Geen Stereo langs coax aansluiting

Halo, ik heb de zoekmachiene al gebruitk, maar helaas niets gevonden.
Ik zit dus met het probleem dat als ik een video afspeel en mijn videorecorder is verbonden met de TV via coax, dat ik geen stereo geluid krijg (stereo lampje brandt niet). Als ik mijn videorecorder nu aansluit via scart, dan heb ik wel stereo geluid.
Ik dacht toch dat coax stereo geluid doorgaf want je kabelaansluiting gebeurt toch ook via coax en daar heb ik wel stereo.

Een "normale" modulator kan geen stereo geluid moduleren, misschien zijn ze er wel, ik heb nog nooit een video gezien (of satelliet ontvanger oid) die stereo geluid via de modulator gaf.
Zit niets anders op dan "hard-wiring".

Ja... en toen ?

Dus je moet steeds een videorecorder aansluiten via scart om stereo geluid te krijgen op je tv?

Nou ja, steeds... 1x en dan laten staan is wellicht ook een oplossing :)

Waarom zou je dat ding in vredesnaam RF willen koppelen als je iets scartachtigs tot je beschikking hebt??

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Henry S.

Moderator

Klopt, het moet via de scart. En waarom zou je het via de coax willen, het beeld is stukken slechter...

Alleen de kabelmaatschappijen (en de zendmasten zelf) hebben stereomodulators.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Nuja, ik heb een nokia televisie met nicam stereo, één van de eersten, en die heeft maar 1 scart aansluiting. Nu wou ik al mijn geluid langs mijn stereo-installatie laten lopen. En dan zou ik dus van die éne scart aansluiting op men tv het geluid laten vertrekken naar men stereo. Zo zou ik dus zowel het geluid van de video als van gewone kabeltv langs mijn stereo hebben. Maarja ik kon mijn video dus niet anders aansluiten dan via de RF omdat ik geen tweede scart heb op mijn tv. En een scart splitter ofzo gaat ook niet omdat als ik video afspeel de ene scart input voor de tv geeft, en de andere output voor men geluid naar men stereo zou moeten geven.

Ik zie geen andere oplossing voor mijn probleem dan een TV te kopen met audio-out en meer scarts. Maar dat geld heb ik spijtig genoeg niet :)

men geluid

Een men geluid? Paardegetrappel of zo?? Zal wel weer lokaal spraakgebruik zijn...

Ik weet niet of die Nokia zo aardig is om op de audio-out ook geluid te zetten als die scart als souce selected is, maar ik zou dat toch even proberen. Wellicht kun je er zo geluid uit peuteren.

Ik heb geen audio out op mijn nokia hé
Enkel maar één miezerige scart. That's it.

Dmage,

Wat je natuurlijk wel; kan proberen is de video met scart op je tV aansluiten en uit 1 van de scart pluggen zowel de Audio-out als de Audio-in met twee extra stereo audio kabeltjes naar je versterker.

Als je de plug aan de video kant pakt is de audio-out van de scart-plug dus het geluid van je video en de audio-in lijnen uit dezelfde scart plus is dus de audio-out van je TV.

Deze twee lijnen dus naar je versterker en je kan zowel het geluid van je video als van je TV op je versterker zette.

Je moet alleen even de goede pinnen in de scart plug op zoeken.

hier alvast een tip
http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCAR…

m.vr.gr. Antonie

So much to do and so little time!!
echtepino

Golden Member

Op 20 december 2005 12:34:20 schreef Dmage:
Nuja, ik heb een nokia televisie met nicam stereo, één van de eersten, en die heeft maar 1 scart aansluiting. Nu wou ik al mijn geluid langs mijn stereo-installatie laten lopen.
Ik zie geen andere oplossing voor mijn probleem dan een TV te kopen met audio-out en meer scarts. Maar dat geld heb ik spijtig genoeg niet :)

Tuurlijk niet, je kunt toch ook een SCART-schakelaar kopen voor €15.- ?
http://www.mcsnet.nl/nl/dept_47.html

Word lid van de Benelux DX Club
Henry S.

Moderator

Daar zijn breakout boxjes voor: Scart mannetje en vrouwtje, en 3 tulpconnectors voor audio L+R en composiet video.
Oa van Vivanco.

Ik gebruik zelf een dergelijk boxje om audio uit een satontvanger zonder tulpaansluitingen te halen, zet ik het schakelaartje om dan heb ik de audio van de tv over de stereo.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 december 2005 13:46:52

Henry S.

Moderator

Op 20 december 2005 13:31:08 schreef echtepino:
[...]
Tuurlijk niet, je kunt toch ook een SCART-schakelaar kopen voor €15.- ?
http://www.mcsnet.nl/nl/dept_47.html

Schakelaars schakelen alles om ;)

Op 20 december 2005 12:53:20 schreef Dmage:
Ik heb geen audio out op mijn nokia hé
Enkel maar één miezerige scart. That's it.

En wat zit er op die SCART?? Hey.. Da's toevallig.. Audio out! (zucht)

Henry S.

Moderator

Iemand heeft de zoekmachine niet goed gebruikt want dit is eerder aan de orde geweest (Dejavu-gevoel :P).

net goed

Niet goed? Of precies goed? :)

echtepino

Golden Member

Op 20 december 2005 13:34:29 schreef Henry S.:
[...]
Schakelaars schakelen alles om ;)

Da's waar maar je hebt ook scart-kabels met aparte audio kabeltjes met tulp. Liggen hier bij Aurora in de bakken.
Dan kun je het audio signaal continu aftappen ongeacht de stand van de schakelaar.

Word lid van de Benelux DX Club
Henry S.

Moderator

Ahhh, bugger! :P

op z'n fries ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 december 2005 13:57:57

Henry S.

Moderator

Op 20 december 2005 13:57:33 schreef echtepino:
[...]
Da's waar maar je hebt ook scart-kabels met aparte audio kabeltjes met tulp. Liggen hier bij Aurora in de bakken.
Dan kun je het audio signaal continu aftappen ongeacht de stand van de schakelaar.

Komt er idd nog bij, dan kan dat.

Op 20 december 2005 13:57:33 schreef echtepino:
[...]

Dus als ik zo'n ding zou hebben, zou ik dat in de scart van de TV steken, en kan ik daar altijd het geluid aftappen, of het nu van de gewone kabel-Tv-uitzendening afkomstig is (dan zou de scart werken als out), of van de video afkomstig is(dan zou de scart werken als in). In beide gevallen kan je met zo'n ding het geluid aftappen dat erdoor komt?

Of versta ik het verkeerd?

Als ik het juist versta, zou ik graag de echte naam weten van zo'n ding, zodat ik het hier in de plaatselijke hifi winkel kan kopen, of een fototje zodat ik weet hoe het eruit ziet.

Op 20 december 2005 11:55:03 schreef gradtje:
Een "normale" modulator kan geen stereo geluid moduleren, misschien zijn ze er wel, ik heb nog nooit een video gezien (of satelliet ontvanger oid) die stereo geluid via de modulator gaf.
Zit niets anders op dan "hard-wiring".

Klopt niet helemaal, er is een recorder die het wel doet, de SL-C9ES van Sony.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Henry S.

Moderator

Op 20 december 2005 14:15:23 schreef Dmage:
[...]

Dus als ik zo'n ding zou hebben, zou ik dat in de scart van de TV steken, en kan ik daar altijd het geluid aftappen, of het nu van de gewone kabel-Tv-uitzendening afkomstig is (dan zou de scart werken als out), of van de video afkomstig is(dan zou de scart werken als in). In beide gevallen kan je met zo'n ding het geluid aftappen dat erdoor komt?

Of versta ik het verkeerd?

Als ik het juist versta, zou ik graag de echte naam weten van zo'n ding, zodat ik het hier in de plaatselijke hifi winkel kan kopen, of een fototje zodat ik weet hoe het eruit ziet.

Ik maak wel even een foto.

Super!

Ik had mij hier veel eerder moeten aanmelden, ik heb in meerdere hifi-winkels een oplossing gevraagd en nergens gaven ze mij een goede oplossing zonder dat het een dure grap werd.

Henry S.

Moderator

Plaatjes:

Voor en achterkant: (Ja kinders, dat is nou vinyl ;))
http://plaatjes.metalruilen.nl/Scart1.jpg
http://plaatjes.metalruilen.nl/Scart2.jpg

En hoe het achter de sat-ontvanger hangt:
http://plaatjes.metalruilen.nl/Scart3.jpg

Dit boxje heb ik bij de MediaMarkt vandaan.

Tja, hifi winkels... veel dozenschuivers tegenwoordig.

Prachtig, ik ga deze week es een bezoekje brengen aan de mediamarkt :)