Draad in een huisinstallatie

Hoi

Het is niet echt iets electronica-achtig, daarom in de categorie "overig", hopelijk is dit toegelaten...

Sinds vanmorgend vraag ik mij sterk af waarom ze in een huisinstallatie stijve draad gebruiken, en geen soepele?
Althans, toen ik het 3 jaar geleden leerde op school, was het altijd stijve draad, en ik kan me niet herinneren waarom dit zo was...

Heeft dit met de kostprijs te maken?
Of kunnen deze draden meer aan?
Of ... ?

Bedankt voor de ideeën :)

Het is goedkoper, en al het gewone installatiemateriaal is er op aangepast.

In Frankrijk gebruikt men ook soepele draad.

Op 2 januari 2006 21:27:23 schreef Aart:
Het is goedkoper, en al het gewone installatiemateriaal is er op aangepast.

Materiaal op aangepast? In welke zin? De bevestigingen?
Voor soepele draad bestaan er toch ook hulsjes, maar die kosten dan weer meer? Dus eigenlijk draait het gewoon allemaal om de prijs?

Adereindhulzen passen volgens mij niet in normale lasdoppen. Wordt meer rijgklemmenwerk dan volgens mij.

eigenlijk draait het gewoon allemaal om de prijs?

Is dat zo vreemd dan ? Welk voordeel zou soepele bedrading in een vaste installatie hebben ?

Op 2 januari 2006 21:34:49 schreef Aart:Is dat zo vreemd dan ? Welk voordeel zou soepele bedrading in een vaste installatie hebben ?

Niet echt, zoiets had ik verwacht, maar soepele draad werkt gewoon handiger... Maar langs de andere kant dan, die installatie moet je normaal maar 1x leggen, dus dat compenseert..

soepel draad handiger? dacht het niet.elke ader moet een huls hebben op beide zijden.
dat past weer niet in lasdop/steekklem.
soepel draad blijft in buizen slagen houden stug draad word strak.
soepel draad uit een doos gaat altijd in de knoop als er meerdere rollen naast elkaar liggen slaan ze om elkaar heen.

je hebt er 10x meer werk van en zelfs op de lange baan levert het niets beters op.

free_electron

Silicon Member

das inderdaad vreemd. veel industriele kasten worden met soepel draad bekabeld ( wel met hulsjes op het uiteinde ) ... iets met vibratie misschien ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 2 januari 2006 21:49:56 schreef The Headhunter:
soepel draad handiger? dacht het niet.elke ader moet een huls hebben op beide zijden.
dat past weer niet in lasdop/steekklem.
soepel draad blijft in buizen slagen houden stug draad word strak.
soepel draad uit een doos gaat altijd in de knoop als er meerdere rollen naast elkaar liggen slaan ze om elkaar heen.

je hebt er 10x meer werk van en zelfs op de lange baan levert het niets beters op.

Je hebt me overtuigt, ik had het enkel bekeken dat soepele draad handiger leek, omdat deze simpeler plooide... Maar als ik jouw puntjes bekijk, blijkt dit geen voordeel...

Op 2 januari 2006 21:55:14 schreef free_electron:
das inderdaad vreemd. veel industriele kasten worden met soepel draad bekabeld ( wel met hulsjes op het uiteinde ) ... iets met vibratie misschien ?

Das ook weer juist, op m'n stage heb ik in een industriële kast ook enkel soepele draad gebruikt. Maar deze is handiger om in de goten te leggen dan, en daar gebruiken ze toch geen lasdoppen, maar railklemmetjes, dus daar passen de kabelhulsjes wel perfect in, net zoals in alle andere componenten.

[Bericht gewijzigd door Rafael op maandag 2 januari 2006 21:57:24

besturing kasten bedraad je soepel want je moet de draden door de goten leggen en dat gaat niet mooi met massieve bedrading, je krijgt er nooit meer een deksel op.

de hulzen dienen om de geleidertjes in de draad te bundelen zodat ze allen contact maken met de schroefklem.

free_electron

Silicon Member

hmmm. ik had paar manden terug een voorbedrade zekeringkast van ABB in mijn handen ( zo een ding uit de gamma, was een collega aant helpen met de electriciteit in zijn huis een week voor ik naar de us vertrok )

dat was ook met soepel draad bekabeld. ( wel met hulsjes ... ) der stond een CEBEC logotje op de ganse boel. dus blijkbaar mag het ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

het is geen kwestie van mogen.
In meterkasten zelf zet ik ook stukjes soepel met huls dat werkt in een kast veel simpeler ,echter zodra het door een buis moet dan is massieve draad veel fijner, maar het zou best mogen.bijna alle meterkasten zijn soepel tot op de afgaande klemmenstrook of automaten

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op maandag 2 januari 2006 22:14:07

DE OLDE

Overleden

Soepel draad van dezelfde doorsnede is iets dikker, kan een probleem worden in buis, ik durf zo niet te zeggen of het in strijd is met NEN1010 zou ik na moeten snuffelen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Anoniem

Soepele draad is verboden zonder hulsjes omdat de adertjes gemakkelijk niet helemaal geklemd worden achter de vijs. Zo wordt de draaddiameter ter plaatse te dun. Het gevaar is volgens mij dat die hulsjes erop genepen worden met niet aangepast gereedschap. Een goede hulstang kost wel wat en sommigen vinden dat het ook met de universeeltang kan. Ik heb veel ervaring met de reeds lang gebruikte zgn "ampliversal" hulsjes waar een oog of een schuifklemmetje aan hangt. Daar hoort ook een speciale tang bij. Wanneer ze met een universele tang geknepen worden of met de juiste maar minderwaardige tang(Vellemannamaakgereedschap) geven ze steevast slecht contact. Dus als je soepele draad wil gebruiken, doe het dan goed of helemaal niet! Draad nooit vertinnenhoe verleidelijk ook! Op het eerste zich kunnen de aderjes dan ook niet meer uitpluizen, maar door het koud getrokken koper op te warmen verliest het plaatselijk zijn veerkracht. En het soldeer is ook al zacht. Hierdoor zal een strak aangevezen draadklem na verloop van tijd los komen te zitten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 2 januari 2006 23:29:49

free_electron

Silicon Member

ah. ik dacht dat de discussie ging of het mocht of niet.

en inderdaad er is veeeeeeel verschil tussen een 'vellecrap' tang en een deftige ( met krachtvermenigvuldiger en ratchet actie en automatische eindpunt bepaling )

Anoniem

Op 2 januari 2006 23:39:39 schreef free_electron:
ah. ik dacht dat de discussie ging of het mocht of niet.

en inderdaad er is veeeeeeel verschil tussen een 'vellecrap' tang en een deftige ( met krachtvermenigvuldiger en ratchet actie en automatische eindpunt bepaling )

Jawel, het mag dus maar je moet je altijd de vraag stellen of het ook aangewezen is voor lieden zonder degelijk gereedschap of ervaring?
Ik vind connectoren nijpen zonder degelijke tang altijd af te raden.
Ik ken telecomtechniekers die telefoonblokken kableren met een bankkaart als ze hun speciale tools vergeten hebben.Dat gaat prima. Ze vinden zichzelf dan ook heel goed, want ze kunnen hun plan trekken. Maar ze vergeten dat ze de tere contactjes te ver openwringen en na enkele maanden ontstaan juist daar moeilijk te vinden fouten door slechte contacten. Tel uit je winst.

maar heb je bij massieve draad niet sneller dat draden afbreken (kerfwerking). Ik heb heel wat geinstalleerd (woningbouw & industrie) en altijd overall word een simpele striptang gebruikt met ver opendedraait (of weggenomen) insstelschrefje gebrijkt.

Aan de andere kant stond ik ook vreemd te kijken toen ik voor het eerst een machine mede bedraden en ze naar de 16amp motor groep slechts 3*1,5 kwadraat legde.

zelf denk ik dat "huisinstallatie" bedraden met niet massiece draad ook heel vervellend is. maar voor meterkast is soepele daard veel makkelijker. 6kwadraad mooi erin buigen is ook best lastig

chuckie

Honourable Member

Vergeet ook niet dat massieve draden zwaarder belast mogen worden dan litze draden, dit kan aanmerkelijk schelen.
Ik bouw een heleboel kasten, meestal voor kermisattracties, maar soms ook voor huis installaties, waar domotica toegepast wordt. Voor een misschien overdreven veiligheid doe ik dit bij huisverdelers meestal wel. Dit is dan omdat steeds meer mensen een 35A hoofdzekering hebben en de belasting (airco;s e.d.) evenredig groter worden, vergelijk maar eens met 15 jaar geleden. Bij attracties gebruik ik in de regel geen massieve aders, omdat daar door ruimtebesparing meestal de kasten op de frame's geplaatst worden en er behoorlijk wat trillingen kunnen zijn.
De aderhulzen zorgen voor een goede veerkrachtige verbinding wat hotspots moet voorkomen. Normaliter draai ik de klemmen met een momentschroevedraaier aan naargelang de fabrikant het draaimoment in Nm opgeeft voor een optimale verbinding.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
GJ_

Moderator

Op 2 januari 2006 21:55:14 schreef free_electron:

Heb je wel eens een kast met massief proberen te maken? Lijkt me niks. Bovendien zitten er in een schakelkast netjes gootjes om al die soepele draden in te leggen.
In de US hebben ze een soort tussenvorm: soepele (dubbel geisoleerde, hoe bedenk je het) draad die bijna net zo stug is als massieve :-( En daar gaan ze vervolgens zonder tussenkomst van klemmen zo de machine in met losse aders. Deze draad kan bijna net zo slecht tegen trilling als massief. Bij onvoldoende ondersteung zelf slechter.

GJ_

Moderator

Op 3 januari 2006 02:18:32 schreef chuckie:..Normaliter draai ik de klemmen met een momentschroevedraaier aan naargelang de fabrikant het draaimoment in Nm opgeeft voor een optimale verbinding.

Netjes hoor!
Maar in die omstandigheden presteren veerklemmen zoals bv de Phoenix ST serie veel beter. Bij veel trillingsgevoelige (zoals bv volgens de uit de europeesche richtlijnen voor hogesnelheidstreinen ontsproten normen) toepassingen zijn zelfs alleen dit soort klemmen en klemmen met "van die AMP schuifjes" toegelaten.

chuckie

Honourable Member

@GJ
Met welke serie van Weidmuller zijn de ST klemmen te vergelijken? Ik gebruik normaliter Weidmuller en heb niet zoveel documentatie van Phoenix. Op tradcom kan ik ze niet vinden.
Bedoel je met die Ampies nu vlakstiftstekers of vorkjes?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Henry S.

Moderator

Op 3 januari 2006 00:26:20 schreef Jan klaasen:
maar heb je bij massieve draad niet sneller dat draden afbreken (kerfwerking). Ik heb heel wat geinstalleerd (woningbouw & industrie) en altijd overall word een simpele striptang gebruikt met ver opendedraait (of weggenomen) insstelschrefje gebrijkt.
[...]

Kwestie van techniek en ervaring.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
DE OLDE

Overleden

Vroeger toen elke plaats een eigen electriciteits bedrijfje had waren er vele die het gebruik van een striptang verboden wegens kans op beschadiging, de draad moest dan netjes met een mesje van de isolatie ontdaan worden !!

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.