vonken

ik had eens zo een idee, ik neem een stuk of 10 condensatoren die een spanning aankunnen tot 2000 volt. deze zijn wel te krijgen bij conrad. dan laad ik deze die condensatoren parallel op, en schakel ze vervolgens in serie. dan krijg ik 20000 volt?!

punt 1: kan dit?
punt 2: wat voor waarde zou ik dan ongeveer moeten nemen, en wat maakt het uit voor de vonk?
punt 3: hoe krijg ik een 2000 volt gelijkspanning?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Martijn

pe4mb

nee je krijgt geen 20000 volt... dat dacht ik eerst ook maar ik heb erges gelezen en uitgeprobeerd ook, dat de verdubbeling na een paar keer geen verdubbeling meer is maar nogmaar een paar volt omhoog krikt... het is wel leuk om dit achter een vonker te hangen omdat het dan extra knalt :)

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

ik wil het dus niet op deze manier opkrikken, maar gewoon ineens alles in serie zetten.

ik heb es gehoord dat ze dat zo doen in bliksemlaboratoria.

en het lijkt mij dat je het op mijn manier wel echt op kan tellen.

de bedoeling is dat ik er dan ook wel 20 of 30 bij elkaar kan zetten, geeft een lange vonk.

pe4mb

Houd er wel een beetje rekening mee dat niet alle condensatoren snel kunnen worden ontladen.

En vergeet niet te denken over de ontlaadstroom

Rob

Op 25 november 2002 19:10:59 schreef Rob Keij:
Houd er wel een beetje rekening mee dat niet alle condensatoren snel kunnen worden ontladen.

En vergeet niet te denken over de ontlaadstroom

Rob

en de oplaadstroom zal ook wel genoeg zijn

My Tube is bigger then yours

Als je condensatoren parallel schakeld dan verhoogd de spanning over de condensatoren niet, je verhoogd alleen de lading.(lading c1 + c2) In serie schakelen zal een hogere spanning opleveren, maar wel weer een kleinere lading dan 2 c parallel.

Op 24 februari 2003 15:15:11 schreef A. Audio:
Als je condensatoren parallel schakeld dan verhoogd de spanning over de condensatoren niet, je verhoogd alleen de lading.(lading c1 + c2) In serie schakelen zal een hogere spanning opleveren, maar wel weer een kleinere lading dan 2 c parallel.

Uhm, dit topic is van ongeveer 3 maanden geleden...

Oud topic, maar toch wil ik nog even reageren...

Wat je wilt bouwen is een Marx generator, dit is een heel simpel apparaat waar hele hoge spanningen mee gemaakt kunnen worden. Hier staat er bruikbare informatie over, maar er is nog veeel meer te vinden. :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

dit is een interessante link!!, bedankt!

pe4mb