Variac probleem

Wanneer ik mijn variac inschakel gaat in de helft van de gevallen mijn aardlek/zekering eruit (is een combi)
Dit is zeer lastig daar ik op zolder met mijn variac werk.
Ik zelf denk dat het komt door de inschakelpiek.
Heeft iemand een simpele opplossing om deze inschakelpiek te begrenzen(als het dat is)

je kunt een andere karacteristiek nemen
vermoedelijk is het nu een B karacteristiek vervand die dan door C/D 16Amp

Een schizofreen is nooit alleen!

Of gebruik een inschakelvertraging/zachting, bijvoorbeeld zoals hier op de site onder schakelingen staat. :)

Wat voor vermogen heeft dat ding?

Je zou een NTC van een ohm of 5 in serie kunnen zetten

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 16 januari 2005 18:57:00 schreef ZAQ:
Wanneer ik mijn variac inschakel gaat in de helft van de gevallen mijn aardlek/zekering eruit (is een combi)
Dit is zeer lastig daar ik op zolder met mijn variac werk.
Ik zelf denk dat het komt door de inschakelpiek.
Heeft iemand een simpele opplossing om deze inschakelpiek te begrenzen(als het dat is)

Als je zorgt dat je de variac ischakeld op de nuldoorgang dan heb je waarschijnlijk dit probleem niet meer dat een zekering uitvalt door inschakelpieken. Met bebulp van een solid state die op nuldoorgang schakeld is dit probleem opgelost, of zelf ene maken met een triac.

Vanaf nul? Krijg je een DC magnetisatie van je kern initieel. Dan heb je er juist het meeste last van!

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Idd. In normaal bedrijf loopt de magnetiseringsstroom 90 graden achter op de spanning.
Als de spanning van 0-Umax stijgt gaat de magnetiserings stroom van -Imax naar 0.
Als de spanning vervolgens weer van Umax daalt naar 0 gaat de magnetisrings stroom van 0 naar Imax.
Als je inschakeld als de spanning 0 is en er dus nog geen stroom loopt gaat de stroom van 0 naar 2 Imax in een halve periode.
In een ideale transformator dan. In werkelijkheid wordt de stroom veel groter om dat de flux ook twee keer zogroot wil worden maar de kern is daar niet op ontworpen en gaat in verzadiging waardoor nog meer stroom gaat lopen.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Een lamp mee in serie zetten en deze kortsluiten nadat hij is "opgestart" ;)

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Een lamp mee in serie zetten en deze kortsluiten nadat hij is "opgestart" ;)

Edit:
Whoops!!
Dat dom ding heeft twee keer gepost omdak per ongeluk twee keer op de "post" knop had geklikt |:(

[Bericht gewijzigd door High-Voltage op zondag 16 januari 2005 19:55:12

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

gewoon http://www.circuitsonline.net/circuits/view/93 maken
ik heb zelf een drukknop om het rela om te schakelen werkt goed.

hallo

Mijne heren,

Mijn dank is groot voor alle aangedragen oplossingen.
Heb nu een 1KOhm 5 watt weerstand over de relais contacten gezet die de variac onder spaning zetten. Variac staat nu al iets onder spanning. Kan nu gewoon mijn relais inzetten zonder dat de aardlek/zekering eruitgaan.