Equipotentiaal verbindingen

moet je PVC buizen van gas,water,enz ook voorzien van een equipotentiaal verbinding? (In België)

Wat weet je over de elektrische geleiding van PVC?

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

PVC geleid niet maar toen in het 3de jaar hebben we gezien dat er op PVC ook een equipotentiaal moest aanwezig zijn.
dit kan al veranderd zijn.
Staat dit nog in het AREI?

Op 2 februari 2005 20:47:40 schreef sarge:
moet je PVC buizen van gas,water,enz ook voorzien van een equipotentiaal verbinding? (In België)

ja tenzij je 100% zeker bent dat het 100% kunstof is
die slangen willen wel eens een aluminium mantel hebben deze zit in de kunstof en is vanbuiten nauwlijks te zien

Een schizofreen is nooit alleen!

voor PVC buizen moet het niet maar water en gas zijn special soorten het is juist daarom.

Op 2 februari 2005 21:00:12 schreef sarge:
voor PVC buizen moet het niet maar water en gas zijn special soorten het is juist daarom.

ja die loodgieters doen tegenwoordig alles met tuinslang:-)
als je niet zeker bent altijd aarden je kan nooit teveel aan aarde leggen en het is altijd beter 1 aarding/potentiaal vereffening teveel dan 1 īvergetenī
en als uw baas valt over de kosten van 1 teveel, wijs hem er dan op wat 1 te weinig wel niet kan kosten.

kweethet alles. nene kben doe het zelf bezig :)
dacht ook gewoon die draden er te leggen en als ze bij de keuring zagen sluit ik ze aan.

wij hebben hier kunstof verwarwingsbuizen en hier komt er naast de buizen overal een aardingsgeleider uit de vloer naar de verwarming als extra aarding. maar ik weet niet of het verplicht is

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

plastieken buizen worden geaard in de industrie om statische ophoping van ladingen te voorkomen

bij bv het transport van suiker, die door plastieken buizen geblazen wordt, kunnen redelijk vlammen en vonken onstaan bij aanraken,met brand als gevolg

of buizen in huizhoudelijk installaties moeten geaard worden weet ik niet, dit moet zeker bij transport van een isolator (vloeistof/vast) door een isolerende buis

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

toetsenboard naar de maan?

zet je caps-lock voortaan uit als je een topictitle intikt.

IF you can't convince them, then confuse them!

bij transport van suiker/meel ed is niet zozeer de mogelijke oplawaai de reden van aarden maar vooral het explosie gevaar

[Bericht gewijzigd door Jonathan op woensdag 2 februari 2005 21:31:33

ik bedoel ook niet oplawaai hoor, ik wist niet wat te typen dus zette ik maar aanraking. eiegnlijk is een verandering in de omgeving genoeg om een vonk te onsteken en idd een stofexplosie of brand te veroorzaken

edit: sorry ik was per ongeluk jou post ah editten
modjes kunnen ook missen ;(

[Bericht gewijzigd door Jonathan op woensdag 2 februari 2005 21:31:28

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

kzal ze maar aarden kan nooit kwaad :)

doe dat wel op de metalen koppeling want op kunststof lijk zo dom

het zijn allemaal pvc koppelingen :)

Evarist

Golden Member

Sarge hou op met zulke vragen te stellen. Dit is een nederlands forum. Nederlanders begrijpen zulke humor niet. :)
Of weet iemand een betere uitleg om de belgen te verdedigen? LOL

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Wat een onzin. Als je een stuk pvc aard kan er 2 cm verderop aan de buitenkant van die zelfde leiding nog steeds een spanning van 20kv opgebouwd worden. Aan de binnenkant nog veel meer.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

als alles kunstof is kun je die niet aarden

Beetje laat, maar ja, je moet aarden....En wel bij het begin van de leiding, bvb je watermeter (is verplicht!).
Je gasmeter kan je aarden op de eerste koppeling na de meter.

En kom niet af dat het niet nodig is. Heb er eens eentje voor afgekeurd gekregen (draad lag er, maar was afgebroken net op de kant waar de isolatie stopte, beetje te veel kracht met tang gezet).