Binnen gekregen ter reparatie een versterker van STK. Model V12-Plus.
Is er met een rookpluim mee opgehouden. Alle weerstanden op het bord met eindtorren meten 0.0 ohm en missen scherfjes van de buitenkant.
Iemand een schema ? Of tips ?
Dominic
Binnen gekregen ter reparatie een versterker van STK. Model V12-Plus.
Is er met een rookpluim mee opgehouden. Alle weerstanden op het bord met eindtorren meten 0.0 ohm en missen scherfjes van de buitenkant.
Iemand een schema ? Of tips ?
Dominic
Die dikke weerstanden zijn erg laagohmig en geven dus bijna 0 ohm.
Je kunt beter de eindtorren meten.
Het merk is STK maar zit er niet toevallig een STK module in als eindtrap ?
Noteer igg even de nummers van de weerstanden en de kleuren van de ringen, straks brokkeld het er volledig af en kan je weer opzoek naar een bepaalde waarde..
Werkt de voeding en omliggende delen nog wel gewoon goed en is enkel de eindtrap eruit gefikt.
Post anders ook even een fototje van de versterker eindtrap ed, dat praat wat makkelijker
Zijn dat die trapjes die Conrad lang geleden verkocht? Klinken niet slecht! Alleen jammer dat bij dit soort ontwerpen meteen alles stuk gaat als je eindtrappen sneuvelen, tenminste ik ga er vanuit dat je trapjes doorgebrand zijn. In dat geval kun je proberen hem te repareren, maar als de print erg is beschadigd dan zou ik er niet aan beginnen, ik heb zelf de ervaring dat dat meestal een puinzooi wordt. Enfin, ik wens je succes!
Op 15 april 2006 19:14:03 schreef nijhuisr:
Die dikke weerstanden zijn erg laagohmig en geven dus bijna 0 ohm.
De weerstanden zijn gewoon 1,5 watt weerstanden. MEt waardes tussen de 470 en 2k. En ze meten allemaal 0.
De eindtorren ga ik nameten maar er zitten er een stuk of 20 op.
Zal morgen even wat type nummers opschrijven.
De voeding is ok althans op de afvlakking na, maar ik heb daar even de oude elco overbrugd en toen was het weer ok. Het is dus echt de eindtrap die eruit ligt.
Hmm dus als ik het goed begrijp hebben we hier te maken met een dikke eindversterker voor PA doeleinden?
Maak ook eens wat fotos dat praat een stuk gemakkelijker
Ja dit is een PA eindtrap. Wat voor eindtransistoren zitten hier eigelijk nog in?
Even snel 3 fototjes van de eindtrap. Onder en boven zijn identiek kwa opbouw, logisch het is stereo ...
Voor elk kanaal zijn 6 PNPs en 6 NPN's gebruikt. Heb nog geen datasheets gevonden.
Nogmaals, een schema is zeer welkom gezien de complexe opbouw van oa de voeding en volume/toon/bass regeling.
[Bericht gewijzigd door Dominic op zondag 7 mei 2006 19:09:23
Als je nu eerst eens een aantal eindtorren eruit soldeert en nameet, als deze defect zijn ze allemaal even nameten en vervangen (duur geintje voor de eigenaar btw
)
Ook de weerstanden die brokkelig zijn geworden even vervangen, ze kosten geen ruk en het kan een hoog ergernis voorkomen.
Dit zijn gewoon een aantal standaard stappen omdat je voor de meeste reparaties niet direct een schema nodig hebt!
swel mooi gebouwd eigenlijk
voor de nummer van de eindtorren 2s zetten dan heb je direct de datasheets en ik dacht dat ze te verkrijgen zijn bij bmm-electronics of bij de elektronicawinkel om de hoek.
wrsch de eindtorren een heel deel stuk.
de "zware" weerstanden in de eindtrap zullen miss ook wel wat gehad hebben. de drivertorren ook vervangen wrsch
toevallig toch geen kortsluiting gemaakt aan de speakers ofzo? want eer een versterker er met een rookpluim op houd dan ga je toch al ver ze heb dat is 1 maal gehad en dat was toen ik deze lekker in kortsluiting had. dat is uiteraard al een hele tijd geleden
Op 16 april 2006 10:12:22 schreef Dominic
De voeding is ok althans op de afvlakking na, maar ik heb daar even de oude elco overbrugd en toen was het weer ok. Het is dus echt de eindtrap die eruit ligt.
een elco overbrugd?
normaal zijn die dingen juist niet geleidend, alleen defect gaan ze kortsluiten. met een elco te overbruggen doe je dus een defecte elco na.
en als dat de elco na de gelijkrichter is sluit je dus de voeding kort.
(kan niet geloven dat het zo simpel ligt, er zal wel meer aan de hand zijn. in ieder geval die eindtransistoren en weerstanden. maar ik heb niet echt verstand van versterkers)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 8 mei 2006 15:00:14
Nee de oude overbrugd met een nieuwe Weet wel waar ik mee bezig ben hoor haha. Oude is er nu ook uit en vervangen door de nieuwe.
Grote weerstanden heb ik ook vervangen btw. Dan zit er niks anders op dan alle torren uitsolderen en na te meten ........
En inderdaad er moet wel iets ernstigs mee gebeurd zijn. Hij zou 1200 watt kunnen leveren, dat gaat niet zomaar in rook op dacht ik zo ...
1200w in brug bedoel je?
dat zou dan 600w per kanaal zijn. dat kan wel wrsch
maar als er dan een en ander niet beveiligt is..... dan is het wel direct rook bij sluiting.
volgens mij zal het wel sluitin gofzo geweest zijn. in ieder geval meet alles eerst na van eindtorren en driver torren kweet nu niet miss dat die amp ook "pre" drivers heeft maar dat zou me verbazen.
kan ook zijn dat er ergens een fout is ontstaan met dc op de uitgang en ja dan kan het ook al eens roken
Overleden
Nare opbouw......
Alle eindtransistoren en drivers vervangen, plus de emitterweerstanden.
Kijk ook de weerstanden in de bases van de eindtorren na (vanaf de drivers).
Beter alles ineens doen, anders blijf je bezig.
En na reparatie opdraaien met een variac of een dikke lamp in de netleiding.