scart onder stroom bij Blaupunkt tv

Hallo,

ik heb een Blaupunkt televisie type PM 37-49. Op diverse pinnen en de 'buitenkant' van de scart-aansluiting staat ongeveer een spanning van 70V. Dit lijkt mij niet normaal. Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het kan verhelpen? De televisie werkt verder normaal en ook de scart werkt verder zoals het hoort.

PS. Ik kwam hier achter toen ik een satellietontvanger aansloot via scart. De kap van de ontvanger is van metaal en hieraan voelde je dat het onder 'stroom' staat.

Issie aangesloten op de kabelantenne?

Zo ja: trek die er eens uit en probeer opnieuw, vaak staat er onaangenaam veel spanning op die kabels.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Hij is niet aangesloten op de kabel/antenne. Hij geeft overigens via diezelfde antenne-aansluiting geen spanning af. Dus alleen via scart 70V.

It's a good day for science!

Dit heb ik gemeten met behulp van een multimeter. Je maakt met 1 meetpen verbindt met aarde door hem bijvoorbeeld in de grond te steken. Met de andere meetpen maak je contact met de diverse pinnen in de scart-aansluiting. Je kunt hierbij ook nog voor het gemak een scart-kabel gebruiken. En met die sat-ontvanger aangesloten kun je ook de metalen behuizing ervoor gebruiken.

Amateur19

Overleden

Op 24 augustus 2005 18:20:02 schreef Moartn:
Dit heb ik gemeten met behulp van een multimeter. Je maakt met 1 meetpen verbindt met aarde door hem bijvoorbeeld in de grond te steken.

:):)??¿¿??¿¿:):)

Grond als in aarde/zand of als randaarde van de wandcontactdoos, grond als in massa??

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

w8 ff. staat de spanning nu op de pinnen IN de scart, of staat de spanning op de behuizing VAN de scart? dit is een wezenlijk verschil.

Wat ook wel interessant is, meet je dit terwijl de scart aan de sat. ontv. zit of terwijl deze aan de TV zit??

Op 24 augustus 2005 18:48:51 schreef Amateur19:
[...]

Grond als in aarde/zand of als randaarde van de wandcontactdoos, grond als in massa??

gewoon in de vloerbedekking :) :P

[Bericht gewijzigd door poteronassi op woensdag 24 augustus 2005 18:51:48

Het gaat om de pinnen in de scart-aansluiting. Het gaat daarbij om het overgrote deel van de pinnen en ook om de rand van de aansluiting (als ik het goed heb is dat pin 21). Ik meet dit zowel als er geen scartkabel (sat-ontvanger) is aangesloten, dus rechtstreeks op de scart-aansluiting. Als ik de sat-ontvanger met een scart-kabel aansluit op de tv, komt dus de metalen behuizing (van sat) en diens aansluitingen eveneens onder spanning te staan. (diezelfde 70V die dus vanuit de tv komt) Scart kabel eraf, en de sat-ontvanger heeft nergens last meer van.

En met die 'grond' als aarde bedoel ik wel degelijk de grond die je tegenkomt onder een grasveld of ergens anders. Maar met de randaarde in een stopcontact wil het ook. In allebei de gevallen 70V of soms zelfs meer.

Amateur19

Overleden

Op 24 augustus 2005 19:01:53 schreef Moartn:

En met die 'grond' als aarde bedoel ik wel degelijk de grond die je tegenkomt onder een grasveld of ergens anders. Maar met de randaarde in een stopcontact wil het ook. In allebei de gevallen 70V of soms zelfs meer.

En daar zit de meetfout. Een KTV maakt gebruik van een geschakelde voeding waarbij de nestspanning wordt geisoleerd van de rest van het toestel. Als u dus de aarde/randaarde als een neutraal punt neemt voor uw meting gaat het niet goed.

Een scartplug heeft dus eigenlijk geen enkele verbinding met de netspanning.

Om dit goed te meten dient uw de rand van de scartplug als massa/min, zwarte draad van meter, te beschouwen en meet u met de rode draad van de meter op de pennen of daar dan een spanning op staat. Pas wel op dat u in de plug zelf geen sluiting maakt tussen de pennen, dit om schade aan het toestel te voorkomen.

De lek die je tussen primaire en secundaire van een geschakelde voeding in een KTV meet is heel normaal.

GR :):)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ongeacht of ik nu alles wel of niet goed meet, komt de via scart aangesloten apparatuur wel onder stroom te staan. (zoals ik al vertelde met een sat-ontvanger) Als ik mijn meetmethode op dezelfde manier toepas op een andere tv, meet ik inderdaad 0V. Deze tv geeft dus geen spanning af via scart. Met die andere tv heb ik ook geen last van spanning op de behuizing van een via scart aangesloten apparaat. Overigens heb ik dit verschijnsel nog niet eerder meegemaakt met mijn 15 jaar oude Blaupunkt tv.

Amateur19

Overleden

Ten opzichte van de netspanning zal je op de secundaire massa van een KTV altijd een spanning meten. Dit komt door een aantal componenten in de SOPS van de KTV. Een 15 jaar ouwe KTV kan wat lek krijgen in de condensator die de massa van de secundaire zijde van de SOPS met primaire zijde verbind.

In het schema / service manual van uw KTV staat dit component en welke waarde hij moet hebben.

Ik zou u alleen niet aanraden dit zelf te doen, in een KTV zijn zelf na uitschakelen en het verwijderen van de netstekker uit de wandcontactdoos nog zeer hoge spanning enkele dagen aanwezig.

GR :)

Bedankt tot zover, maar wat moet ik me voorstellen bij een 'SOPS'? En waar kan ik eventueel een schema/service manual vandaan toveren?

Op 24 augustus 2005 20:41:30 schreef Moartn:
Bedankt tot zover, maar wat moet ik me voorstellen bij een 'SOPS'? En waar kan ik eventueel een schema/service manual vandaan toveren?

self oscilating power supply

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Amateur19

Overleden

Het is een FM 201.00 chassis van Blaupunkt. Ik kan hem niet downloadable vinden. Misschien heeft een CO lid een kopietje over.

GR :)

PS. Ik heb hier ook eens 3 KTV hier op uw manier gemeten en die geven dit allemaal.:):)

Amateur19

Overleden

Ter illustratie van hoe het kan dat u 70 Volt meet ten op zichte van randaarde, heb ik hier een stukje van het schema van een Grundig KTV. De met rood omcircelde componenten staan direct tussen min primaire en massa secundaire.

Zoals aangegeven ziet u dat er twee condensatoren in het netfilter zitten die met de massa secundaire zijn verbonden en een weerstand van 4,7Mohm.

Hoopende u voldoende te hebben geinformeerd.

GR :):)