220V 50Hz-->110V400Hz

het is nu best wel een tijdje geleden en ik ben benieuwd of er nog vorderingen zijn??

groet

duck-tape does miracles...so do I

Jazeker, er zijn vorderingen.
Het schema van de voeding voor de omvormer is klaar. Alleen nog de laatste berekeningen maken, en dan ga ik onderdelen bestellen.
Er zat een hoop uitzoekwerk in de voeding. Bergen datasheets heb ik doorgeworsteld om een betaalbaar PWM IC te vinden dat verzadigingsproblemen in de transformator oplost.
Ik heb het schema nog niet geplaatst omdat ik eerst nog wat dingetjes in de praktijk wil testen. Als ik meer weet laat ik het weten.

een betaalbaar pwm ic?? zijn die krengen dan zo duur??
groet

Normaal kosten die PWM IC's niet zo gek veel. Maar ik had een type nodig dat geschikt moest zijn voor een push-pull converter. Alleen met een current-feetback type met dubbele drivertrap kan ik eventuele verzadiging problemen van de trafo aanpakken. En dan moest het IC aan nog wat eisen voldoen zoals een laag opgenomen vermogen en nog wat dingetjes. Het IC dat ik heb gevonden is de UCC3806. Deze kost zo'n 13 euro. Ik kwam ook types tegen van 25 euro.

Het schema van de bijbehorende voeding is nu ook op m'n webpage geplaatst.
http://www.meettechniek.info/concept.html zie: 3 fasen inverter.
Maandag ga ik de onderdelen bestellen die ik nodig heb om de schakeling te testen.

Om de trafo's te wikkelen moet gebruik worden gemaakt van litzedraad. Nu heb ik een fabrikant en de vertegenwoordiger hiervan gevonden.
Nu is het probleem dat er meerdere diameters en samenstellingen van dit draad nodig zijn. Allemaal kleine stukjes. De grootste lengte bedraagt 13 meter.
Deze litze draad wordt allemaal op bestelling gemaakt, en voor een bepaald type moet er dan een kilo worden afgenomen voor een prijs van 150 euro. Geen doen dus voor hobby toeassingen.

Nu kan die litze ook zelf worden gemaakt. Om de aparte aders enigzins wat vastigheid te geven zat ik te denken om dit te doen met polyurethaan lijm of lak. Nu heeft "kontakt chemie" dit wel in spuitbus vorm: urethan71. Maar weet iemand of dit goedje ook in andere verpakking dan spuitbussen te krijgen is? Opbrengen met een kwast is heel wat zuiniger als je een dun draadje moet bewerken.

Hugo Welther

Moderator

Ceta Bever Contructielijm is ook polyurethaan lijm.
Houdt er wel rekening mee dat in de vrijelucht polyurethaan zeker 3x tot 5x zijn volume aanneemt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Druk, druk, en nog eens heel erg druk.
Totaal geen tijd om er mee bezig te zijn, zelfs niet meer om regelmatig hier op het forum te kijken.

Al m'n tijd zit nu in het laatste stadium van het organiseren van een cursus. (Techniek-week voor ontwikkelingswerkers, T-week). Deze start over iets meer dan twee weken.

Nu bleek onverhoopt ook nog dat de thermostaat van de door zonnecollectoren verwarmde douche door condens was aangetast. Dat betekend dus een nieuwe thermostaat ontwerpen en programmeren, wil ik tijdens de week warm kunnen douchen.

Ik verwacht dat ik pas tijdens m'n vakantie weer tijd heb voor andere dingen.

en boek je al vooruitgang?

Hoi Peter.

Ik heb nu vakantie, maar helaas nog niet veel kunnen doen. Vooral niet met die temperaturen van de afgelopen dagen. Vandaag waren de temperaturen eindelijk weer een beetje normaal. Bezig geweest om de trafo beter te modeleren om een beter grip op de verliezen te krijgen.

wow.. Ik had al eens naar dat ontwerp op Freddies site staan kijken... dacht dat het voor zijn werk was ofzo maar voor een COer :) ik sta echt versteld dat er mensen zijn die dit gaan ontwerpen voor een medemens (zou ik niet doen als ik het kon tenzij ik er ook iets aan had ;)(uitdaging is een heeel kleine reden voor me))
Bravo !

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Motortjes zijn in het algemeen niet zo kieskeurig v.w.b. aangelegde spanning en frequentie. Ik weet niet wat voor vermogen gevraagd wordt door de ventilatoren maar een 400Hz multivibrator die een paar torren of zelfs MOSFets stuurt die dan weer een audio tranformator sturen....
Ik snap het probleem even niet en eigenlijk is er geen probleem.
Probeer eens de ventilator motor te laten draaien door er 400HZ op te zetten vanuit je functiegenerator? Als het een beetje meezit hoor je wat gepiep en daarna zou je dit signaal alleen maar hoeven te versterken totdat je op de gewenste spanning komt.

ciao 4 now.....

Een sinus is natuurlijk leuker :)

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Atlantis, je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat die motortjes prima draaien op een driefasen blokgolf. Maar ik ga er vanuit dat er ook andere vliegtuigapparatuur op aangesloten moet worden. (VOR, NBD navigatie, communicatie, en andere storingsgevoelige apparatuur.

Een andere reden is dat ik niet eens aan een blokgolf driefase omvormer zou beginnen. Dat is geen uitdaging!
Ik begin pas ergens aan als ik daar een uitdaging in zie en daar voor mij een leer proses in zit. En wat is er nou mooier als je dit leerproses kunt combineren met een praktisch probleem van iemand. Het nadeel is wel dat hier veel meer tijd in gaat zitten dan je verwacht.

Ik bouw nooit schakelingen voor mezelf. Als ik een voeding of versterker nodig heb, ga ik naar de winkel, en trek er daar een uit het schap. Mijn hobby is het ontwerpen van schakelingen, m'n theorie aan te scherpen, bouwen en meten van testschakelingen. Dat is m'n uitdaging, en daarna verdwijnen m'n prototype's op de grote hoop. Ik heb zelf al die elektronica dingetjes niet nodig.

Als dat je hobby is, wat is je beroep dan als ik het mag vragen inderdaad leerproces is natuurlijk een toffe bijkomst misschien moet ik meer schakelingen voor mensen ontwerpen leer ik misschien er ook iets aan :)

Dat is geen groot geheim. Ik werk als technisch assistent bij de Werkgroep OntwikkelingsTechnieken (WOT) http://www.wot.utwente.nl/index_nl.html Een vereniging op de Universiteit Twente die zich bezig houdt met aangepaste technologie voor ontwikkelingslanden. Warmwater zonnecollectoren, PV-systemen, waterpompende en elektriciteits opwekkende windmolens, handpompen, enz..
M'n officiele taak is het begeleiden van vrijwilligers bij hun bezigheden in de werkplaats en op het testterrein. Maar m'n werk omvat veel meer: ontwerp, bouw en testen van nieuwe objecten. Technische vragen beantwoorden van mensen in ontwikkelingslanden.

Je ziet, dit heeft niet veel met elektronica van doen. Behalve dan dat er wel eens een nieuwe thermostaat ontworpen moet worden.

En tussen neus en lippen door: De WOT kan altijd nieuwe vrijwilligers gebruiken. Dit is niet alleen voorbehouden aan studenten van de UT.

wow, van wat ik kan lezen op het forum weet je dan heel veel van analoge technieken af en dan is het nog je werk niet :7 maw cool ;) is een 15A smps met 0.5-1mV rimpel een uitdaging ? (een smps versterker voeding ? :-) :))

[Bericht gewijzigd door Aedolon op vrijdag 18 juli 2003 21:54:10

peter r waar heb je die vliegtuig instrumenten vandaan gehaald?? (ik ben er wel erg benieuwd naar :) )

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

nou simpel, uit de chred bak of hoe dat ook heet, omdat het aan vernieuwing toe is gooien ze het oude weg behalve waar fabrieks geheim in zit dat moeten ze terug sturen naar de fabrikant....
(het is in ieder geval legaal, mocht je daar op doelen:))

en het zijn niet alleen vliegtuig onderdelen, vanalles eigenlijk van lampjes tot schakelaars en communicatie app
er mankeert natuurlijk wel iets aan maar dat valt soms wel te repareren

en inderdaad ik nu ook wat com app. aan kunnen komen maar er scheelt er 1 en ander aan dus daar moet ik nog naar laten kijken.

maar ik kijk eerst hoe de fans het doen, want als krengen 110v 400Hz ruiken dan zijn 10 120mm fans er niks bij (idem met het geluid wat die dingen maken)

[Bericht gewijzigd door Peter R. op zaterdag 19 juli 2003 02:15:16

hmm kan je voor mij niet wat vliegtuig meters uit de shred-bak redden?? zou je erg dankbaar zijn :)

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

ben je een vliegtuig aan het bouwen ofzo ? :)

Op 19 juli 2003 18:33:10 schreef Aedolon:
ben je een vliegtuig aan het bouwen ofzo ? :)

ja ik heb zn mig uit rusland via internet gekocht gelukkig paste hij net op mn balkon wil er in augustus op vakantie mee maaaaaar ik mis alleen wat meters oja boordkanon zou ook we leuk zijn ..:)

neh ik wil graag wat vliegtuig meters hebben ik verzamel namelijk (oude) paneelmeters dus mocht iemand me er aan kunnen helpen laat wat van je horen :)

ik heb nog een 800A AC meter en een 100A DC meter ;)

Op 19 juli 2003 18:49:57 schreef Aedolon:
ik heb nog een 800A AC meter en een 100A DC meter ;)

ohh :) doe je ze weg?? uit welk jaar zijn ze?

ik heb geen idee uit welk jaar ze zijn :P