Restricties op bediening Radio en TV mogelijk?

Voor mijn grootouders zoek ik vanwege onder andere visuele en leeftijd gerelateerde beperkingen een oplossing voor het volgende probleem:

Ze zijn in het bezit van een kleuren TV met een eenvoudige basis functie afstandsbediening, alsmede een relatief eenvoudig te bedienen receiver (tuner/versterker)

Gelet op bovenvermelde beperkingen gebeurd het desondanks toch nog regelmatig dat hun favoriete radio zender "er af" ligt, of dat men alle 60 kanalen op de TV bijlangs moet omdat men de gewenste zender niet kan vinden.

Tot op heden is de oplossing gelegen in het heen en weer rijden en de boel weer goed in orde maken, wat ik uiteraard van harte doe want grootouders heb je maar 1 keer in je leven.

Toch zoek ik een eenvoudigere oplossing voor deze problemen, en zit te denken aan het blokkeren van voor hun overbodige schakelaars op de receiver, en het beperken van het aantal mogelijkheden op hun TV (restricties).

Graag ontvang ik tips en bruikbare ideeen.
Wellicht is er iemand met soortgelijke ervaringen en mogelijk heeft iemand er reeds een oplossing voor bedacht.
Ik zou dan ook graag nadere informatie ontvangen.

(Gelet op de reden gaarne alleen serieuse reactie's)

SWS

A long answer is not short!

Kun je niet op de afstandsbediening onder de contact vlakjes van het toetsenveld een stickertje op de print plakken, dan werkt die toets iig niet meer..

Misschien id ?

Groeten
Antoine

als je nu eens zo een universele afstandbediening koopt met alleen maar de nodige knopjes. Je hebt er zo waar geen menu knopjes en zo opstaan. Want stikkertjes plakken gaat niet altijd, sommige afstandsbedieningen zijn dichtgesmolten en die krijg je alleen maar met brute kracht open.