Aansluiting thermostaat en relais op convector

Ik heb een vraag,
momenteel hangt er een elektrische convector in mijn kamer, de temperatuurregeling op dit toestel is niet echt wat ik ervan verwacht.

Ik wil nu een thermostaat elders in de kamer hangen en deze thermostaat aansluiten (via een relais) op de convector.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit best doe (eventueel ook een schema) ?

Alvast bedankt

help

Golden Member

kun je de bestaande thermostaat niet verlengen ??

De bestaande thermostaat is de thermostaat op de convector zelf, die kan ik dus niet verlengen.

Nu wil ik deze thermostaat op maximum zetten en de convector via een thermostaat en relais sturen.

Men heeft mij gezegd dat dit de beste oplossing is, omdat het kan zijn dat ik in de toekomst een convector zou moeten bijhangen in dezelfde kamer (vandaar de relais), maar ik weet niet hoe ik de relais moet aansluiten. Ik heb nog een thermostaat die ik hiervoor wil gebruiken (Merk AEG - Type RT 600).

Er bestaan relais die gewoon op 230 Volt werken (contactor), dit is het eenvoudigste, maar sommige durven al eens wat lawaai maken. Je kan ook een laagspanning gebruiken, vb 24 Volt om een relais te sturen, je thermostaat schakelt dan de 24 Volt die het relais bedient, die op zijn beurt je convector opzet.

beetje gek

Op 24 december 2004 22:45:33 schreef elektron_:
Er bestaan relais die gewoon op 230 Volt werken (contactor), dit is het eenvoudigste, maar sommige durven al eens wat lawaai maken. Je kan ook een laagspanning gebruiken, vb 24 Volt om een relais te sturen, je thermostaat schakelt dan de 24 Volt die het relais bedient, die op zijn beurt je convector opzet.

je kan dan beter een solid state relais gebruiken

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Als ik een relais die op 230 Volt werkt, gebruik hoe moet ik dan de thermostaat op de relais aansluiten en de relais op de convector?

Ik ben niet echt op de hoogte hiervan en een schema dat een en ander verduidelijkt, zou me erg helpen.

Alvast bedankt.