SCHEIDINGSTRAFO

Hoi

Waarschijnlijk hoest ik weer een oud topic op. Maar toch...
Waaroom en wanneer nou een scheidingstrafo toe passen?
Dat je een zwenvend net créeert snap ik. Moet er wel bijvertellen dat ik m in een vorig topic even was vergeten,schande.. (weet jij he, marco69
Galvanische corrosie ben ik ook van op de hoogte.(je schip kan immers als aarde gaan fungeren als er verderop slechte aarde is, toch...) En dat wil ik waarschinlijk weten± Vanaf wanneer gaat dit schade opleveren= (vraagteken doet t niet) Apparatuur staat immers niet overal verbonden met de scheepshuid (die NIET aan aarde ligt)

Hoop dat ik wat los maak... denk het wel

Groeten!

Wanneer: Meten aan schakelingen zoals, KTV, om schade aan lichaam te voorkomen (waarom).
Wat kan gebeuren als je een zwevend net hebt gecreeerd en je gaat met je osscilloscoop meten, welke je geaard op het normale net hebt.. KABOOM.. scoop en KTV blaas je op omdat de scoop aan aarde licht en je hiermee kortsluiting tussen de netten maakt..(correct me if I am Wrong)

Het probleem met een scheepshuis is dat deze volgens de eisen van de beroepsvaart aan aarde moet hangen.
Als je daar dus ook de aarde van de wal aan hangt, heb je dus een galvanische element gecreeerd. En dat sluit je kort, dus valt tenminste een van je electroden uit elkaar. Tevens heb je dat probleem bij een stalen kade met kathodische bescherming.

Hoe erg het is? Dat hangt er vanaf waar je ligt, waar de aardelectrode zit, hoe groot het spanninsverschil is en hoe goed je scheepshuid in de verf (teer mag helaas niet meer...) zit. Je herkent het aan 'grijze' plekken.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!