230-12 en dan 12-230 veilig(er)?

Hallo, ik volg dit forum nu al een tijdje, en iedereen waarschuwd iedereen bijna over het gevaar van HV en dat het heel handig is om een scheidings trafo te hebben 230-230 nu heb ik die niet, en is mijn vraag: is het "veilig" om een trafo 230-12 op een (omgekeerde 230-12) 12-230 trafo? ik heb het al getest, en hij wordt niet heet/brand niet door en het voltage is stabiel.

mvg, Mark

alive and sleeping

Dat mag gewoon hoor, let er wel op dat je de eerste trafo (aan de gevaarlijke 230V kant) even groot of groter neemt dan de ander. Je moet er ook op letten dat je niet over de maximale belastbaarheid van de kleinste trafo heen gaat. Voor de rest kan er niet veel fout gaan.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ok, ja ik heb daar voor gezorgd, hoe kan ik nu het beste het amperage meten van de secundaire?

alive and sleeping

Met een multimeter op de amperemeting in AC stand.

Trouwens, om verwarring te voorkomen: bedoel je de secondaire waar weer 230 uitkomt? of de secondaire die nu spanning aangeboden krijgt (waar het normaal uitkomt)

EDIT: Sorry, was er niet bij, probeer dit maar liever niet.
Hang er een lamp aan (40 watt ofzo) en kijk wat de stroom is die er loopt, ga net zo lang door totdat de stroom niet meer kan stijgen.

[Bericht gewijzigd door weardguy op woensdag 19 januari 2005 13:08:24

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Amperage meet je niet. Je meet de stroom. En die waarde druk je uit in Ampère.

Kijk ff op marktplaats voor een scheidingstrafo. Staan er zat voor niet al te gek veel geld.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

de secundaire waar 230 uitkomt dus NIET waar het normaal uitkomt, ok ik zal er een lamp tussen plaatsen, en marco69 dankje dat je me ff verbeterde, anders blijf ik het verkeerd zeggen :D

[Bericht gewijzigd door markyboy op woensdag 19 januari 2005 13:11:35

alive and sleeping
hobby-ist

Honourable Member

van 230 naar 12 , en dan weer van 12 naar 230 werkt goed.
De uitgang is dan losgekoppeld van het net. Met andere woorden: er is nu geen fase meer. Je kunt rustig een UITGANGSdraad vastpakken, of de ander.........maar NIET beide, want dan krijg je een optater.

Als je van 230 naar 12 V gaat moet je al behoorlijke trafootjes hebben.
Realiseer je dat wanneer je 100Watt trekt bij 230 V, dit voor 12V ongeveer 8 ampere is!!! Da's een vrij groot trafootje. Als je trafo's (de een of de ander) dit niet kan leveren stort je spanning in elkaar naar bv 170 Volt.

Succes.

Er ist wieder da...

Geen fase? geen aarde zul je bedoelen!

De fase kan je nu vastpakken omdat de aarde niet meer bestaat.

Je moet echter ook hier niet beide draden vastpakken, want dan krijg je ook een optater.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.