TV "overlay" tekst

Enige tijd loop ik al te denken om een soort overlay tekst over het tv beeld te 'gooien'.

D.w.z., als ik bijvoorbeeld Nederland 2 kijk, ik bovenaan in beeld een kleine tekst neer kan zetten.

Zie voor een voorbeeld:
http://www.smarthome.com/images/5151big.jpg

Een dergelijke overlay op het videosignaal is niet echt een probleem, maar hoe krijg ik mijn schakeling zo gek dat ie tussen de coax kabel kan en op alle frequenties die overlay geeft?

Volgens mij moet ik dan:
1) Weten op welke frequentie de tv afgestemd is
2) Dat signaal 'afvangen'
3) Het signaal veranderen en
4) Opnieuw uitzenden.

Dat klinkt eigenlijk best onmogelijk, dus ik hoop dat iemand hier een beter idee heeft.

Het apparaat uit het het voorbeeld werkt overigens ook alleen via het videosignaal (SCART o.i.d.).

Ik hoop dat iemand hier een idee heeft of, en zo ja hoe, het wel mogelijk is.

Kweenie, maar ergens zit een videosigaal die de beeldbuis gaat aansturen (via allerlei elektronica) daar zou je een videomix moeten maken, dus daar onderbreken en dan het mengsignaal weer toevoeren.

RES

Op 5 juli 2005 21:12:27 schreef RES:
Kweenie, maar ergens zit een videosigaal die de beeldbuis gaat aansturen (via allerlei elektronica) daar zou je een videomix moeten maken, dus daar onderbreken en dan het mengsignaal weer toevoeren.

Zoals ik het van je begrijp wordt dat dan een middagje TV open slopen, en daar voel ik ook weinig voor.

Ik ben eigenlijk echt op zoek naar een schakeling die ik tussen de Kabel-COAX kan zetten.

Ja dan kom je in iets dat weet op welke zender je tv staat en dan op die zender de text laat zien...
ofwel je laat het signaal gewoon op alles frequenties zenden dan heb je op alle zenders je overlay...
Ik vraag me alleen af of het sifnaal dan ook niet de andere kant op reist naar de buren etc.
En ik weet ook niet hoe je tv er op reageerd als ie een vreemd signaal meekrijgt...
Lijkt mij toch beter als je het in de tv kunt regelen volume balken etc worden ook over het bestaande beeld weergegeven dat lijkt me toch een betere insteek....

maar dat is mijn idee heb verder geen klap verstand van tv's

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Henry S.

Moderator

Op 5 juli 2005 22:42:49 schreef Sparks:
[...]
Ik vraag me alleen af of het sifnaal dan ook niet de andere kant op reist naar de buren etc.

Zo goed als niet,videorecorders doen hetzelfde via de doorlus.

En ik weet ook niet hoe je tv er op reageerd als ie een vreemd signaal meekrijgt...

Zolang je de orginele sync aanhoudt en het signaal nivo niet te hoog maakt is er niks aan de hand.

Lijkt mij toch beter als je het in de tv kunt regelen volume balken etc worden ook over het bestaande beeld weergegeven dat lijkt me toch een betere insteek....

maar dat is mijn idee heb verder geen klap verstand van tv's

via de SCART.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

aha dus dan zou de ts via zijn scart wat kunnen bouwen?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

jazeker via de scart gaat heel goed.

pak het video out signaal van de scart .
syncen met een uC en deze op de juiste moment het video signaal laten wegvallen en terugzetten en dat geheel weer invoeren via scart video in.voila OSD

Op 5 juli 2005 23:09:58 schreef The Headhunter:
jazeker via de scart gaat heel goed.

pak het video out signaal van de scart .
syncen met een uC en deze op de juiste moment het video signaal laten wegvallen en terugzetten en dat geheel weer invoeren via scart video in.voila OSD

Zoals ik in mn topic start al aangaf gaat het inderdaad prima via de scart, dat lukt me ook wel.

Maar ja, ik wil ook een overlay op tv zetten als ik normale tv kijk, niet alleen als ik DVD kijk.

Op zich is de info van Henry S. al een aardig begin, maar eigenlijk ben ik op zoek naar iets concreters, bijvoorbeeld in de vorm van een voorbeeldschakeling, een IC dat het al kan, een beschrijving hoe het gedaan kan worden zodat ik zelf een schakeling kan ontwerpen, zoiets.

In ieder geval alvast enorm bedankt

eigelijk zit er dan niets anders op dan,
eerst alle kanalen ontvangen
alle kanalen demoduleren
op alle kanalen in de juiste sync de info in het beeld zetten
dan alle kanalen weer moduleren op de juiste frequentie.

een andere mogelijkheid zie ik niet omdat je in sync moet blijven met het orginele beeld.

Simpelgesteld is het praktisch onmogelijk.. bovenstaande optie werkt uiteraard, maar dat wordt een set apparatuur die groter is dan je TV plus het meubel waar deze op staat ;)

Het enige punt waar je dit werkend kunt doen is IN de TV zelf, je zou dan het videosignaal dat uit de demodulator komt moeten mangelen om er zo dat OSD bovenop te zetten.

Je zou natuurlijk een externe tuner kunnen gebruiken, maar ik denk niet dat je daarop zit te wachten?

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
elmowww

Golden Member

Op 6 juli 2005 01:22:28 schreef Ben_:
Simpelgesteld is het praktisch onmogelijk.. bovenstaande optie werkt uiteraard, maar dat wordt een set apparatuur die groter is dan je TV plus het meubel waar deze op staat ;)

Zelf de afstandsbediening ontvangen, demoduleren op gewenste freq, omzetten naar PAL, modificeren, doorvoeren via video in?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
free_electron

Silicon Member

neem een teletekst decoder chip SAA54xx familie , video erin en er komt RGB +overay uit. voedt de RGB via de scart terug naar TV.
zet te teletext chip in transparant mode ( dan mixt ie zijn karakters met video )
het enige wat je nu nog hoeft te doen is op de juiste coordinaten de tekst in te vullen . je kan met kleur spelen en nog meer van dat spul.

simpel . Niet ?
microcontrollertje eraan via de I2C bus en vlammen maar
er zijn genoeg schemas en code te vinne op het net die het zo doen

er zijn ook speciale encoder chips voor dergelijke OSD toepassingen. sony heeft er ST heeft er en nog een aantal anderen/. a

als je een snelle cpu hebt kan je het via een sync scheider ( LM1881 ) en 2 interrupts ook.
de cpu laadt zijn ram met de bitmap die je wilt displayen.
gewoon 2 bits per pixel ( 1 bit geeft aan of er pixel is , 2e bit geeft aan of ie wit of zwart is.
op het rite van de vertical en horizintale syncs ( die komen binnen via 2 interrupt lijnen ) schakel je via een multiplexer (4066 ) ofwel de vidoe door , zet hem wit of zwrt.

voila. Kleur wordt iets te moeilijk omdat je dan moet moudleren en je CPU is daar vele te taage voor.
Zoiets zou wel kunnen in ene FPGA

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Volgens mij zijn er veel TV's die hun signaal van de tuner (dus de zender waar je op afgesteld bent) via de SCART naar buiten sturen. Dat doen ze (bij mijn 2 TV's althans) ook als je naar een inkomend signaal op de SCART kijkt.

Op je SCART-stekker zit ook een aansluiting (pin 8) waarmee je de TV automatisch over kunt laten schakelen op het SCART-input signaal.

Op het moment dat jij iets wilt weergeven zou je dus pin 8 hoog moeten maken. Door het uitgaande SCART-video-signaal nu te bewerken en terug te gooien naar het ingaande signaal, krijg je altijd de overlay op het kanaal wat je aan het bekijken was.

Ik ben niet helemaal zeker of ELKE TV zijn signaal van de tuner op de SCART-output laat staan. Misschien zijn er ook TV's die op het moment dat je overschakelt het inkomende signaal van die SCART juist naar buiten gooien. Bij mij is het in ieder geval op 2 TV's zo, dat als als ik via pin 8 het SCART-signaal eroverheen gooi, er via de SCART-uitgang nog steeds het oorspronkelijke signaal te zien is.

Probeer het eens zou ik zeggen... succes!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 6 juli 2005 08:24:40 schreef free_electron:
Kleur wordt iets te moeilijk omdat je dan moet moudleren en je CPU is daar vele te taage voor.
Zoiets zou wel kunnen in ene FPGA

Kun je niet de RGB aansluiting op scart gebruiken, of eventueel een externe kleur-modulator (zo'n AD ding)?

Dan hoeft je CPU toch al niet meer de colorburst en die QUAM modulatie te doen ...

Ik ben niet helemaal zeker of ELKE TV zijn signaal van de tuner op de SCART-output laat staan. Misschien zijn er ook TV's die op het moment dat je overschakelt het inkomende signaal van die SCART juist naar buiten gooien. Bij mij is het in ieder geval op 2 TV's zo, dat als als ik via pin 8 het SCART-signaal eroverheen gooi, er via de SCART-uitgang nog steeds het oorspronkelijke signaal te zien is.

Er zijn TV's die dat wel doen, en TV's die dat niet doen, het is een kwestie van mazzel denk ik.

Het heeft echter ook 1 probleem: Op het moment dat je naar die andere scart zit te kijken kun je waarschijnlijk niet een ander kanaal kiezen met de tuner. Dan moet je terug naar tuner, zappen en weer naar scart om een kanaal te wisselen - lijkt me lastig.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

via scart heb je nog een bijkomend probleem als je via de tuner van je TV wil gebruiken: je moet je tv op een EXT-ingang zetten, maar als je dan van zender wil verzetten moet je eerst je kanaal veranderen en daarna telkens weer op EXT zetten.
Je kan natuurlijk via een externe tuner werken en daar ergens gaan ingrijpen, ofwel intern in je tv gaan werken...

Veel TV's met SCART hebben de mogelijkheid voor een externe decoder (bijvoorbeeld die van Canal+). Die dingen werken als volgt: je zapt gewoon naar een zender en op het moment dat de decoder een gecodeerd signaal ziet op de video-uit pin van de SCART waar de decoder wat mee kan, dan maakt de decoder de EXT-pin van de SCART hoog (+12V), waardoor de TV automatisch naar de externe aansluiting overschakeld. De tuner van de TV blijft dan nog steeds z'n signaal naar de SCART doorgeven, maar de TV zal het beeld gaan weergeven wat op de video-in pin van de SCART staat (wat dus uit de decoder komt). Je kunt nu alsnog gewoon blijven zappen (bij voorbeeld naar het tweede Canal+ kanaal), waarbij hetzelfde verhaal zich weer afspeelt.
Je eigen schakeling moet dat nu ook gaan doen, maar dan voor álle TV-kanalen. Da's op zich geen probleem, maar je moet wel een kleine vertraging tussen wisselen van zender en het weer hoog maken van de EXT-pin op de SCART.
(Bij de meeste TV's die SCART hebben en hun tuner aan laten staan op de laatst gekozen zender, staat bij de SCART-connector het woordje "decoder". En anders is het gewoon ff met een scoop checken of je nog steeds een video-signaal op de video-uit pin van de SCART hebt staan als je de TV naar EXT schakelt.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 6 juli 2005 13:12:04 schreef MNM(tm):
Veel TV's met SCART hebben de mogelijkheid voor een externe decoder (bijvoorbeeld die van Canal+).

Juist! Bij mijn oude TV was het gewoon standaard. Je zag niet eens dat je naar het scart-signaal keek (gewoon de aanduiding "1" in het LED-display als je hem op nederland 1 had staan.
Bij mijn nieuwe TV moet je per kanaal instellen of hij via de decoder moet lopen ja of nee. Dat zou je dus allemaal op "ja" in moeten stellen. Nou ik erover nadenk kan mijn derde TV dat ook op die manier. Lijkt dus een veel gebruikte methode.

En inderdaad: zappen naar het volgende kanaal kan dan ook nog steeds.

If you want to succeed, double your failure rate.

Enorm bedankt allemaal voor de informatie, ik denk dat ik dit weekend maar eens bezig ga aan een schakeling.

Als ik een beetje voortgang boek zijn jullie uiteraard de eersten die het horen.