TV repareren

Daar ben ik al weer met nu de vraag of iemand mij een beetje kan helpen met een tv repareren.
Het is een Nokia TV en als ik deze aanzet gaat ( zoals het hoort) het standby ledje branden. Als ik em nu aan wil zetten met de knop of afstandsbediening hoor je de hoogspanningstrafo die aan wil gaan een paar tikjes ( piepjes) geven en dan was het dat. Het lijkt dus net dat als je hem aanzet, hij vanzelf weer uit gaat met pulsen. Ik heb zelf al het een en ander doorgemeten en bekeken maar ik zou echt nie weten waar ik zou moeten zoeken. Ik denk niet dat het aan de voeding zou liggen want anders kan het ledje ook niet branden. De zender nummering ( 1t/m 99) gaat ook niet aan. Ik heb hier twee dezelfde tv's die precies hetzelfde doen dus als ik de een kan maken kan ik dat ook met de ander. Alvast bedankt.

Dit zijn problemen die je best vaak tegenkomt bij tv's en monitors. De oorzaak ligt vrijwel altijd bij het hoogspanningscircuit. Die tikjes die je hoort zijn afkomstig van de (geschakelde) voeding en komt doordat er ergens kortsluiting in de tv is en daarom de spanning elke keer aan en uit wordt gezet.

Dit is gelijk ook de oorzaak dat je wel een standbyledje ziet, maar zodra de televisie volledig in bedrijf gaat de rest het niet blijkt te doen.

Het eerste wat ik in zo'n geval doe is de HOT doormeten. HOT staat voor Horizontal Output Transistor. Je moet dicht in de buurt van de hoogspanningstransformator de grootse en dikste transistor zoeken. Deze transistor stuurt de hoogspanningstransformator aan. Op de B(asis) komt een pulserend signaal te staan waardoor de spoel steeds aan de collector C naar de ground (emittor) getrokken word. (mits een NPN transistor).

Het kan zijn dat je HOT doorgeslagen is en de C en E een constante verbinding zijn. Hierdoor onstaat kortsluiting waardoor je voeding steeds in en uit schakeld.

Deze kortsluiting in je HOT kan je gewoon doormeten. Als je het niet zeker weet soldeer je hem er gewoon uit. Waarschijnlijk doet je tv al veel meer daarna, behalve je beeld dan :)

Als je geluk hebt is het alleen je HOT en kun je deze vervangen (als het geen tropisch taiwanees type is). Wanneer je minder geluk hebt is je HOT overleden door een ander probleem en dan wordt het probleem veel moeilijker. Je hebt best kans dat na het vernieuwen van de HOT de nieuwe er ook uit knalt.

Wanneer je dat hebt dan moet je dus verder gaan zoeken...

Een goede site met reparatieinformatie is trouwens:

http://www.repairfaq.org/

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Nou ik moet zeggen dat het aardig klopt wat jij beschrijft.
Er zitten er twee maar ik meet over de een een horgere weerstand over de e en c dan de ander, terwijl ze toch bijna hetzelfde type zijn. Maar goed, als ik de tor meet waarvan ik denk dat ie kapot is dan meet ik een doorverbinding van e naar c als ik dan de polen van mijn meetkastje omdraai meet ik oneindig. Van de e naar de basis meet ik altijd een doorverbinding. Ik denk dus dat die wel kapot zal zijn. Toen ik er deze uitgehaald had en mijn tv aan zettte deed ie niet meer da tikken maar da was het dan ook. Ik had nog es in conrad gekeken en die torren zijn er genoeg te krijgen dus dat zal geen probleem zijn.
Alvast bedankt voor de nuttige informatie.

Ik heb er nu een nieuwe ingezet maar da haalt niks uit.
Er begon wel een onderdeeltje te " roken" Waarvan ik echt niet zou weten wat het is. het is een soort wit klein kastje met twee soort knoopcellen erin. En volgens mij staat dit in verbinding met een draadbundel om de tv.

Oh dat is je demagnetiseringsspoel denk ik. Begon er iets te roken? ben je soms vergeten het stekkertje van de spoel weer terug aan te sluiten? Heb het hier ook welleens gehad dat ik de demagnetiseringsspoel losgekoppeld had en vergeten terug te doen. Vreemd genoeg ging er toen iets roken. Nog vreemder was dat na het terugaansluiten er niets kapot was ofzow, alles deed het nog :)

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Nee nee het is beslist geen spoel dat kan niet ik denk dat het een soort condensator is. ondanks dit alles " tikt de tv nog steeds". Ik snap het ook niet meer.

Is de lijn trafo zelf niet gewoon doorgeslagen ?

Voor zover ik weet is er geen trafo kapot. Niet te zien in iedergeval.

Dat zie je ook niet :), ik bedoel de hoogspanningstrafo

Nee ik snap wat je bedoeld. Maar ik bedoel dat je soms een zwarte gesmolten plek op de trafo ziet zitten dan is ie ziezo kapot. En ik dat dat ALS ie kapot was dat je altijd zo'n zwarte plek MOEST zien.

DAn is is goed kapot :D

Nee hoor, dat hoeft niet, maar meestal zit em dat daarin, als je HOT idd niet defect is, en er verder ook niks defect uitziet, heb ik toch echt dat vermoeden :)

GRoeten
Antoine

Diamon

Golden Member

En je weet ook zeker dat je schakeltorren d'r niet uitliggen. Lastige met die dingen is, allijken ze in rust toestand okay, in werkende toestand kunnen ze toch problemen geven, Nogal hoge schakelfrequenties.

Bij mijn TV lag 1 schakeltor eruit, en de hoogspanningstrafo.
Beiden vervangen, en ding werkt weer als van ouds.
Dus voordat hij stuk ging he, :P