Laagdoorlaat reconstructiefilter

Howdi , ben op zoek naar een Laagdoorlaat reconstructiefilter voor achter een DAC , even de opgave in het engels gepasted .....

I'm trying to find a filter solution for a Low Pass Reconstruction Filter after a DAC with a fc ~ 37 MHz.
Now we're usind an integrated video filter but for cost reasons we're trying to built it analog.

The problem is that the Zi must be 300 Ohm , already tried a Butterworth Filter but the simulated response was not useful because the coils values where to big .
When lowered the filter crahes.

The Chebyshev went better but the passband ripple keeps gettin too large ,around +/- 1.7dB instead of the desired 1 dB value .

Frederick E. Terman

Honourable Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/37.png
Dit gaat met tabellen, stuk sneller en uncrashable!
Rimpel: 0dB
Meer/minder polen of andere kantelfrequentie op verzoek :-)
Tabel o.a. op http://www.crbond.com/papers/btf2.pdf

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 2 juni 2006 12:31:12

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De karakteristieke impedantie is 300 Ohm , dus de ingang - en uitgangsweerstand zijn beiden 600 Ohm.

Ik veronderstel dat dit een Butterworth filter is , hoe heb je deze gesimuleerd ?

De waarden komen me bekend voor uit de boek van Electronic Filter Design ..

http://img211.imageshack.us/img211/8882/lps8rk.png

http://img160.imageshack.us/img160/825/lpt0bb.png

Zelf gebruik ik daar RfSim99 voor.

Als jullie dit nu eens met twee weerstanden van 600 Ohm kunnen doen ,zou ideaal zijn :)

Of de install file van rfsim99 geven

Frederick E. Terman

Honourable Member

Da's ook flauw, in je oorspronkelijke vraag ging het om 300 Ohm! :-)

Grafiek heb ik geplot met Simetrix. Waarden komen uit de tabel die ik in de link gaf.

Bij de tabel zoek je gewoon de waarde op, bij de spoelen doe je dan dat getal gedeeld door de frequentie en MAAL de weerstandswaarde,
en bij de condensatoren gedeeld door de frequentie en GEDEELD DOOR de weerstandswaarde.

In onze schema's dus gewoon dubbele spoelwaarden en halve condensatorwaarden gebruiken.

Ik zie trouwens bij Rd12tf wel een rimpeltje, dat zal geen butterworth zijn. Maar die kan met RFSim ook. Heb jij de install nog, Rd12tf?

ja ,ik bedoelde Thevenin weerstand 300 ohm , dus de helft van de in - en uitgangweerstanden :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Niet dat het uitmaakt, het antwoord staat al boven, maar dat laatste snap ik niet.
De Theveninweerstand van mijn bron is de impedantie van die bron, en het filter is bedoeld voor die impedantie.
Waar komt die factor half vandaan?
Of bedoel je dat je een symmetrisch filter gaat maken? (maar dan zou 300 ohm per helft asymetrisch juist goed zijn).

Maakt niet uit bronweerstand en afsluitweerstand = 600 Ohm zodat het een DAC uitgang van 300 Ohm kan matchen ..

Heb rfsim99 al geinstalled , probleem is dat de spoelen zo laag mogelijk moeten zijn (rond de 1uH) omdat anders de zelfresonantie frequentie te laag wordt en die laatste vr problemen gaat zorgen ...

http://www.uploadarchief.net/files/download/simul.JPG

Zo dus ,maar dan met kleinere spoelies en grotere capies

|:-( |:-( :-r |:-( |:-(

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als èn de kantelfrequentie, èn de impedantie vastliggen, dan zit je ook aan je spoelwaarden vast.

Het enige verschil is dan nog het type filter (Butterworth=geen rimpel, Chebychev=steil, Bessel=fase-lineair) en de orde, maar per soort liggen de waarden dan toch vast.

Als je eens twee spoeltjes in serie neemt? Ze houden dan ieder hun hoge zelfresonantie, het totaal dus ook.

Op 2 juni 2006 13:34:24 schreef Frederick E. Terman:
Da's ook flauw, in je oorspronkelijke vraag ging het om 300 Ohm! :-)

Grafiek heb ik geplot met Simetrix. Waarden komen uit de tabel die ik in de link gaf.

Bij de tabel zoek je gewoon de waarde op, bij de spoelen doe je dan dat getal gedeeld door de frequentie en MAAL de weerstandswaarde,
en bij de condensatoren gedeeld door de frequentie en GEDEELD DOOR de weerstandswaarde.

In onze schema's dus gewoon dubbele spoelwaarden en halve condensatorwaarden gebruiken.

Ik zie trouwens bij Rd12tf wel een rimpeltje, dat zal geen butterworth zijn. Maar die kan met RFSim ook. Heb jij de install nog, Rd12tf?

RfSim99, eerste hit met Google!

http://www.janson-soft.de/amateurfunk/rfsim99/rfsim99.htm

Het filter is inderdaad Chebyshef! ;)

I know , had mijn google nog op 'zoeken in Belgie ' staan |:-(

Leuk prog , filter solutions is wel beter ,voor 30 dagen toch :)

Een andere optie is het gebruik van een breedband transformator aan de in- en uitgang, als er geen DC component in je signaal zit tenminste ...

Je kan ook je spoelen wikkelen op (Amidon) ringkerntjes met een hoge mu, je hebt dan minder windingen nodig (= lagere capaciteit)

Henry S.

Moderator

Op 2 juni 2006 12:59:06 schreef dacrow:
De karakteristieke impedantie is 300 Ohm , dus de ingang - en uitgangsweerstand zijn beiden 600 Ohm.
[...]

Hier ga je de boom in.... Als de karakteristieke impedantie 300 Ohm is, reken je ook met 300 Ohm.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Je kan ook je spoelen wikkelen op (Amidon) ringkerntjes met een hoge mu, je hebt dan minder windingen nodig (= lagere capaciteit)

Ik werk met smd componenten (Tdk MLF 1608), heb ook al kleine 'winded' spoeletjes gebruikt met geen pos resultaat..

Hier ga je de boom in.... Als de karakteristieke impedantie 300 Ohm is, reken je ook met 300 Ohm.

Kan wel , hoe verwoord ik het dan juist ?

In- en uitgang impedantie van 600 Ohm ,gemeten 300 Ohm ...dus?

Op 2 juni 2006 14:39:58 schreef Rd12tf:
[...]

Het filter is inderdaad Chebyshef! ;)

Chebyshev beste chef :9

Frederick E. Terman

Honourable Member

???????, als we heel precies willen zijn. >:-)
Edit: dat gaat dus niet. Jammer.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 2 juni 2006 15:21:12

Henry S.

Moderator

Op 2 juni 2006 15:13:32 schreef dacrow:
[...]
Kan wel , hoe verwoord ik het dan juist ?

In- en uitgang impedantie van 600 Ohm ,gemeten 300 Ohm ...dus?

Als de in en uitgangs impedantie 600 Ohm is moet de wat er op aangesloten wordt ook diezelfde impedantie hebben voor maximale signaaloverdracht. Reken maar na!

Dus: Als uitgangsimpedantie van iets 600 Ohm is, dan moet alles wat daar achteraan komt ook een ingangsimpedantie hebben van 600 Ohm. Gebruik je een 50 Ohm kabel na het filter dan moet je de impedantie omzetten van 600 naar 50 Ohm.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 juni 2006 15:20:46 schreef Frederick E. Terman:
???????, als we heel precies willen zijn. >:-)

Off topic: hoe kan je in dit forum afwijkende lettertekens laten zien? Russisch, zoals hier de bedoeling was, of grieks..

Henry S.

Moderator

Goede vraag, codes werken niet, wel

Ω

Ω

Op 2 juni 2006 15:16:22 schreef dacrow:
[...]

Chebyshev beste chef :9

Ach, beter een chef op de hand dan de lucht van tien!

;)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 juni 2006 16:53:18 schreef Henry S.:
Goede vraag, codes werken niet, wel

Ω

Ω

Dus zo:
Δαηκ.