Op 23 april 2006 15:25:25 schreef KT88:
[...]
Musical Fidelity was destijds wat ze in Engeland zo kernachtig betitelen als een soort "cottage industry", dus een mannetje met zijn kat in een schuurtje .......
Dit is wel degelijk een originele MF A1, zij het een vroege.
De tips wbt. elco's zou ik zeker navolgen, kijk bijv. eens bij Nippon Chemicon, en dan de KMG series 105 graden.
Allemaal vervangen, zonder pardon.
Vergeet vooral dat ene elco'tje *onder* de koelplaat niet!
Wat betreft geforceerde koeling: niet doen, daarmee ga je een warme luchtstroom over alle componenten voeren wat de levensduur niet ten goede komt.
Beter is om de pasvlakken van alu strips met transistors goed vlak te maken, en dit met niet teveel verse koelpasta aan te laten sluiten op de koellichamen die de bovenkant vormen.
De potmeter is origineel, ik heb er vele gezien welke een dergelijke open Alps erin hadden (klopt ook wel, het gat voor een blauwe Alps moet groter zijn, bovendien is er geen ruimte voor achter de frontplaat).
Print uitvijlen is de enige optie helaas.
Verder is het een samenraapsel van de meest goedkope onderdelen die je kunt vinden, het mag een wonder heten dat Michaelson hiermee wegkwam qua geluidskwaliteit en levensduur......
Gepaarde torren deden ze daar niet aan, het is gewoon 2N2955 en 2N3055 wat de klok slaat (zal straks even het schema posten).
Het ding klinkt uitsluitend en alleen zo goed vanwege het feit dat ze in A staan.
De TL074s mag je vervangen door iets leukers (OPA2604 oid., maar dat is slechts een dubbele, dus moet je verloopprintjes maken).
K88; Hartstikke leuk een kenner van deze A1 tegen te komen op dit forum. Ben weer een beetje gerust nu lijkt dat ik niet een vreemd of verprutst exemplaar lijk te hebben.
Ga meteen beginnen met de elcot'jes vervangen zodra ik een besteladres heb gevonden.
Uiteraard ook het elco´tje onder het koellichaam :):)
Het koellichaam en aansluiting van de deksels zal ik voorzien van een nieuw dun laagje heat sink compound en waarnoding afvlakken.
Kleine 105 graden panasonic's kan ik na navraag bij "Van der Hove" bestellen alleen heb ik nog geen goede 105 graden vervanger gevonden voor de vier 10.000 uf 25v condensators. K88 waar kan ik als particulier de genoemde Nippon Chemicon bestellen?
Raad jij ook aan de 10.000 uf 25v te vervangen voor een 10.000 35v en vervangen van de (stuur)torren?
Ik heb al veel webwinkels bekeken (ook via deze site) maar het is me nog niet gelukt als leek de betere elco'tjes te vinden die ik nodig heb. Of het zijn goedkope standaard elco's of papier olie gevallen. De site's die wel 105 graden panasonics of longlife phillips verkopen hebben dan weer niet de spec's die ik nodig heb. (namelijk 1uf 50v, 10uf 50v ,47uf 16v, 10.000uf 25v) Iemand nog webwinkel suggesties?
De (stuur) torren vervang ik wellicht later, nu eerst maar eens mijn eerste elco klus met succes zien te klaren en dan goed luisteren.