welk merk is een goede multimeter?

ik had graag geweten welk merk van multimeters een goede keuze is.
ik ben op zoek naar een goede digitale multimeter in de prijsklasse lager dan €60. ik volg namelijk de richting elektronica en heb een deftige multimeter nodig...

Henry S.

Moderator

Welkom, voor vaker gestelde vragen hebben we de zoekfunctie . Graag daar eerst even in kijken.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

De uitkomst van de zoekfunctie: FLUKE

En dan nu een slotje? :-D

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op dinsdag 12 september 2006 21:33:41

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

een fluke voldoet niet aan zijn vraag. ik zie maar weinig recente fluke's voor minder dan 60€...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Voor het geld dat je er aan wil besteden zal je geen Fluke kunnen kopen, vrees ik. Aan de andere kant zijn goedkope (Ching-Chang) multimeters vaak best hun prijs waard. Ik heb hier nog een APPA liggen, wiens metingen niet erg veel verschillen van de Fluke. Behalve dan wat wisselstroommeting betreft...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 12 september 2006 21:38:57 schreef MAH:
een fluke voldoet niet aan zijn vraag. ik zie maar weinig recente fluke's voor minder dan 60€...

tweedehands? een fluke is (zo goed als) onverwoestbaar.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
GJ_

Moderator

Op 12 september 2006 21:44:00 schreef Xenobinol:
[...]

tweedehands? een fluke is (zo goed als) onverwoestbaar.

Tenzij je als een woesteling de BNC connectoren mishandeld>:)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/38705

Velleman heb ik ook niks op aan te merken. Als je trouwens een echte die-hard bent maak je ze zelf met enkele DVM's.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Heb je dan geen betrouwbare multimeter nodig, om eea. in te stellen? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 12 september 2006 21:55:43 schreef GJ_:

Tenzij je als een woesteling de BNC connectoren mishandeld>:)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/38705

vandaar dat 'zo goed als' ;-)

wat ook wel fijn is een multi die niet direct ontploft als je spanning met weerstand verwisseld.Of stroom en spanning.
Flukes zijn aardig foolproof.

een peaktech 3340 van reichelt.
is een leuk metertje voor weinig geld, en auwtoranging.
Nog een voordeel is dat-ie vergrendelt tegen verkeerd aansluiten/instellen.
(zit je meetpen in de 20A aansluiting, kan je de draaiknop niet op 'volts' zetten, zodat je moet omsteken. Voorkomt dat je per abuis volts gaat meten terwijl de meetpen nog op de stroomshunt staat.)

Fluke zijn idd goed, maar gebruik wel de orginelen meetsnoeren en niet de kabels met zo'n simpele open 6.3mm stekkers, maar die met zo'n plastic bus om de pool.
Anders sloop je de busconnectors van de meter, bij mijn vorige baas hadden we die connectorbussen van Fluke standaard op voorraad omdat, nou omdat er toch verkeerde snoeren in gingen...

Transistors are Cool Tubes are Hot

Op 12 september 2006 22:21:59 schreef The Headhunter:
wat ook wel fijn is een multi die niet direct ontploft als je spanning met weerstand verwisseld.Of stroom en spanning.
Flukes zijn aardig foolproof.

totdat 1 of andere idioot iets ermee doet waardoor allebij de zekeringen er in ene x uitvliegen en het hooftIC inwendig 'aangebrand' is. het enige dat hij doet is zn schermtest en daar komt ie niet eens uit. RIP 77s2.
maargoed, weet je ook hoeveel afwijking die dingen uit de sk hebben? is dat 1% of eerder 10%...

owja, ik kreeg die fluke met de melding dat de schakelaar niet goed meer was...

Sine

Moderator

Op 13 september 2006 19:16:28 schreef MAH:
[...]
totdat 1 of andere idioot iets ermee doet waardoor allebij de zekeringen er in ene x uitvliegen en het hooftIC inwendig 'aangebrand' is.

Dan doe je echt wat fout ! aan hoge spanning gemeten in de ohms stroom stand ? dat zijn gruwelijke kortsluit stromen ( en is op z'n minst niet zo slim .. )

chuckie

Honourable Member

Als je een redelijke multimeter van rond de 60 euri's zoekt zou ik een HIOKI nemen, ik heb er al jaren eentje die ik in het veld onder heftige omstandigheden gebruik en die doet het nog steeds perfect. Ik gebruik hem vaker dan mijn fluke's omdat ik het zonde vindt als die stuk gaan.
Bovendien zijn ze autorange,klunsproof en er zit een amperetang op die tot 1000A gaat.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
KT88

Overleden

Dan doe je echt wat fout ! aan hoge spanning gemeten in de ohms stand ? dat zijn gruwelijke kortsluit stromen ( en is op z'n minst niet zo slim .. )

Een Fluke 10, 11 of 12 met "voltcheck" overleeft dat glansrijk, Sine.

Meermalen met de 12 aan de hoogspanning van een buizenbak gehangen op de ohmstand, een dringende "piep" van mijn Fluukje helpt me dan herinneren dat hij *eigenlijk* op het verkeerde bereik staat.

Zo ook eens ondoordacht 2 kV op de anodedop van een scoop "gemeten".
"Pieperdepieperdepiep, ik ben hier niet blij mee!"

Maar werkt gewoon weer prima daarna.

Onverwoestbaar, die dingen.

[Bericht gewijzigd door KT88 op woensdag 13 september 2006 19:28:31

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Op 13 september 2006 19:27:29 schreef KT88:
[...]
Een Fluke 10, 11 of 12 met "voltcheck" overleeft dat

Jup zelfs mijn oude 8000A en 8024B kunnen daar tegen.

Ik bedoelde ook stroom, maar dacht aan ohms fouten toen ik het tikte ...

Is het weer eens bewezen, ik moet geen twee dingen tegelijk doen denken.

Shiptronic

Overleden

Op 13 september 2006 19:23:01 schreef Sine:
[...]

Dan doe je echt wat fout ! aan hoge spanning gemeten in de ohms stroom stand ? dat zijn gruwelijke kortsluit stromen ( en is op z'n minst niet zo slim .. )

meetsnoeren in de ampere stand , en dan spanning proberen te meten, oeps over hoge stromen gesproken.

(zo heeft mijn pa mijn eerst echt multimeter gesloopt, gekregen van iemand die bij philips op de TD werkte, ik thuis appetrots op mij profesionele meter! mij pa gaat ook even proberen, zekeringen zijn 16A . okee even kijken of ik de stroom uit het stopcontact kan meten :( voor dat ik NEE kon schreeuwen zaten de snoeren er al in , een plof en veel rook, veel vedriet en niet meer te repareren, koperbanen zijn compleet van de print afgebrand daar waar de keuze schakelaar overloopt)

heb nu een fluke , die overleeft het wel (de zekering meestal niet) gevaar komt meestal als je ergens stroom hebt gemeten , verder zoeken mmm hoeveel spanning staat hier ?? fuctie schakelaar in goede stant en meten maar,k oeps snoeren niet gewisseld !!! gebeurd iedereen een keer ( en vaker)

snap nu ook dat ze meters maken waar geen stroommeet funtie op zit :)

bepaalde colegas kan ik het niet uit leggen :) daarom nu maar een meetshunt gekocht ,(zekeringen worden te duur en zijn altijd op als IK de meter nodig heb) en over de shunt mV meten > 1mV= 1A

nu ze de shunt hebben gezien snappen sommige colegas hoe het werkt :)

heeft nog een voordeel, we meten vaak pomp stromen (DC) laag toerental 5a6 A hoog torental 7 A tijdens schakelen van hoog naar laag +/- 12 A . soms slaat pomp vast en loop er 40+ A , een gewone multimeter sneuveld gelijk de zekering, deze shunt houd het wel even vol

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Precies, en in die flukes zit in serie met het standaard glas zekeringetje ook nog een flinke zekering die nog wat meer power kan onderbreken.

Als het je lukt om bedeide zekeringen er uit te blazen EN je meter naar de knoppen te helpen heb je echt aan iets "spannends" gemeten :P

Op 13 september 2006 19:23:01 schreef Sine:
[...]

dat diegene er niet zo slim mee is geweest weet kom ik zelf ook nog wel achter. de apparatuur moet ook wel erg vreemd hebben gedaan toen. (en NEE, ik was het niet)

fluke 77 II series voor 50 euro gekocht op een radiobeurs, er zijn er nog meer te vinden op marktplaats enz.

Take a parachute, and jump!

een DT-830B (check google), heb ik al 3jaar en doet het nog steeds. kun je zo voor 5euro kope bij een doehetzelfzaak of iets
alleen jammergenoeg geen ~meting

o sorry laatste zin niet gelezen...

[Bericht gewijzigd door buzzer op woensdag 13 september 2006 21:17:57