Goeieavond mede elektronica freaks,
Ik zit sinds vanmiddag met een probleemtje, met mijn Atmega32 probeer ik rms voltage te meten. Maar na kalibratie met een multimeter en een scoop blijkt dat er probleem ontstaat.
Ik gebruik een functiegenerator, die zijn sinus weergeeft op een scoop. Het is een sinus van 50Hz met een piekvoltage van 3 volt. Deze sinus wordt vervolgens door een full-wave rectifier gehaald om zo de negatieve spanning eruit te filteren ( zonder dat een eventuele berekening van de fasehoek verpest wordt ( dus geen elco )).
Als ik de scoop op DC zet doet de atmega prachtig zijn berekening, maar de multimeter geeft echter een andere waarde aan. Na de scoop op AC te zetten, blijkt na een handmatige berekening dat idd de multimeter goed zit en de Atmega fout, omdat hij dus DC waarde inleest die lager ligt dan de werkelijke AC waarde.
De Atmega32 kijkt 128 naar de AD convertor en pakt daar de hoogste waarde uit, ik maak hierbij gebruik van de wait-flag van de adc om te wachten tot de conversatie klaar is.
Ligt mij probleem in de meting?/berekening?/ander probleem?
Ik hoop dat iemand dit probleem al is tegengekomen en mogelijk een oplossing voor mij weet.
Alvast bedankt, MvG
Tom Stravers