Stereocoder

Hoi ik heb een stereocoder gemaakt (MYRDS)ik krijg bij deze geen kanaalscheiding.
Ook als ik mijn ontvanger op mono zet dan hoor je veel minder geluid, weet iemand wat het probleem kan zijn?
of kent iemand dit probleem?
dan hoor ik het graag.

M.V.G. Mark

Ik weet niet hoe je de audio aftapt, maar daar zou het in kunnen zitten, als het met een 3.5/6.3mm stekertje is kan dat soms niet goed erin zitten, dan gaat het geluid 'zweven' (mono) en als je dit signaal in de stereocoder propt komt er 2x mono uit, R en L idem, dus eigenlijk R+R of L+L.

RES

een kanaal an de geluidskaart van en computer hangen, en testtoon maaken en op een kanaal van de coder stuuren.

Bedankt, Andre
KT88

Overleden

Op 19 februari 2006 20:47:44 schreef profisender:
een kanaal an de geluidskaart van en computer hangen, en testtoon maaken en op een kanaal van de coder stuuren.

Kan toch ook gewoon met om het even welk signaal?
Jouw methode is wel handig als je iets als cool-edit gebruikt en de overspraak kan meten.

Offtopic:

Andre - 14.02.2006 word ik de 2. keer vaader :)

Da's dan nu ook stereo, niet? Gefeliciteerd! :-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

@KT88:
...heb de origin ff angepasst :)

http://www.bilder-hosting.de/tbnl/VTDZO.jpg

[Bericht gewijzigd door profisender op zondag 19 februari 2006 21:12:19

Bedankt, Andre
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

IK stop het mono signaal wel appart links en rechts in.
tijdens het testen sluit ik ook maar 1 kanaal aan dus of links in of rechts in.
het schema heb ik van de site www.resu.nl afgehaald bij schematics
daar bij Stereo coder staan een aantal stereo coders de gene die ik heb is de MYRDS, bij dit schema heb ik al een aantal dingen aangemerkt zoals het 76 khz kristal.
dit moet een 7.6 Mhz kristal zijn maar al met al werkt dit nu.
en dan hebben we nog een draadbrug die vanaf het blokgolf signaal van 19khz naar de + ingang van de laatste opamp gaat. deze blokgolf maakt de uitgang niet mooi sinus vormig ook heb ik deze veranderd en losgekoppeld. nu is het signaal mooi sinus vormig maar de kanaalscheiding krijg ik niet goed.

M.V.G. Mark

/off topic

Andre - 14.02.2006 2. keer vaader geworden - Lilli, 3300gr, 52cm :)

Gefeliciteerd man!! :D :D :D

Henry S.

Moderator

IK stop het mono signaal wel appart links en rechts in.

En dan verwacht je stereo?

Volgens mij deugt je modulator niet, te hoog ohmig.

KT88

Overleden

Kristal van 7.6 MHz??? Deelt die LS390 dan door 200?
Verder heb je het pilot signaal losgekoppeld, of zie ik dat nu verkeerd?

Als je wel stereo hebt, maar de kanaalscheiding is niet in orde dan bestaat er faseverschuiving tussen de piloottoon en de 38 kHz omschakeling, dat zou dan ergens rond die 4027 moeten zitten.

Er eens met een scoop induiken......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

neem aan dat je er een signaal links instuurd dat ik het op de ontvanger weer links uitkrijg als ik er een signaal links in stop en rechts dus ook rechts
maar met de kanaal scheiding die ik toch een beetje creer met rechts dus lijkt het goed te gaan dan wissel ik de ingang om dus ik zet inplaats van rechts nu links de audio
maar dan krijg ik nog dat ik rechts het meeste geluid hoor en links blijft zoals het was.
ook is het vreemd toch als ik de ontvanger zeg dat hij mono moet ontvangen dat ik dan een veel minder signaal krijg dus amplitude wordt een heel stuk kleiner.
ontvang ik stereo dan is het signaal harder.

ik hoor graag wat het is.

Henry S.

Moderator

Ik weet niet meer waarmee je bezig bent... het 19kHz heb je nodig voor de piloottoon, zo maar even loskoppelen is niet de bedoeling.
Beetje beter bewoorden met leestekens en dergelijke kan ook helpen.

@KT88: er moet idd een 7.6MHz x-tal in.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 19 februari 2006 21:28:23

even voor KT88

ik heb een signaal van 7.6 Khz deze laat ik oscilleren met de nand poort 7400 daarna deel ik hem door 100 met de 74 390 daar komt dan een signaal uit van 76 Khz daarna deeld de 4027 hem door 2 zo krijg ik een signaal van 38Khz deze stuurt de 4066 aan en binnen de 4027 wordt hij ook gedeeld door 4 dan krijg ik de piloot toon van 19 Khz
en deze gaat een aantal filters in
dan wordt het audio gedeelte gemengt op de - ingang van de opamp. ook wordt de uitgang van de opamp terug gekoppeld op de - ingang.

de 19 Khz komt wel aan door de filters.
mocht dat niet zo zijn dan zie ik het stereo lampje in de ontvanger ook niet oplichten.
voor de rest heb ik dat deel doorgemeten met de scoop.
en werkt het perfect alleen de kanaalscheiding is er niet en sterkte verschil in mono en stereo is als dag en nacht.

KT88

Overleden

Meet dan eens met je scoop wat er gebeurt met de signalen die links en rechts binnenkomen?
Regel eerst met de 100 k pot de 19 kHz terug tot je stereolampje uitgaat, dan weer iets erbij totdat het weer aangaat en betrouwbaar aanschakelt bij opnieuw zoeken van de draaggolf.

Dan een monosignaal aanbieden op zowel links als rechts, en gaan meten rond die 4066 omschakelaars.
Als het goed is zul je op het knooppunt bij L1 de dubbele amplitude van de ingang moeten meten.
Haal nu beurtelings links en rechts los, dat moet de enkele amplitude geven.

Als dat OK is, dan zou het zaakje moeten werken lijkt me.
Niet per ongeluk een bedradingsfout gemaakt bij die 4066?

Die stereocoder van MYRDS is brak. De spoelen kloppen niet. die fransman heeft fout plagiaat gepleegd. (met deze spoelen zal je kanaalscheiding <1dB zijn)

[Bericht gewijzigd door Bertrix op zondag 19 februari 2006 21:44:37

Evarist

Golden Member

Op 19 februari 2006 20:57:59 schreef profisender:
@KT88:
...heb de origin ff angepasst :)

[[url=http://www.bilder-hosting.de/tbnl/VTDZO.jpg]afbeelding][/URL]

Proficiat, ze is 2 dagen ouder dan ik. Ik ben nl op 16/02 geboren.

Waarom gebruik je geen software voor je stereocoder? Ik heb de software om stereo, piloottoon, en RDS te maken. Kan je gelijk in de zender stoppen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 19 februari 2006 21:44:14 schreef Bertrix:
Die stereocoder van MYRDS is brak. De spoelen kloppen niet. die fransman heeft fout plagiaat gepleegd. (met deze spoelen zal je kanaalscheiding <1dB zijn)

betekend dus dat deze stereo waardeloos zal zijn?
dus kan hem weer desolderen?

:S hoor het graag

Vr.Gr Mark

KT88

Overleden

Hmm......die spoelen zitten daar als onderdrukking van de 38 kHz schakelfrequentie.
Als de momenten waarop het schakelen gebeurt, goed in fase zijn met de 19 kHz piloot (wat gezien de 4027 FF wel moet zijn), dan zie ik niet in waarom de kanaalscheiding slecht zou moeten zijn.
Overigens zijn de spoelen niet gespecificeerd?

Kan iemand me dat eens uitleggen?

Op 19 februari 2006 22:10:40 schreef KT88:
Hmm......die spoelen zitten daar als onderdrukking van de 38 kHz schakelfrequentie.
Als de momenten waarop het schakelen gebeurt, goed in fase zijn met de 19 kHz piloot (wat gezien de 4027 FF wel moet zijn), dan zie ik niet in waarom de kanaalscheiding slecht zou moeten zijn.
Overigens zijn de spoelen niet gespecificeerd?

Kan iemand me dat eens uitleggen?

Ze zijn niet opgegeven, en bij FAQ zegt ie dat je eender welke waarde mag gebruiken, dat het niet kritisch is... (10uH wordt aangeraden)

Henry S.

Moderator

Die spoelen kloppen idd niet, heb dat al eens een keer in een topic aangegeven. L1=18mH, L2 33mH. Dit filter zorgt er voor dat het signaal boven de 53kHz minimaal 18dB lager ligt.

Wat Betrix zegt klopt, fout plagiaat. Verkeerd X-tal, spoeltjes van 10uH, maarliefst 3 potmeters voor 19kHz.

De potmeters van 1 en 10k regelen de faseverschuiving tov het 38kHz DZB signaal waarvan door de multiplexer de draaggolf onderdrukt wordt (40dB).
Verder mis ik de regeling om het signaal van de opamps precies in het midden van de doorlaatgebied van de multiplexers te zetten.

Maar de modulator kan je signaal verknoeien, de weerstand in het pad naar de varicap mag maar 2-3k ohm zijn en gebruikte condensators moeten het hele frequentiegebied tot 53kHz recht doorlaten.

Als alles goed afgeregeld is levert de schakeling >40dB kanaalscheiding op.

----
Edit
De spoeltjes zijn in mH!

En als je echt iets leuks wilt maken doe dan een KatRuud encoder.

Als je een scoop hebt kun je eenvoudig wat metingen doen. Zoals je het probleem omschrijft denk ik dat het goed zou kunnen dat de faserelatie tussen 38 khz DSB en de 19 khz pilot niet in orde is.

Qua effect: stereolampje gaat aan, ruis neemt toe zoals gebruikelijk, maar weinig/geen kanaalscheiding.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Amateur19

Overleden

In het schakelen met de 4066 is ook een aansluitfout. In elke signaallijn zitten nu twee schakelaars die het signaal aan of uit zetten. Dit moet eigenlijk zijn dat als signaal links wordt doorgelaten, rechts dan met massa wordt verbonden, het zelfde geld voor het moment dat het rechter signaal wordt doorgelaten. Tevens ie er in het inganscircuit een opamp weggelaten waardoor er nooit meer een goed stereo signaal gemaakt kan worden. De 38kHz schakeld nl. niet links en rechts om, om daarna samen met de 19kHz een MPX signaal te maken, maar ((L+R) + (L-R) / 2) = L en ( (L+R) - (L-R) / 2) = R. Dat wordt hier niet gemaakt. Kan dus nooit meer een goeie scheiding tot gevolg hebben.

:):) Richard.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Henry S.

Moderator

Die 4066 zit geschakeld als in de FRM-coder... en daar werkt het. De opamp is weggelaten omdat een symetrische voeding wordt toegepast.

Vandaar de 10uF condensators, waarbij ik aantekenen wil dat tantaal niet geschikt is, wisselspanning is dodelijk voor die dingen, hoe klein het signaal ook is.

Komen we bij het volgende probleem... de extra opamp was bedoelt om het signaal mooi tussen voedingsspanning en nul te houden, dat geeft de minste vervorming in de 4066. Nu kunnen alleen de positieve toppen door de multiplexer.

Brak, brak, brak!

Conclusie, slopen dit onding...

Amateur19

Overleden

Op 20 februari 2006 11:50:09 schreef Henry S.:

Conclusie, slopen dit onding...

Helemaal mee eens. HiHi :):)

Maak een sinus generator met een diode modulator gaat veel beter dan die "digitale" blokgolven. Je blijft filteren en filteren en nog eens filteren met alle fasedraaingen als bij-producten. Als je pech hebt moet je dan zelfs je FM-modulator in de zender aanpassen om geen PM(phase-modulatie) te krijgen i.pv. FM(frikandele modulatie) :):):)

PS. @Henry S. dat klopt wel maar als je hem dus net FF anders aansluit die 4066 gaat het nog FF beter de "ON" weerstand van de 4066 is laag genoeg om daarom twee schakelaars in je audiolijn het RUIS te laten opweken.(nog beter is een analoge switch.) Toch?? :):)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets