Rob007

hallo iedereen

Misschien weten jullie wie ik ben .
en weten misschien ook dat ik een site heb ?
ik heb op die site ook een forum voor eventuele vraagjes.
Maar te bedenken dat ik maar een hobbyist ben .
Heb ik nu een vraag als deze hier onder ,
En moet ik gaan bekennen dat ik hier geen antwoord op weet.
Ik vind dat jammer ,en wil toch de moeite doen om te beantwoorden.
Ik weet dat er hier mensen zijn die het antwoord weten!
HELP jongens HELP ?

Rob

http://www.rob007.8m.com/

Beste mensen.
Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om met 1 drukknop 3 led\'s aan te sturen en te reseten .
werking:
1 keer drukken 1 led aan ,
Tweede keer drukken 2 led\'s aan,
Derde keer drukken 3 led, aan
4 de keer drukken reset van de 3 led,s.
Het is ontwerp is ervoor omeen telbord te maken , dus dit schakelingetje keer 12.
Het zou dan ook fijn zijn als het op een simpele manier kan en niet al te duur in de onderdelen.
Ik zou het heel fijn vinden als jullie een oplossing voor mij hebben.
met vriendelijke groet Iwan kuiper

Hmm, ik zou zeggen neem een schuifregister en maak de 4de bit vast aan een reset lijn of zo ? Mischien kun je ze ook allemaal (of een deel ervan) onder brengen in een PICje

Succes,
Antoine

Hoi antoine

Maar daar heb ik helemaal geen verstand van ?
Weet je ik zal hem hier heen verwijzen .
Wat ik weet van zo’n PIC is dat je hem geloof ik kan programmeren ?
Het lijkt me leuk om te weten hoe je het voor elkaar krijgt ?
Lullig He , ik heb van zulke dingetjes egt geen kaas gegeten
Ik kan, heel raar misschien veel met HF maar dit ???

Onwetende Rob007

Heej Rob, ach ja..... ik ben nou ook weer geen ster op gebied van HF :)

Weet niet of je de elektuur hebt maar daar staat in het februari nummer een mooi testprintje in die ook meteen functioneerd als preogrammer. Misschien een tip om mee te beginnen. Even kijken dat van die LED's. Ik denk dat je het toch met een schuifregister moet kunnen maken, ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft de 74HCT299 (??), een clear input als je nou de schakelaar met een pull up weerstand aan de ingang hangt en je drukt op de schakelaar dan komt er een puls op de ingang welke resulteert in een "1" op de eerste bit doe je dit nog een keer dan zijn er twee enen, en nog een keer drie enen, knoop dan bitje 4 aan die clear lijn en je krijg bij de vierde keer weer allemaal nullen. Zoiets moet het volgens mij kunnen. Je zou eens op google kunnen zoeken naar "shiftregister with clear input". Volgens mij kom je een heel eind.

Succes,
Antoine

Hugo Welther

Moderator

Wat dacht je van het looplicht op deze site met wat aanpassing.

In plaats van de clockgenerator met de CA3130 gebruik je een one-shot MV met een NE555 (geeft één pulsje als je 'm start, zie de NE555 datasheet). En laat het 4e ledje weg.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

bedankt

Mensen ik ga kijken wat ik er mee aan kan .
Alvast bedankt
Groetjes rob