Teslacoil en dergelijke Deel 8

Dit topic is gesloten

@Fry
Denk aan je rug :) Ik wil wel graag dat de teslathon doorgaat.

@Sparks
Dat ziet er zeer indrukwekkend uit, jammer dat je niet meer vrije tijd hebt. Maar wat ging er nou precies mis met je sparkgap?

Edit:

Mijn blow SG
Onderste kastje zit stofzuigerunit De twee electrode (CU pijp) links en rechts (sorry voor de slechte kwaliteit foto)
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=Blow+SparkGap+001.jpg

[Bericht gewijzigd door ZAQ op woensdag 16 november 2005 11:33:13

Misschien een hele domme vraag, maar zou het eraan kunnen liggen dat ik de aarde maar mooi in de lucht laat hangen? Dus dat ik dan wel spanning kan meten maar er nooit een stroom kan lopen?

Vandaag doe ik trouwens niks meer, kad net al 2 keer dood kunnen zijn :X Eerste keer ging ik een MOT testen of hij het wel deed in zijn eentje op het stopcontact, ging mooi meeresoneren dus dat was goed. Maar ik raakte per ongeluk de aarde draad, die nog niet in stopcontact zat aan (gelukkig met bovenkant vinger), had geen rubberen schoenen aan, en voelde een stroompje lopen. Daarna ging ik met mijn domme kop proberen de output spanning te meten >_< Leuke vonken zeg :X

Btw, vermoeidheid komt door examendebat wat ik dus net had op school :P

Een vraag over de afstemming tussen de prim. en sec. van de tesla. Als ik de resonantie meet over de prim. meet ik 170KHz. Even verder zit de res. piek van de sec. spoel die 215KHz is. Theoretisch zou je maar een piek moeten meten maar dan moet de prim. erg zwak met de sec. gekoppeld worden. En dan is de werking weer minder, kleinere streamers.
DE sec. afstemming is niet te veranderen, dus pas ik de prim.afstemming aan om die twee pieken dichter bij elkaar te brengen. Maar de ene piek drukt a.h.w. de andere weg zodat de afstand altijd ongeveer 40KHz blijft.
Het beste resultaat krijg ik als de twee pieken dezelfde sterkte's hebben.
Ik lees daarover nooit iets, doe ik iets fout met mijn meting?
Nog een vraag, wat is de Q van de prim. en de sec.spoel bij een goed werkende tesla?
Ik moet nog ergens opzoeken hoe je dat meet, vergeten is mijn beste eigenschap...

Gedacht dat ik wel "even snel" een plate cap in elkaar kon zetten, nou niet dus... de isolatie lagen waren aan de randen wat verschoven en daar dus een stuk dunner. Veel geknetter, rook en de geur van verschroeid LDPE was het gevolg :'( (gelukkig was dit nog maar een testmodelletje van een paar nF..)

@ rca
Ik neem aan dat je wel de primaire apart van de secundaire aan het stemmen bent...?
Dus de secundaire in een vrije ruimte zetten dan de resonantie bepalen op een afstand dat je zelf niet de frequentie beinvloed dus niet te dicht op de secundaire zitten.
Dan die frequentie onthouden..
Vervolgens je primaire vrij opstellen met cap etc.
(kortgesloten sparkgap)
En dan een beetje op je primaire windingen heen en weer fietsen met de buitenste aansluiting tot de resonantie fres een beetje onder die van de secundaire ligt.
(streamers voegen capiciteit toe aan de topload waardoor de secundaire frequentie iets zakt.)

Ja ik geloof dat ik het zo goed uitleg :P

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 16 november 2005 12:50:03 schreef dj_tjerk:
Misschien een hele domme vraag, maar zou het eraan kunnen liggen dat ik de aarde maar mooi in de lucht laat hangen? Dus dat ik dan wel spanning kan meten maar er nooit een stroom kan lopen?

Natuurlijk moet je de aarde van je meter aansluiten |:(

Vandaag doe ik trouwens niks meer, kad net al 2 keer dood kunnen zijn :X Eerste keer ging ik een MOT testen of hij het wel deed in zijn eentje op het stopcontact, ging mooi meeresoneren dus dat was goed. Maar ik raakte per ongeluk de aarde draad, die nog niet in stopcontact zat aan (gelukkig met bovenkant vinger), had geen rubberen schoenen aan, en voelde een stroompje lopen. Daarna ging ik met mijn domme kop proberen de output spanning te meten >_< Leuke vonken zeg :X

Gooi die MOT maar weg dan.

owh heb over wat berichten heen gelezen :P

@ sine
denk inderdaad om je rug...
500 kilo is niet enorm veel maar wel lastig zonder wielen eronder :P
takeltje aan de balken hangen paar steunbalken vlak naast het hijpunt en dan komt het wel goed.
Heb zo mijn draaibank ook al eens opgetilt ( 2 ton )

@Kipmans
Het blijft lastig zelf caps maken.
heb ook al het 1 en ander geprobeert.
flessen was voor mij het beste resultaat voor homebuild caps (aleen groot zwaar en slecht te transporteren)
Nu ik de cde caps heb wil ik echt niet meer anders.
Wat een enorm vermogen braken die caps uit met weinig of geen verlies...

@ zaq
Ik had de bevestigings punten van die ronde staafjes te dicht bij elkaar.
Op het moment dat ik de bladblazer aanzette zocht de vonk de makelijkste weg.
Dat was tussen de boutjes over het oppervlak van het plexi.
Als daar eenmaal een zwart spoor staat is ie verloren.
Er is trouwens ook redelijk wat weggebrand (niet echt duidelijk op de foto)
Ik had ze ook nog extra geisoleert met hot glue maar dat heeft niet mogen baten.

Ik ga straks even met een nieuwe static gap aan de gang dit ontwerp gaat feiloos werken......hoop ik :P

Sine

Moderator

Op 16 november 2005 17:54:56 schreef Sparks:
owh heb over wat berichten heen gelezen :P

@ sine
denk inderdaad om je rug...
500 kilo is niet enorm veel maar wel lastig zonder wielen eronder :P
takeltje aan de balken hangen paar steunbalken vlak naast het hijpunt en dan komt het wel goed.
Heb zo mijn draaibank ook al eens opgetilt ( 2 ton )

Hoho ... ik was niet degene met de trafo of doom !

Dat was fry :P

Ik neem aan dat je wel de primaire apart van de secundaire aan het stemmen bent...?
fres een beetje onder die van de secundaire ligt.
(streamers voegen capiciteit toe aan de topload waardoor de secundaire frequentie iets zakt.)
Ja ik geloof dat ik het zo goed uitleg

Sparks, Ja, ik snap je, ik meet eerst onafhankelijk van elkaar de Fres van de prim. en de sec. Die regel ik gelijk af.
Dan zet ik ze in elkaar en dan beinvloeden ze elkaar en krijg je dus die twee pieken met een afstand van ong.40KHz. Gemeten op de primaire. Die prim. staat dan ong. 40KHz lager dan de sec. In mijn geval niet dichter bij elkaar te krijgen.
Ik ken dat verschijnsel wel bij AM radiomiddenfreq. trafootjes van 472KHz. Met die twee pieken krijg je daar een bandbreedte van 9KHz.
Maar ik wil weten of dat ook een normaal verschijnsel is bij tesla's.

Hey ! trafo of doom ?? AEG lat je niet in de steek weet je wel !!
Inladen was makkelijk:
http://www.xs4all.nl/~vam/teslanew/aegin.JPG
Uitladen zonder heftruck is lastiger. Maar het mooie is dat het ding 500kg weegt en niet iets van 200 ofzo, dat kun je nog met 4 man probere1n te tillen met alle gevaren voor je rug. Dit probeer je gewoon niet, veel beter :). Dus maar wat hannesen met wat pallets,een plaatje underlayment, een pallet wagen en een takeltje.
http://www.xs4all.nl/~vam/teslanew/aegout.JPG
http://www.xs4all.nl/~vam/teslanew/aegout2.JPG

RC-A, heb je gezocht naar een spannings piek in het primaire circuit met de secondaire erbij ? Ws de sparkgap kortgesloten of zoiets. Als je dat doet krijg je een piek van de primaire frequentie met daarin een grote dip van de secondaire frequentie. Je ziet dus twee pieken. Als de twee pieken even hoog zijn en als de dip precies in het midden ligt, is de tesla goed gestemd. Is de linker piek lager en de dip dichter bij de linkse piek is de secondaire lager gestemt als de primaire en andersom.

Als je het primaire circuit aanstuurt op z'n resonantie frequentie zou je daar een piek verwachten. De secondaire suckt de meeste energie weg uit de primaire op zijn resonantie frequentie...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

De afstand van die twee peiken is volgens mij afhankelijk van de koppeling tussen die twee.
Richie burnett heeft er ook een pagina aan gewijd.
http://www.richieburnett.co.uk/operatn2.html#splitting

Fry: Die site is mij bekend en heel erg goed. Alleen ben ik slecht in het Engels waardoor ik veel dingen mis. Onder op die pagina zie ik een grafiek die lijkt op wat ik heb.
Alleen heb ik niet die hogere middenpiek. wel die twee links en rechts ervan.
Maar voor zover ik het begrijp zijn dat computersimulaties.

Ik sluit natuurlijk de vonkbrug kort anders kan ik geen Fres meten van de primaire en dus ook de sec. die ermee gekoppeld is.
Dat doe ik dus als de boel uitstaat met meetzender, en diodemetertje.
Ik vermoed toch dat ik de koppeling wat losser moet maken om ongeveer dezelfde pieken te krijgen als in die grafiek.

Die Q factor is geen probleem, ik ga de spoelen toch niet met ijzerdraad wikkelen!! Ben alleen nieuwsgierig hoe hoog of laag dat is bij goed werkende tesla's.

@Fry.

Zwaar mooie trafo lijkt me dat. Weet je al hoe je hem gaat voeden ? aggregaat ofzo ?

Hier weer een foto van mijn drsstc vorderingen.
Nu de driver getest is en werkt ben ik alles op de bodemplaat aan het bouwen. Hier een overzichtje.

http://home.hccnet.nl/g.heus/bottom.JPG

De mmc wordt nog met koper strip aangesloten voor een betere verbinding. Boven de mmc, trafo en gelijkrichter komen nog 2 elco's van 250 volt en 12000 uF. Helemaal linksboven in de hoek kun je er een gedeelte van 1 van die elco's zien.
De electronica wordt nog afgeschermd met gaas. Zaterdag hoop ik hem helemaal af te hebben en hem op vol vermogen buiten te kunnen testen :)

edit:
Jah mijn werkbank is altijd zo netjes :P

Juist het was fry en niet sine...
Ik dacht al dat ik niet zonder reden in slaap was gevallen gister op de bank....
Heb dan ook niks nutigs gedaan betreft tesla coil.

Maar in ieder geval een mooie vette trafo FRY.
Dat wordt een leuke drie fasen jakobs lader :P
Wordt wel een lastig apparaat om te voeden.
drie fasen dus drie balasten etc etc
Dan de zaak gelijkrichten neem ik aan.
Dus dat wordt een kruiwagen diode's.
Dan nog wat van die vette puls caps uit amerika ofzo :D
Dat kan een enorme coil worden
Het begin is er in ieder geval dus de rest zal ook wel goed komen ;)

Hey Jorrit
wordt al wat overzichtelijker zie ik.
Alles netjes op een bord dan lijkt het al een stuk beter
Nu nog het beest temmen en 2 meter streamers maken.

Hey RC-A
Dat plaatje onderop is het spectrum van een echt werkende tesla.
De twee pieken op het moment dat de vonkbrug geleidt, net als in jouw meting. De piek in het midden die jij mist in je meting onstaat als de vonkbrug dooft en de secondaire in zijn eentje door resoneert. Het primaire circuit is onderbroken dan dus je ziet in het plaatje eigenlijk twee metingen door elkaar heen.
Wat is Fres van de spoel die je aan het meten bent als ik vragen mag ?

Een goede Q van een secondaire is iets van 250-300. Dat is wel zonder streamers. Als die uit breken blijft er niet veel van over.
De Q van het primaire circuit is tamelijk beroerd, iets van 10-12. Voornamelijk door de verliezen van de vonkbrug.

Ik heb zelf nooit de Q van secondaires gemeten. Maar ik dacht dat het zo ging.
Eerst Fres vinden en de amplitude meten. Dan links en rechts de frequentie zoeken waar de amplitude nog maar de helft is.
Q = Fres/(Fl-Fr)

Probeer eens de secondaire hoger teplaatsen, als het goed is gaan de pieken naar elkaar toe dan. Dan weet je of het gewoon het koppelings effect is wat je meet.

Mmm Sparks dat is misschien nog wel een iedee om op de teslathon een drie fasen ladder neer tezetten. Wordt nog wel lastig om 3 dikke ballasten te regelen voor die tijd.
Ik weet ook niet of het aandurf omdat er geen olie inzit...

Mijn bureau is ook zo'n chaos Jorrit :P Erger eigenlijk.
Zaterdag weer foto's !! mooi.

Fry, dank voor je duidelijke uitleg. De freq.tussen de twee pieken is ong.200KHz en de glasplaatC is 39nF. Dat glas wil ik dan vervangen door polypropyleen. Dat ding wil ik weer (na een verhuizing) herbouwen. Voor de Teslathon volgend jaar? Heb pas een ouwe lastrafo gekocht die ik wil ombouwen tot een Hsp trafo. De kern is gelukkig niet vastgelast zoals bij een MOT. Als de beweegbare stroombegrenzer eruit is dan is er plaats genoeg voor een 8KV wikkeling met 0,4mm draad (300mA). Stroombegrenzen doe ik dan in de primaire. Dan hoef ik geen 4 trafo.s parallel te zetten. Maar eerst wil ik een twin-tesla bouwen met 2 x 50cm hoog. En een platte tesla is ook een plan. Schijnt erg krachtig te werken. Nergens iets van te zien op internet, waarom?
Waar kan ik trafo-olie (voor die omgebouwde lastrafo) kopen? Of is motorolie (bv. 10W40) ook goed.

Jorrit, ik hoop dat je drsstc werkt en vooral blijft werken!
Werkend te zien bij de teslathon?

Sine

Moderator

Op 17 november 2005 22:10:24 schreef fry:

Mmm Sparks dat is misschien nog wel een iedee om op de teslathon een drie fasen ladder neer tezetten. Wordt nog wel lastig om 3 dikke ballasten te regelen voor die tijd.
Ik weet ook niet of het aandurf omdat er geen olie inzit...

Drie las apparaten :)

Drie electrodes in een driehoek .. dat kan best leuk worden :P

Ik volg dit topic al een tijd, ik heb een leuke site gevonden voor condensators (helaas wel in de USA maar het zijn wel mooie dingen... http://www.capacitorindustries.com/chicago_condenser.htm

En ik heb een vraagje, maakt het aantal condensators uit voor het overspringen van de vonk inde spark gap? bedankt!

alive and sleeping

Zeg fry weet je nog die opmerking over de bruggelijkrichter?

Men neme een bruggelijkrichter en een elco, ok?
Elco = leeg laadt op tot topspanning vd ingang (als je even diodeforwardspanning verwaarloosd)
Als die elco niet ontladen wordt en de netspanning nu naar -Vamp gaat en er staat op de elco nog steeds +Vamp dan is het verschil tussen die 2 spanning 2x Vamp, en dat staat over die diode.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 18 november 2005 14:05:19 schreef markyboy:
Ik volg dit topic al een tijd, ik heb een leuke site gevonden voor condensators (helaas wel in de USA maar het zijn wel mooie dingen... http://www.capacitorindustries.com/chicago_condenser.htm

En ik heb een vraagje, maakt het aantal condensators uit voor het overspringen van de vonk inde spark gap? bedankt!

Ikdenk dat je op een verkeerd spoor zit te denken. De capaciteitswaarde moet je berekenen met een simpele berekening. (kijk daarvoor op m'n site) Die is afhankelijk van de stroom en spanning die de hoogspanningstrafo levert die je wilt gebruiken. En of je die capaciteit nu met 1 of met een serie-parallelschakeling van 20 condensatoren maakt doet er niet toe.
De vonkbrug heeft daar niets mee te maken, die slaat ook wel door zonder condensator, alleen wordt de vonk vetter met condensator.
Overigens...de condensatoren die ik het eerst zie op die site lijken mij niet geschikt voor KHz frequenties omdat ze misschien teveel eigen zelfinductie hebben (opgerolde folie).
Vaak worden speciale polypropileen C's gebruikt, zie een eind terug in deze rubriek, Fry had er foto's en beschrijvingen over.

Ik vermoed dat deze C's ook weinig eigen zelfinductie hebben.

aha, Ik ben nu je site aan het bekijken, en "ineens" wordt er heel veel duidelijk. ...ik zat idd op een verkeerd spoor te denken.

Bedankt, Mark

alive and sleeping

Zooo
Net even mijn nieuwe static getests 4 gaps tussen koperen strip 50x8.
Dat in een plexi behuizing de bladblazer eraan vast gekit en voila een werkende sg en deze is nog niet opgebrand.

Heb net de hele zooi achterin de bus geladen.
Morgen dus test dag
Heb een mooi ruimte binnen ergens en een 3x25 ampere agregaat.
Om eventuele storingen te voorkomen (ben al lang blij dat ik er testen mag)

Als ik van de week nog kans zie om de vttc klaar te krijgen wordt het nog proppen om alles in de bus te krijgen volgende week zaterdag :P

Dus morgen foto's :D

FF een vraagje voor de deskundigen hier.
Is er van de GU-5B een vttc te maken??

@Sparks
Veel succes (en ja, foto's!!!)

[Bericht gewijzigd door ZAQ op zaterdag 19 november 2005 08:31:21

GU5b
Name GU5B
Type triode
Cathode type tugsten,carbidized,direct heating
Application field power amplification up to 3,5kW and 110MHz in special equipment
Brief application Amplification, RF heating
Envelope glass to metall
Cooling method forced air
Dimensions 210mmx100mm
Mass 2.5 kg
Filament voltage 12.6 V
Filament current 20 - 27 A
Mutual conductance 12 to 18 mA/V
Gain coefficient 60 to 85
Output power 2.5 kW
Maximum anode voltage 3.8 kV
Maximum operating frequency 250 MHz

denk het wel, als ik zo eens rond kijk wat voor buisjes er allemaal gebruikt zijn moet het hier ook wel mee lukken

Dit topic is gesloten