Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hallo CO-ers. Waar kan ik terecht voor info over een airco. en het gaat niet over de electronica maar de koelgroep zelf, die niet goed werkt. Ik heb een forum maar daar staat bijna niets op.
http://www.koeltechnicus.nl/forum/index.php
Waar oh waar?

Evarist

Golden Member

Normaal hoort didt niet op dit forum , maar mss wil de mod dit wel door de vingers kijken. De persbuis(dun) wordt koud. Er komt ijs aan. De airco koelt weinig.

Heb je het gas al gerecupereerd en vervangen door de juiste hoeveelheid? Dit is een "normaal" onderhoud. Tevens kan je best de filter-droger vervangen. Pas na dit onderhoud kan je beginnen met diagnose stellen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

word meestal veroorzaakt door een tekort aan koudemiddel of een verstopt filter/droger (= ook een tekort van toevoer)

afzuigen en opnieuw afvullen met de juiste hoeveelheid, maar!!!!! ;

als hij het dan wel goed doet vraag je dan het volgende af:

het is een gesloten systeem , en als er NU te weinig vloeistof in zit, waar is dan de rest gebleven? (er van uitgaande dat de installatie voorheen goed gewerkt heeft)

er moet dus een lek zijn, dit dus eerst dichten , blijven vullen is geen optie en ook niet toegestaan !

Evarist

Golden Member

Het is een nieuwe installatie, zondag geplaatst. Dus de filter zal nog wel niet verstopt zijn. Graag wou ik de drukken weten en de temperaturen in de installatie. Hoe ken ik de juiste hoeveelheid gas?

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 6 april 2005 00:27:59 ]

Shiptronic

Overleden

vulling niet juist?? wat voor een koudemiddel zit erin?

Evarist

Golden Member

R410A. De installatie was voorgevuld. De leidingen zijn afgeperst.

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 6 april 2005 00:30:38 ]

Ik denk aan Vocht in het systeem (een klein beetje waterdamp kan problemen geven).
In dat geval moet het systeem gevacumeerd worden.

De verdamper zit niet vol met (condensatie-) ijs en de eventuele ventilator daar werkt goed ?

een knikje in een leiding is ook mogelijk

welke installateur monteerd aircoŽs op zondag?

Evarist

Golden Member

Headhunter, een turkse vriend van mij
Aart, beide ventilators draaien goed en geen ijs nee.
De vraag was: hoeveel druk moet er staan op de zuigleiding, persleiding bij de buitenunit?

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 6 april 2005 19:16:51 ]

hoeveel druk? merk en type afhankelijk.
ijn de buizen niet verwisseld?

ik trap miss een open deur in maar die vriend van je heeft hem geplaatst en de leiding gelast vervolgens afgeperst, gevacumeerd en gevuld,maar niet gecontroleerd of het ook na behoren werkt?Een beetje ŽvriendŽ kan je zo bellen dan komt ie ff kijken en verteld je dan hoe en wat en waneer!

voltrex

Als het niet kan zo als het moet,Dan moet het maar zo als het kan!

Hallo
In je verhaal vertel je dat de persleiding koud wordt bedoel je hiermee de dunste leiding.Deze mag niet koud worden dit is namelijk de vloeistofleiding naar je verdamper. Wanneer deze koud wordt heb je een koel probleem omdat je vloeistof gaat voor expanderen( verdampen).Dit kan gebeuren door een knik in je leiding of een vernauwing.Wanneer dit gebeurdt werkt je airco niet meer want er wordt geen vloeistof meer verdampt in je verdamper.Maar in de leiding.Dit kan eveneens schadelijk zijn voor je compressor deze kan dan namelijk vloeistof aan zuigen omdat de verdampte vloeistof weer gaat conderseren in je verdamper.De compressor gaat dan vloeistof verpompen en dat kan hij niet. Op de vraag wat de zuig en persdruk (vloeistof)is kan ik kort zijn deze zijn afhankelijk van de buiten temperatuur en je verdampingstemperatuur.Ik weet zo niet wat dit is voor R410A ik denk dat de zuigdruk ongeveer 3 bar is en de vloeistof druk ongeveer 15 bar dit staat normaal in een tabelen deze heb ik nu helaas niet bij de hand.

Shiptronic

Overleden

voorgevuld? zaten er leidingenbij of heb je die zelf gehaald of eventueel verlengt ?en inderdaat heb je gevacumeerd. drukken zijn niet echt interesant afhankelijk van veel factoren zoals omgevings temp.

kan je wel zeggen dat waar het ijs begint je vloeistof begint te verdampen en daar dus de druk te laag is

@voltrex. je was me net voor!

Evarist

Golden Member

Mijn vriend heeft die leidingen zelf gehaald, geplaast en aangesloten. Vervolgens gevacumeerd en de kranen van de voorgevulde buitenunit opengedraaid. En toen was er dit probleem. Als ik nu de airco probeer is er niets meer. Alles draait maar geen koeling. Dus ook geen bevroren leidingen meer.Allicht is het te koud om te kunnen koelen.Als ik de drukken moest weten zou ik kunnen meten of het systeem voldoende is gevuld en of er geen obstructie in een leiding is.

er is gewoon geen gas genoeg in de leidingen. Bij een nieuwe koelgroep zit er normaal gas in voor maximuim 10 meter en zoals gij vertelt koelde hij in het begin een klein beetje maar deed raar en nu doet hij niets meer. Volgens mij is de gas weg. Ivm de drukken, die kun je meten maar wij kunnen dat onmogelijk zeggen omdat dat afhangt van de temperatuur.