Blaupunkt TV beeld heeft dunne horizontale lijnen

TV beeld heeft op de bovenste helft (iets minder 1/3) dunne horizontale lijnen.En het hele beeld trilt soms. Ik heb enkele condensatoren vervangen omdat iemand zei dat de verticaal stuk was. Daarmee was de storing een dag verholpen en kwam vervolgens terug.

condensatoren weer stuk? misschien hoger voltage nemen?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Misschien onnodig om een nieuwe discussie te starten...
Heb een oude Sony TV staan die het begeven heeft. Er is nog wel beeld, maar de linker- en rechterkant van het beeld zijn hol; een ingevallen beeld dus.
Denk dat de hoogspanningstrafo (of al die rotzooi eromheen, weet ik veel) naar de knoppen is, maar ben niet echt thuis in de wondere wereld der TV-herstellingen. Misschien een freak die met z'n ogen dicht kan zeggen wat er scheelt??? Ben niet van plan om er nog kosten aan te doen; veels te oud daarvoor (die TV dus...).
Btw het scherm heeft ook een horizontaal strookje (ongeveer 3cm hoog) dat nogal flipt, maw het beeld in die "strook" is troebel en er staan altijd 3 gekleurde lijntjes in: een rood, een groen en een blauw. Alhoewel dat dit defect niet meer storend is; vrij onbelangrijk dus.

pff.....

Wat voor soort blaupunkt is het?? Ik heb hier (thuis) nog tekeningen (ben nu op school ;() van een Blaupunkt TV.
Met alle opsteek kaarten en decoders e.d.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Hallo MADdie ( en Koert) het type is: IS 63-35 VTM als je gegevens hebt zou heel mooi zijn laat het weten en alvast bedankt groet Carlos

Heb een oude Sony TV staan die het begeven heeft. Er is nog wel beeld, maar de linker- en rechterkant van het beeld zijn hol; een ingevallen beeld dus.

Hier is de O-W correctie defect. Deze fout moet je gaan zoeken in het horizontaal afbuigcircuit.
In de meeste gevallen is er een veiligheidsweerstandje of een condenstator defect

TV beeld heeft op de bovenste helft (iets minder 1/3) dunne horizontale lijnen.En het hele beeld trilt soms.

Het lijkt me dat de hoogspanning te hoog staat (U2-spanning). Kan je bijregelen met de pot.-meter aan de hoogspanningstransfo.

Kijk mss ff nr deze repair FAQ:

http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_tvfaq.html

Kan zijn dat er iets interessant staat, toch?

ARMANI:
komt niet door te hoge hoogspanning, heb ik al uitgepluisd. Overigens, wees niet te wild met die potmeter achter de lijntrafo. TV volledig uitzetten voor je er aan draait.

[Bericht gewijzigd door Koert op woensdag 25 september 2002 15:26:09

pff.....

Ik heb een keer een Sony tv gerepareerd die ongeveer een beetje het zelfde als Carlos deed. Deze gaf ook horizontale lijnen aan de boven en onderkant en het beeld, en het trilde soms heen en weer.

Oorzaak: Het IC (eindtrap) voor de verticale afbuiging was defect. Hierdoor werd de Y-as zegmaar verknipt en niet goed weergegeven.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Dat kan idd :)
Gelukkig heb ik nooit zo'n probleem bij het repareren van monitorren en TV's gehad :).

Maar suc6 en houd ons op de hoogte

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Over de Blaupunt; ik heb de condensators veranderd en verhoogd maar geen resultaat.

Ronald45

Golden Member

Op di 24-09-2002 00:17:36 schreef Koert:
Misschien onnodig om een nieuwe discussie te starten...

Bij oudere Sony TV's is dat bijna altijd de Tyristor voor de pin cushion correctie (simpel gezegd de schakeling die ervoor zorgt dat de vertikale lijnen aan de zijkant van het beeld ook vertikaal zijn). Ook al hebben we het over vertikale lijnen - het onderdeel hoort bij de horizontale afbuiging.

Jammer genoeg is dat een speciale sony-tyristor, en vrij prijzig (rond de 35 euro)

Noem een nummer of naam en mischien heb ik nog wel wat in mijn rommel bak liggen. PCBs uit alle soorten apparaten die ik in de afgelopen 6 jaar heb opgespaard ;)

Hallo allemaal dank voor jullie reacties en help; het is uiteindelijk gelukt met een nieuwe IC nu doet de tv het weer heel goed. Dank en tot de volgende ronde Carlos

Op wo 09-10-2002 22:43:43 schreef Carlos:
Hallo allemaal dank voor jullie reacties en help; het is uiteindelijk gelukt met een nieuwe IC nu doet de tv het weer heel goed. Dank en tot de volgende ronde Carlos

Welke IC was het nu uiteindelijk die defect was?

Hallo de IC heette
TMS JL
27 CO 10A-15
LX 52A67 YP
P.s. de prijs was slechts 5 euro bij Radio Centrum in Utrecht
Groetjes