Revisie Musical Fidelity A1

Op 23 april 2006 10:48:38 schreef zweetvoetje:
Een van de wijzigingen die ik over zou nemen zijn wel de ventilatiegaatjes. Hoge temperaturen zijn nooit goed.

Verder ziet het er idd niet erg netjes uit, maar als het werkt...

Je moet alleen de elco's vervangen. De transistoren niet. De transistoren zijn waarschijnlijk speciaal bij elkaar passend uitgezochte types. Als je die door zomaar anderen gaat vervangen, dan komt dat het geluid zeer zeker niet ten goede. Verder zijn eigenlijk alleen elco's onderdelen die langzaam kapot gaan. De rest blijft goed, totdat ze in één keer helemaal kapot zijn. Maar daar kan je toch niets aan doen.
potmeter vervangen heeft alleen zin als ie kraakt.

Als je wil kan je evt. de onderdelen die nu zeer warm worden ook vervangen door zwaardere types. die grijze weerstand rechtsonder op de eerste foto wordt aan de print te zien erg warm, net als de gelijkrichtdioden. Je zou die evt kunnen vervangen door types die minder warm worden. Ze zitten namelijk vlak naast die grote elco's gemonteerd, en ze stoken die dus lekker warm...

Helder verhaal dank je!

Een paar plaatjes van de onderkant:

http://www.zoeksite.nl/a15.jpg
http://www.zoeksite.nl/a16.jpg
http://www.zoeksite.nl/a17.jpg
http://www.zoeksite.nl/a18.jpg
http://www.zoeksite.nl/a19.jpg
http://www.zoeksite.nl/a110.jpg

KT88

Overleden

Op 23 april 2006 00:50:59 schreef Henry S.:
Wat me trouwens opvalt is de verschillen tussen de afbeeldingen in het artikel en de jouwe, net of je een kopie hebt...

Musical Fidelity was destijds wat ze in Engeland zo kernachtig betitelen als een soort "cottage industry", dus een mannetje met zijn kat in een schuurtje .......

Dit is wel degelijk een originele MF A1, zij het een vroege.

De tips wbt. elco's zou ik zeker navolgen, kijk bijv. eens bij Nippon Chemicon, en dan de KMG series 105 graden.
Allemaal vervangen, zonder pardon.
Vergeet vooral dat ene elco'tje *onder* de koelplaat niet!
Wat betreft geforceerde koeling: niet doen, daarmee ga je een warme luchtstroom over alle componenten voeren wat de levensduur niet ten goede komt.
Beter is om de pasvlakken van alu strips met transistors goed vlak te maken, en dit met niet teveel verse koelpasta aan te laten sluiten op de koellichamen die de bovenkant vormen.
De potmeter is origineel, ik heb er vele gezien welke een dergelijke open Alps erin hadden (klopt ook wel, het gat voor een blauwe Alps moet groter zijn, bovendien is er geen ruimte voor achter de frontplaat).
Print uitvijlen is de enige optie helaas.

Verder is het een samenraapsel van de meest goedkope onderdelen die je kunt vinden, het mag een wonder heten dat Michaelson hiermee wegkwam qua geluidskwaliteit en levensduur......
Gepaarde torren deden ze daar niet aan, het is gewoon 2N2955 en 2N3055 wat de klok slaat (zal straks even het schema posten).
Het ding klinkt uitsluitend en alleen zo goed vanwege het feit dat ze in A staan.
De TL074s mag je vervangen door iets leukers (OPA2604 oid., maar dat is slechts een dubbele, dus moet je verloopprintjes maken).

[Bericht gewijzigd door KT88 op zondag 23 april 2006 16:01:54

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Hmm ... ERG standaard spul inderdaad.

Het gewoon op het transistor huis solderen van de collector aansluiting heb ik ook nog nergens anders gezien.

die transistoren moet je toch echt vervangen,is gewoon standaard spul zoals kt al melde maar als een transistor erg heet geweest is gaat ie slechter klinken

ook de stuurtorren want die worden zonder koeling erg heet

Henry S.

Moderator

Op 23 april 2006 15:25:25 schreef KT88:
[...]
Musical Fidelity was destijds wat ze in Engeland zo kernachtig betitelen als een soort "cottage industry", dus een mannetje met zijn kat in een schuurtje .......

[...]

Een hele vroege, deze zou ik niet eens willen verkopen ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Hoi heb een poosje terug zoeen kunnen kopen , niet gedaan nadat ik er diverse dingen op het net had over opgezocht.
o.a. de krakende potmeter dit is een kwaal die zoals ik begreep door een fout ontwerp kwam,
er is een speciale side voor deze a1 moet je even googlen
best wel intressant

typte gewoon musical fidelity a1 in en dan was het direct de eerste verwijzing, is wel intressant om even te lezen

Henry S.

Moderator

Die site was gegeven :) Wil je voortaan je posts wijzigen met http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif;)

sorry Henry , heb ik nu gezien .noemen we met het zout komen als het ei op is.

Op 23 april 2006 15:25:25 schreef KT88:
[...]

De tips wbt. elco's zou ik zeker navolgen, kijk bijv. eens bij Nippon Chemicon, en dan de KMG series 105 graden.
Allemaal vervangen, zonder pardon.
Vergeet vooral dat ene elco'tje *onder* de koelplaat niet!
Wat betreft geforceerde koeling: niet doen, daarmee ga je een warme luchtstroom over alle componenten voeren wat de levensduur niet ten goede komt.
Beter is om de pasvlakken van alu strips met transistors goed vlak te maken, en dit met niet teveel verse koelpasta aan te laten sluiten op de koellichamen die de bovenkant vormen.
De potmeter is origineel, ik heb er vele gezien welke een dergelijke open Alps erin hadden (klopt ook wel, het gat voor een blauwe Alps moet groter zijn, bovendien is er geen ruimte voor achter de frontplaat).
Print uitvijlen is de enige optie helaas.

Verder is het een samenraapsel van de meest goedkope onderdelen die je kunt vinden, het mag een wonder heten dat Michaelson hiermee wegkwam qua geluidskwaliteit en levensduur......
Gepaarde torren deden ze daar niet aan, het is gewoon 2N2955 en 2N3055 wat de klok slaat (zal straks even het schema posten).
Het ding klinkt uitsluitend en alleen zo goed vanwege het feit dat ze in A staan.
De TL074s mag je vervangen door iets leukers (OPA2604 oid., maar dat is slechts een dubbele, dus moet je verloopprintjes maken).

K88; Hartstikke leuk een kenner van deze A1 tegen te komen op dit forum. Ben weer een beetje gerust nu lijkt dat ik niet een vreemd of verprutst exemplaar lijk te hebben.
Ga meteen beginnen met de elcot'jes vervangen zodra ik een besteladres heb gevonden.
Uiteraard ook het elco´tje onder het koellichaam :):):)
Het koellichaam en aansluiting van de deksels zal ik voorzien van een nieuw dun laagje heat sink compound en waarnoding afvlakken.

Kleine 105 graden panasonic's kan ik na navraag bij "Van der Hove" bestellen alleen heb ik nog geen goede 105 graden vervanger gevonden voor de vier 10.000 uf 25v condensators. K88 waar kan ik als particulier de genoemde Nippon Chemicon bestellen?
Raad jij ook aan de 10.000 uf 25v te vervangen voor een 10.000 35v en vervangen van de (stuur)torren?

Ik heb al veel webwinkels bekeken (ook via deze site) maar het is me nog niet gelukt als leek de betere elco'tjes te vinden die ik nodig heb. Of het zijn goedkope standaard elco's of papier olie gevallen. De site's die wel 105 graden panasonics of longlife phillips verkopen hebben dan weer niet de spec's die ik nodig heb. (namelijk 1uf 50v, 10uf 50v ,47uf 16v, 10.000uf 25v) Iemand nog webwinkel suggesties?

De (stuur) torren vervang ik wellicht later, nu eerst maar eens mijn eerste elco klus met succes zien te klaren :P en dan goed luisteren.

Op 22 april 2006 12:37:33 schreef Maarten a1:

Ik heb bij Farnell even gezocht en heb twee elco's voor de voeding gevonden:
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/comparePage.jsp?doCompare=true&… Echter er zitten verschillen tussen de Current ripple AC, wat betekent dit?

Iemand?

KT88

Overleden

Op 25 april 2006 11:42:55 schreef Maarten a1:
K88; Hartstikke leuk een kenner van deze A1 tegen te komen op dit forum. Ben weer een beetje gerust nu lijkt dat ik niet een vreemd of verprutst exemplaar lijk te hebben.

Kenner......nuja, ik heb wat ervaring met jaren '70, '80 en '90 audio...... :-)

Kleine 105 graden panasonic's kan ik na navraag bij "Van der Hove" bestellen alleen heb ik nog geen goede 105 graden vervanger gevonden voor de vier 10.000 uf 25v condensators. K88 waar kan ik als particulier de genoemde Nippon Chemicon bestellen?
Raad jij ook aan de 10.000 uf 25v te vervangen voor een 10.000 35v en vervangen van de (stuur)torren?

Ai, als particulier weet ik zo niet........ik betrek ze via mijn werk, bij Spoerle.
Het is me helaas niet mogelijk om bepaalde waarden in kleine hoeveelheden mee te bestellen, vandaar dat ik altijd gebruik maak van dezelfde waarden als die we in onze producten gebruiken >:-)
Ik raad inderdaad ook 35V aan, die zullen wellicht moeten liggen om nog te passen.
Panasonic en BC kan goed, die moeten wel te vinden zijn.

Ik zou inderdaad de stuurtransistors BD135/136 ook mee vervangen, dat kost weinig en voorkomt misschien een hoop ellende.
Neem dan BD139/140, die zijn wat hoger gespecificeerd vwb. spanning.
2N2955/3055: is nog wel te krijgen, anders MJ15003/15004 gaat ook prima.
Pas wel op voor namaak transistoren!

edit:
AC Ripple current is de rimpelstroom die de elco mag verdragen, hoe hoger hoe beter.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

de mj15003/4 staan er bekend om dat ze beter klinken als de 3055

Mensen hartstikke bedankt voor alle info!
Zal posten als ik de klus geklaard heb.

Beste forumers,

Het heeft even geduurd maar mijn A1 speelt weer helemaal naar behoren.
Heb alle elco's vervangen door Panasonics FC's en tevens de stuur en eindtorren.
Resultaat: fantastische ruimtelijke weergave eindelijk weer terug in m'n huiskamertje.
Hobby blijkt verslavend want inmiddels heb ik al meerdere Musical Fidelity versterkertjes weer tot leven gebracht.
Tevens bij electuur m'n eerste audio electronica boeken besteld...

Wil iedereen hartelijk bedanken voor de zeer bruikbare reacties!

Henry S.

Moderator

'Sterkte' met je audio-verslaving! ;)

Anoniem

Gefeliciteerd!
hopelijk steelt henry hem niet nu hij net is gemaakt!
(zie zijn profiel:P)

Henry S.

Moderator

:P

Ik ben bezig met m'n eigen klasse A versterker, 4 printen in bestelling.

als je de eindtorren vervangt ga je voor de 2n2955 een mj2955 moeten nemen. de 2n3055 is geen probleem normaal.

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

Ja Maarten, klasse A geluid is iets heel bijzonders, en verslavend ook.

Henry: printen voor de ExtremA komen volgende week binnen, verder heb ik alles in huis om hem af te maken. Post nog wel een foto van het spul.

Een probleempje heb ik wel: kan dat ding geen 4 ohm aansturen, althans: dan gaat het vermogen naar 50 watt.....

Ach, hard zat ;-)

Henry S.

Moderator

Ik begin rustig, SE 15W in 8Ω. 15W in 4Ω gaat ook nog lukken met extra ruststroom, kleine 3A, maar wordt al een kacheltje. Over 30W in 4 of 8 maar niet te spreken. ;)

Edit: Morgen printen ophalen.