Op zaterdag 28 februari 2026 11:28:34 schreef zwaaier:
P.S. weet iemand een goede bron voor kortere lengtes stroomdraad geschikt voor hoogspanning ?
Op hun eigen site staat toch mooie soepele kabel? Per meter, zeggen ze.
Als het goedkoper moet, kun je aan coaxkabel denken; RG213 en soortgelijke kunnen aardig hoge spanningen aan. Sommige tot 10 kV DC, maar check de specs.
De kabel is niet erg soepel en ook niet dun, maar je zou de plastic buitenkant en het koperen vlechtwerk van de mantel eraf kunnen halen, zodat je alleen de binnengeleider met zijn isolatie overhoudt.
Van: https://www.hv-experimental.com/product/high-voltage-generators/high-v…
Note: This is an unregulated DC high-voltage power supply. Maximum output voltage is specified under no-load conditions and measured using a 1000 MΩ high-voltage probe. Output voltage depends on load current, input voltage, and internal conversion characteristics.
Wat je ziet is een afbeelding van de variërende netspanning. Een 10kV afvlakcondensator en een 1GΩ weerstand zou de uitlezing stabieler maken. De capaciteit van de condensator niet te groot maken anders wordt hij gevaarlijk. Ik denk niet dat de plantjes last hebben van de variërende spanning. Misschien kan je de coaxkabel van FET wel gebruiken als condensator, maar dan moet je wel de buitenmantel laten zitten en aarden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Coaxkabel werd vroeger in televisies ook gebruikt als hoogspanningscondensator. Mogelijk is dat de goedkoopste oplossing, moet je wel de capaciteit per meter weten om na te rekenen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Met een paneelmeter voor hoogspanning heb ik de generator ingesteld op ca. 3000V, maar ik zie dat de spanning niet helemaal stabiel is, de wijzer schommelt heel lichtjes om de 3kV streep heen (in een tempo van een paar Hz schat ik, mogelijk is dat geen probleem voor de experimenten, maar de perfectionist in mij stoort zich daaraan, dus ik vraag me af hoe ik dat het beste kan stabiliseren.
Al vastgesteld waar de schommelingen ontstaan?
Bijvoorbeeld aan de voedingskant of in het HV apparaat.
P.S. weet iemand een goede bron voor kortere lengtes stroomdraad geschikt voor hoogspanning ?
Bijvoorbeeld bij WELKOOP verbindingsdraad kopen wat voor schrikdraad toepassingen in de boerenwereld is bedoeld. Ik bedoel dus de draad van het apparaat naar de "blote" lint of schrikdraadlijn
Dat kan heel hoge spanningen aan.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (43%)]
Op zaterdag 28 februari 2026 12:52:47 schreef maartenbakker:
Coaxkabel werd vroeger in televisies ook gebruikt als hoogspanningscondensator. Mogelijk is dat de goedkoopste oplossing, moet je wel de capaciteit per meter weten om na te rekenen.
Jep, ik gebruik regelmatig RG58 (officieel goed tot 1,9kVrms =2,8kVdc , heeft geen problemen met "een onsje meer" op DC) Anders RG59, die is goed voor 3,3kVdc
Bedankt allemaal voor de reacties met tips.
De kabel is niet direct het meest belangrijke, ik heb de generator ingesteld en ga er van uit dattie op die waarde blijft.De tip van @vergeten van de schrikdraad aanvoerdraad lijkt me eventueel nog het meest praktisch.
Maar de meter er permanent aan hangen geeft wel zekerheid over de waarde van de aangelegde hoogspanning, dus of dat niet op den duur gaat kruipen en dat vereist dan wel extra kabel. Maar vanwege het ontbreken van haast kan ik dat ook wel van de Chinese hofleverancier laten komen (AliExpress).
Er zijn door jullie verschillende suggesties gedaan ter afvlakking van de spanning: een weerstand, een afvlakcondensator + weerstand en coaxkabel. Ik denk niet dat ik voor de coax als condensator ga, maar misschien dat er iemand mij op weg kan helpen met wat voor waarde (hoogspannings-)weerstand en/of condensator eventueel ingezet kan worden ter stabilisatie van de 3kV uitgang met rimpel. En op welke wijze die dan aangesloten kunnen worden. Ik heb ooit wat hoogspanningsweerstanden en condensatoren laten komen, wie weet is daar iets bruikbaars bij.
Overigens weet ik niet waar die rimpel vandaan komt, maar als @ohm pi zegt dat het komt van de variërende netspanning lijkt me dat wel het meest voor de hand liggend.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik zou een stuk coaxkabel pakken. Ik gok dat de capaciteit daarvan ruim voldoende is om de rimpel op te vangen. Je voeding kan toch niet veel leveren, dus een hele grote condensator eraan hangen gaat je ook niet echt helpen.
Ik zou gewoon eens kijken wat een tiental nanofarad doet. Dat is nog heel betaalbaar en doet wel pijn als je die per ongeluk aan zou raken, maar je raakt er niet gewond van (of erger)
Ik zou van de hoogspanningsbron met een 10MΩ hoogspanningsweerstand naar een hoogspanningscondensator gaan en van daar weer met een eenzelfde hoogspanningsweerstand naar de platen van je opstelling.
Wat de waarde van de condensator betreft moet die hoog genoeg zijn om de spanningsschommelingen af te vlakken maar laag genoeg om het niet te gevaarlijk te maken.
Concreet is een opgeslagen energie in de condensator van 50J of meer potentieel dodelijk, bij 3kV is dat dus een waarde van 11µF of meer.
Vanaf 10J wordt de energie als gevaarlijk beschouwd, dus hier zou dat dan 2,2µF of meer zijn.
Concreet zou ik voor een paar honderd nF gaan maar weet dat een aanraking dan ook zeer pijnlijk zal zijn. Daarom ook die tweede weerstand, zodat die platen die je misschien kan aanraken niet rechtstreeks aan die condensator hangen. Het kan ook geen kwaad om een hoogohmige bleederweerstand over de condensator te verbinden, zo iets van een 100MΩ-1GΩ.
Eventueel kan je ook nog een HS diode opnemen in het pad van je voeding naar de condensator. Dan wordt de condensator niet ontladen op het ogenblik dat de uitgangsspanning van de voeding wat zakt. De condensator zal dan eerder op de piekwaarde van de spanning van de voeding blijven. Dat werkt hier omdat de opstelling niet belast wordt, het is een puur elektrostatische toepassing.
[Bericht gewijzigd door McAwesome op (16%)]
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Bougiekabel. https://www.rdae.nl/draad-en-kabel/bougiekabel/
Zeker tot 10kV gegarandeerd.
@Q96: leuk idee bougiekabel, houd ik in mijn achterhoofd!
@McAwesome:
Ik zou van de hoogspanningsbron met een 10MΩ hoogspanningsweerstand naar een hoogspanningscondensator gaan en van daar weer met een eenzelfde hoogspanningsweerstand naar de platen van je opstelling.
? dan onderbreek je toch de stroom met die condensator, of lees ik jouw beschrijving nu verkeerd?
Ik zie dan dit plaatje voor me:
Maar je bedoelt wellicht dit:
Overigens zijn de platen geheel door de acrylaaat behuizing afgeschermd, beide platen liggen ieder opgesloten in een smalle doos van acrylaat met een tussenruimte van 4 cm, zodat de zaden kunnen ontkiemen in het acrylaat laadje dat ertussen geschoven wordt in een veld van 750 V/cm. Aanraken van de platen is uitgesloten. Het is natuurlijk wel zo , dat als er componenten bij worden geplaatst ik deze ook veilig moet onderbrengen, dus mogelijk weer wat acrylaat lijmen zodat ik er een ruimte met de componenten tegenaan kan bouwen...
Ik bedoel inderdaad het tweede. In de massaverbinding hoef je niet noodzakelijk ook nog eens twee weerstanden op te nemen, zeker niet van de voeding naar de condensator. Naar de platen toe is het met een extra weerstand nog iets veiliger.
Ik zou dus ook nog bijkomend nog een veel hogere weerstand parallel aan de condensator zetten zodat die kan ontladen als je de boel uitzet.
Ik zou dus ook nog bijkomend nog een veel hogere weerstand parallel aan de condensator zetten zodat die kan ontladen als je de boel uitzet.
Dat is inderdaad een goeie!
Ik gooi hier nog even iets anders op: toen ik de behuizing ontwierp heb ik een tussenruimte van 4 mm tussen de boven en onderkant van "dozen" van de platen genomen, de alu-platen zijn zelf 1 mm dik. Nu kom ik mezelf tegen, want het is krap, om de hoogspanningsdraden te bevestigen aan de geperforeerde platen (waarin 3 mm gaatjes zijn) te bevestigen heb ik te weinig ruimte voor boutjes en moertjes. Nu denk ik dat als ik een flink eind strip en dat door de gaatjes "vlecht" en de draad dan terughaal en om zichzelf heen tordeer ik al een heel eind kom, maar ik dacht dat het wellicht een goede toevoeging is als ik er geleidende lijm doorheen smeer. Misschien heb jij, of iemand anders die dit leest , nog een aardige suggestie om dit te ondervangen?
benleentje
Golden Member
Als je relatief stug draad door de gaten vlecht heb je meer dan genoeg contact. Zeker als je 1 gat helemaal vol probeert te duwen.
wellicht een goede toevoeging is als ik er geleidende lijm doorheen smeer.
Aluminium tape, dat is namelijk van echt aluminium
En anders kopertape.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (40%)]
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Op zaterdag 28 februari 2026 12:17:23 schreef KGE:
In het verleden heb ik hier wel eens wat hoogspanningsweerstanden besteld (1 GOhm) en ze hebben ook kabel (is een Duitse shop)
Offtopic, hoe was je ervaring met deze webshop? En is verzending naar Nederland mogelijk? Ik zie het op de website zo snel niet staan.
Semi-offtopic; @Maarten, hoe werd zo een 'coax-condensator' in de praktijk in een TV toegepast? Heb je misschien een voorbeeld van een tv waar ze dit deden?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 28 februari 2026 19:33:39 schreef Piet elektro:
Semi-offtopic; @Maarten, hoe werd zo een 'coax-condensator' in de praktijk in een TV toegepast? Heb je misschien een voorbeeld van een tv waar ze dit deden?
Geen voorbeelden maar wel veel uitleg.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/171338
@fatbeard: Dat vind ik een hele mooie van jou, ik had de hele tijd dat ik nadacht over de bevestiging het gevoel dat er toch echt iets eenvoudigs moest zijn. Ik had veel eerder al aan popnageltjes gedacht, maar dat is allemaal te grof en groot, jouw holnietje lijkt me echt de spijker/holnietje op de kop!!
Nu ik erover nadenk is een ouderwetse splitpen mogelijk ook nog wel te gebruiken. Hoe bevestig je eigenlijk een holniet, heb je daar speciaal gereedschap voor of is het ook gewoon een kwestie van even knijpen met een tang of platslaan op een geschikte ondergrond met een hamertje?
Op zaterdag 28 februari 2026 18:46:46 schreef zwaaier:
[...]
Nu denk ik dat als ik een flink eind strip en dat door de gaatjes "vlecht" en de draad dan terughaal en om zichzelf heen tordeer ik al een heel eind kom
Ik zou me niet teveel zorgen maken om een mogelijk slecht contact. Het gaat hier om een spanning van 3kV en er loopt eigenlijk geen stroom.
Ik zou me niet teveel zorgen maken om een mogelijk slecht contact. Het gaat hier om een spanning van 3kV en er loopt eigenlijk geen stroom.
Daar heb je weer een punt. Ik ben er nu wel uit intussen, wat mij betreft kan deze thread nu als gesloten worden beschouwd.
Nogmaals dank aan allen!
benleentje
Golden Member
Het zou nog fijn zijn als je ons het resultaat laat weten. Hebben andere met een vergelijkbare opstelling er ook nog wat aan.
@benleentje: dat al ik zeker doen, de eerste zaadjes gaan binnenkort in het apparaat en dan zal ik de werking eindelijk kunnen testen. Dus: beloofd!
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Amroh verkocht de holnietjes samen met een speciaal ponsje.
Nouja, speciaal...een stukje 4mm rondstaal met een 90° punt...
Een dikke centerpons kan ook dienstdoen, of je maakt het van een dikke spijker.
Amazon heeft complete setjes, of kijk bij AliExpres, dan krijg je een goed idee van de benodigde tooling.
[...]
Offtopic, hoe was je ervaring met deze webshop? En is verzending naar Nederland mogelijk? Ik zie het op de website zo snel niet staan.
Die shop zit in Oostenrijk en verzendt gewoon naar België en Nederland. Ik heb daar in het verleden meermaals besteld en nooit problemen gehad. Ik heb ooit onder andere een machine voor Lichtenbergfiguren gebouwd met spul van die webshop, zie ergens in deze thread: https://www.circuitsonline.net/forum/view/147474/24
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
[...]Offtopic, hoe was je ervaring met deze webshop? En is verzending naar Nederland mogelijk? Ik zie het op de website zo snel niet staan.
Als de capaciteit van de buis zelf te laag - oppervlakte aquadaglagen aan de binnen- en buitenkant van de kolf te klein of geen (volledige) aquadaglaag aanwezig - was voor de gewenste stabiliteit van de hoogspanning, werd er een kabel van een aantal meter gebruikt tussen hoogspanningsgelijkrichter en beeldbuis. Deze kabel werd dan deels opgerold en aan de zijkant van de hoogspanningskooi bevestigd.