elco

heeya
dit is lang geleden zeg :P
ik heb een vraagje
ik heb hier een elco van 400V 680 uF.
hoe laat ik deze weer op.
hij komt origeel uit een schakelkast van een lasrobot.
als iemand sugesties heeft hoor ik het graag.

Opladen? Dat lijkt me niet zo moeilijk... Maar met welk doel wil je hem opladen?

nou gewoon
dat ik er 400 volt van af kan halen :)

dan moet je er 400V instoppen, alleen dan kun je het er ook weer uithalen, door een weerstand van ongeveer 470 ohm opladen dan komt de stroom in ieder geval nooit boven de 1A.

piep zooi
dat word dus zoeken naar een voeding van 400V+
hmmz
alvast bedankt

hmmm...

Naja, dan moet je er dus eerst een (gelijk)spanning van 400V opzetten... Dan heb je of een hoogspanningsvoeding nodig, of je moet iets anders verzinnen... (bvb 230V gelijkrichten, dan kom je op een gelijksp. van wortel(2)*230, maar dan heb je nog net geen 400V. Al snap ik nog steeds niet wat je doel nou is...

klein is fijn

Moderator

Opladen? Gewoon 400V opzetten.;)

/edit, minuutje te laat...|:(

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zondag 23 januari 2005 19:16:31

Beetje domme vraag eigenlijk...
Hoe wilde je hem anders tot 400 volt krijgen :)

Op 23 januari 2005 19:13:29 schreef Bliksem:
dan moet je er 400V instoppen, alleen dan kun je het er ook weer uithalen, door een weerstand van ongeveer 470 ohm opladen dan komt de stroom in ieder geval nooit boven de 1A.

Is dat nodig denk je om die stroom te begrenzen? Die laadstroom neemt al logarithmisch af naarmate de lading toeneemt. Je krijgt dan wel een hoge beginstroom, maar in iedere niet geschakelde voeding is dat toch ook het geval, dan wordt de stroom toch ook niet begrends dmv een weerstand?

wil je niet weten waar het voor is :)

Op 23 januari 2005 19:18:04 schreef MvS:
[...]

Is dat nodig denk je om die stroom te begrenzen? Die laadstroom neemt al logarithmisch af naarmate de lading toeneemt. Je krijgt dan wel een hoge beginstroom, maar in iedere niet geschakelde voeding is dat toch ook het geval, dan wordt de stroom toch ook niet begrends dmv een weerstand?

tis meer voor de veiligheid, je krijgt theoretisch een oneindig hoge stroom en het is een kleine moeite om er een weerstandje tussen te zetten. Als je grotere elco's gaat gebruiken (10.000uF ed) dan kun je wel degelijk in de problemen komen met halfgeleiders. Het kan meestal inderdaad zonder maar met is veiliger.

Op 23 januari 2005 19:24:07 schreef king:
wil je niet weten waar het voor is :)

Wie wilde je dan precies vermoorden?

KT88

Overleden

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

En hij is ook weer snel leeg hoor .... de capaciteit is stukken minder als van een accu.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 23 januari 2005 19:36:58 schreef KT88:
[...]
Evil Aedolon? ;-)

Hmmm.

En de stroom is niet theoretisch oneindig hoor, je hebt nog een ESR

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
KT88

Overleden

Op 23 januari 2005 19:38:20 schreef Evil Aedolon:
[Evil Aedolon?]
Hmmm.

*grin* heat......kitchen........ ;-)

En de stroom is niet theoretisch oneindig hoor, je hebt nog een ESR

Groot genoeg om of de bron of de elco naar de eeuwige magneetvelden te helpen.
Die weerstand is gewoon common sense and good engineering.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -