Musical fidelity A1 versterker

Geachte lezer,

Ik heb een Musical fidelity A1 versterker waarvan de zekering steeds doorbrandt. Als ik de versterker (met een nieuwe zekering, 250V 1A) aanzet gaat het powerlampje even aan en hoor ik een korte brom door de speakers, dan brandt de zekering vrijwel meteen door. De versterker is een aantal jaren gebruikt in Amerika met een trafo (waarschijnlijk 220V & 60Hz) en is daar ook defect geraakt.
Heeft er iemand misschien tips wat de oorzaak zou kunnen zijn en/of welke componenten ik zou moeten controleren/vervangen?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
MaartenJan

korte brom in speaker, ik zou maar kijken of er geen DC op de uitgang komt.

Hugo Welther

Moderator

De Musical Fidelity A1 is al eens eerder voor bij gekomen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33919

Misschien staat daar ook nog wat nuttige info in.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
KT88

Overleden

Op 24 september 2006 10:20:30 schreef MaartenJan: De versterker is een aantal jaren gebruikt in Amerika met een trafo (waarschijnlijk 220V & 60Hz) en is daar ook defect geraakt.

USA heeft 115V/60 Hz, als die daar op 110/115 heeft gedraaid zou dat geen probleem moeten zijn.

Stond de trafo misschien nog geschakeld op 110/115 en is die zo hier in NL in het lichtnet geprikt?
In dat geval verwacht ik wel e.e.a. aan schade, ja.

Gelukkig is het een heerlijk simpel versterkertje, met standaard onderdelen opgebouwd, dus reparatie is niet duur, hooguit tijdrovend.

Ik heb nog altijd een plekje gereserveerd in mijn hart voor dit versterkertje, het is jammer dat ze niet alle speakers probleemloos aan kan sturen, maar wat heb ik er vroeger een plezier mee gehad!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Bedankt voor het antwoord.
Maar, ik had het niet duidelijk genoeg beschreven denk ik, de versterker was aangesloten via een externe trafo die 115 naar 220V transformeerd. En heeft dus 220V en 60Hz gehad.
Misschien enig idee welke onderdelen dan nu stuk zijn?

Overigens wil ik de versterker hier op mijn KEF 104 boxen aansluiten. Zou dat een goede combinatie zijn?

KT88

Overleden

In de USA is de netspanning langzamerhand ook wat opgetrokken, op bepaalde plaatsen is het daar al 125V......
Ga je dat optransformeren, dan krijgt dat arme trafootje + elco's van die A1 wel erg veel voor de kiezen.
Dat, plus de hitte van de klasse A-instelling, zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van het overlijden van de voedingselco's en diverse andere elco's in het circuit.

Ik zou beginnen met hem eens open te maken (pas op de koelpasta aan de onderkant) en wat foto's te trekken van het inwendige.
Bovenkap komt los in 2 delen, de inbusjes bovenop los, en achterin en/of opzij 2 of 3 meen ik.

Oh, en die KEFs zijn een prima match, is een makkelijke belasting.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Hugo Welther

Moderator

Zo te zien missen er twee elco's en staan de anderen bol.
Alles vervangen dus.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ok, dank je voor de tips!

Ik ga er nieuwe ELCO's inzetten.
Kan dit de oorzaak zijn van de doorgebrande zekering?

Ik woon in de buurt van Eindhoven, heb je misschien een goed adres waar ik deze kan kopen?

Verder, vreemd dat er twee missen, ik ken de vorige/eerste eigenaar, hij heeft ze er in ieder geval niet uitgehaald.

Hugo Welther

Moderator

Even onderop de print kijken of deze elko's er ooit hebben in gezeten. Soldeer resten.

Zit die grote electronicawinkel nog aan de Kleine Berg in Eindhoven.

KT88

Overleden

Dit is een van de laatste, zie de (originele) Alps potmeter en de input switch.

Elco's zijn standaard 4 x 10.000 uF/35V, als je ze erin kan krijgen zou ik voor 40 of 50V gaan, desnoods liggend.
De lege posities horen zo.

Controleer eerst eens de brugcellen en de eindtransistoren, en als het kan iets groter formaat en resolutie foto's.

Let ook even op de diverse kleinere elco's, en er zit er ook nog eentje *onder* de brug waarop de eindtorren zitten, dat mag dan wel een 105 graden type zijn, maar na een paar jaar is die zeker ook uitgedroogd.

[Bericht gewijzigd door KT88 op zondag 24 september 2006 23:20:38

Op 24 september 2006 23:04:09 schreef MaartenJan:
Ik woon in de buurt van Eindhoven, heb je misschien een goed adres waar ik deze kan kopen?

Elektronica winkels in Eindhoven:
Coditronix, Kleine Berg 39-41
Brigatti Electronics, Hobbemastraat 18

KT88

Overleden

Ho paard!

Het lijkt erop (zie foto trafo linksonder) dat er wel degelijk een 115/230 dubbele wikkeling of aftakking opzit, controleer dit eerst terdege!
Ik zie minstens drie draden ervandaan komen ondanks alle krimpkousgedoe, een duidelijker foto van die regio zou uitkomst kunnen brengen.

KT88

Overleden

Hmmm......het ziet er zo allemaal wel netjes uit, geen zichtbare brandsporen in ieder geval.
Bij de trafofoto zie je vier draden zitten, een witte, paarse, bruine en rose.
Je zult toch echt moeten kijken of die beide wikkelingen (want dat zijn het, twee aparte primaire wikkelingen) in serie of in parallel staan, voordat je verder gaat.

Of je moet een variac in huis hebben, dan kun je beginnen met opdraaien tot 110V en tegelijkertijd meten op de voeding wat de spanningen zijn.

Ik had me vergist in de elco's ze zijn zelfs 25V ipv. 35.
Nuja, des te beter, 35V hedendaagse maat moet makkelijk passen.
Controleer ook de gelijkrichtdioden bij waar de secuncaire wikkelingen naar de print toekomen.
Als je een variac hebt, en op 110 V gaat alles goed (d.i. geen zekeringen opgeblazen), dan kun je eens kijken of de rest functioneert, de voedingsspanningen er staan etc.

Als dat zowat klopt, dan moet je toch maar gaan denken om die krimkous-warboel open te snijden en de boel om te zetten.
Meet je de halve spanningen, dan voorzichtig verder opdraaien naar 220/230.
Als de zekering nu alsnog heel blijft, dan zal e.e.a. wel OK zijn.

Bij gebrek aan een variac kun je een 150 watt lamp *in serie* met de netspanning en het apparaat plaatsen.
Eventuele kortsluitstroom zal nu door de lamp worden opgenomen, terwijl de zekering heel zal blijven.
De lamp zal even fel oplichten en dan wat doven, als alles goed is.
Blijft ze fel branden, dan meteen uitzetten.

Gaat ondanks alles de zekering er meteen uit, dan zit er ergens een sluiting in, in de gelijkrichtdioden, de eindtransistoren of nog elders.
De voedingselco's lijken me er minder slecht aan toe te zijn dan eerst leek.
Meet eens met een ohm meter tussen de elco's, plus op plus en min op min, alle elco's proberen.
Je zal een sluiting meten, die langzaam op gaat lopen in waarde, als alles verder OK is.
Blijft de sluiting, dan gaan we verder zoeken.

A propos zekering, welke waarde gebruik je?

Hiermee kun je wel weer even verder denk ik?

Bedankt voor de informatie, was erg handig.

Ik heb het iets anders aangepakt:
-> eerst transformator losgesoldeerd -> gaf netjes 19V
Dus die was goed.

Daarna elco's en gelijkrichtdioden losgmaakt en doorgemeten (oplopende sluiting truuk werkt goed).
-> bingo: een van de gelijkrichtdiodes gaf sluiting.
Nieuwe gelijkrichtdiodes erin -> alles werkt weer!!

Voor de zekerheid ook nieuwe elco's besteld (nog niet ingebouwd).

Nogmaals bedankt voor de tips!

KT88

Overleden

Mooi opgelost, Maarten Jan, en een compliment voor je inzicht en meetmethode, ik had het moeilijker gemaakt dan het eigenlijk is ;-)

Geniet lekker van die versterker, het is een klassieker, met wat kleine schoonheidsfoutjes, maar elke mooie vrouw met karakter heeft die ook, dus.... :+

Toch nog een korte vraag:

Hiervoor had ik een Arcam delta 60 versterker aangesloten op mijn KEF104 boxen.
Als ik de Musical fidelity vergelijk met de Arcam lijkt het dat de Arcam de lage tonen mooier en voller/steviger weergeeft, de musical fidelity geeft de details beter.
Zou het vervangen van de Elco's voor de MF de basweergave ook kunnen verbeteren?
Is het inderdaad zo dat beide versterkers qualitatief vergelijkbaar zijn of zijn de boxen beperkend?

Ik ga mij eigen vraag even beantwoorden.

Nieuwe Elco's geplaatst -> ook de lage tonen worden nu veel beter weergegeven.

Henry S.

Moderator

Ik had je vorige post gemist, maar vervangen van elco's is vaak de goedkoopste effectieve upgrade. :)

Welke heb je vervangen?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.