Hoe BUZ11 aansturen d.m.v. pic?

Hallo techneuten,

ik had een printje getekend voor een schakelingetje met een pic. Ik dacht dat de uitgang van een pic d.m.v. een voorschakelweerstandje met de gate van een BUZ11 te verbinden en zo een 12 volt lampje te kunnen dimmen.

Maar dat schijnt dus niet zo te werken aangezien de BUZ11 bij 5 volt niet helemaal opengaat of open blijft staan.

Nu dacht ik op dit forum iets gevonden te hebben:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/28639/1/buz11

opnieuw had ik zonder eerst te proberen direkt mijn printlayout gemodificeerd voor deze schakeling.

vervelend want deze mosfet driver werkt precies andersom, bij 5 volt aan de ingang gaat mijn BUZ11 juist niet in geleiding.

wie kan mij vertellen hoe ik de driver aan moet passen om de schakeling werkend te krijgen?

ik wil dus een drivertje maken met twee bc torretjes, maar bij 5 volt aan de ingang moet de BUZ11 in geleiding komen.

alvast bedankt voor het meedenken,

groeten,

Hielke

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 21 oktober 2006 22:11:21

Driver niet aanpassen maar de software!

Als de driver wel werkt maar verkeerd om, inverteer dan inde software de uitgang van de PIC,

mocht het probleem zijn dat 5v te weinig is voor geen geleiding verklein dan de weerstanden

Hoi Compardo en Rd12tf,

ik heb van dit projectje en andere nog te bouwen projectjes om er een beetje in te komen zeg maar alleen de HEX files.

Helaas ben ik nog niet zo thuis om zelf de software te schrijven voor microprocessoren (hopelijk kan ik ergens binnenkort tijd vrij maken om me hierin eens flink te verdiepen)

Ook voor andere projecten wilde ik graag een print maken voor 8 mosfet kanalen die d.m.v. 5 volt open te sturen zijn.

Ik weet dat er mosfet driver ic-tjes te koop zijn, maar ik zou de drivers liever met discrete componenten opbouwen die ik hier zo op de plank heb liggen.

De driver zoals Rd12tf getekend had, leek me wel wat kan ik die niet eenvoudig aanpassen?

Ik heb nu namelijk ook al een mooie geetst printje met de schakeling met de pic en drie keer het drivercircuit opgebouwd en mijn handen (c.q. soldeerbout) jeuken/jeukt om de schakeling z.s.m. werkend te zien.

neem drie weerstanden in serie en sluit ze zo aan:

12V-3K9-3K3-4K7-gnd

gate aansluiten tussen 3k9 en 3k3
pic uitgang aansluiten tussen 3k3 en 4k7
gnd natuurlijk zowel 12V als pic voeding

[Bericht gewijzigd door 6foot6 op zondag 22 oktober 2006 10:30:47

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming

beste 6foot6,

kunnen er met de door jou aangegeven oplossing geen problemen ontstaan dat er gelijkspanning op de uitgang van de pic komt te staan of dat de mosfet niet helemaal "dicht" gaat" en gaat hij nu wel helemaal open bij 5 volt?

Als dit werkelijk een goede oplossing is, is het een veel simpelere als dat ik dacht.

Blijft nog wel het feit dat het me intrigeert hoe ik de driver zoals getekend door Rd12tf zou moeten aanpassen zodat hij werkt zoals ik aangeef.

ok ik begrijp dat in ieder geval die 10k weerstand (R3) er voor zorgt dat die transistor open gestuurd word, maar ik kom er even niet uit.

Ik vind met google ook weinig wat erop lijkt met diverse zoektermen (ben dus niet te lui om zelf te zoeken hoor :-)

Nog een transistor erbij als inverter, ik kan geen schakeling met twee transistors bedenken, die èn van 5 naar 12 volt versterkt èn een emittervolger als uitgang heeft, die *niet* inverteert. Minimum is dus drie transistors.
(Of de software aanpassen, maar dat kan nog niet.)

http://img99.imageshack.us/img99/1664/driveref0.png

Doe mij een plezier: Test before use! :)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 22 oktober 2006 14:00:15

nou idee van 6foot6 net uitgeprobeerd, werkt dus niet BUZ11 blijft in geleiding.

Rd12tf ga jou ontwerp dadelijk eens even aan elkaar bakken, "Doe mij een plezier: Test before use!" ha, ha, ik ben vaak zo naief dat ik denk dat het in 1 keer zal gaan werken en teken gelijk een printje wat gelijk de defenitieve versie moet gaan worden.

Ik laat wel even weten of het werkt, misschien voor andere ook interessant.

Ik ben benieuwd! Succes!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 22 oktober 2006 14:16:08

Rd12tf perfect man!

werkt precies zoals ik wilde.
alles werkt nu alleen heb ik nog een ander probleem, maar dat is voor een nieuw topic.

Hopelijk hebben meer mensen hier wat aan gehad, zo leert men nog eens wat van elkaar.

Doe hier maar, blijft het centraal.
En gefeliciteerd natuurlijk!

JoWi

Golden Member

Op 22 oktober 2006 12:58:30 schreef Rd12tf:
Nog een transistor erbij als inverter, ik kan geen schakeling met twee transistors bedenken, die èn van 5 naar 12 volt versterkt èn een emittervolger als uitgang heeft, die *niet* inverteert. Minimum is dus drie transistors.

Is toch een kwestie van een NPN en PNP transistor gebruiken ? Twee is dus voldoende.

Ignorance is bliss

Heb je dan aan de uitgang een emittervolger? Laat zien dan!! :9~

http://img179.imageshack.us/img179/8713/driver2qn2.png

Bedoel je zoiets? Dat levert stroom aan de uitgang is dus hoog impedant en is naar mijn mening niet echt geschikt om een mosfet snel te schakelen.

Maar als ik het mis heb ...

Deze, inverterende, variant is nog beter, omdat deze kan sinken voor een snelle ontlading van de GS capaciteit:
http://img62.imageshack.us/img62/9276/driver3rq9.png
;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 22 oktober 2006 19:09:10

JoWi

Golden Member

Op 22 oktober 2006 18:19:18 schreef Rd12tf:
Heb je dan aan de uitgang een emittervolger? Laat zien dan!! :9~

Waarom heb je een emmitorvolger nodig ? Het is om een lampje te dimmen, dus 100 Hz is meer dan zat. Voor R4 een paar honderd ohm gebruiken. Hetzelfde geldt voor je niet push-pull schakeling. Ik ben nu even te lui om hem door LT-SPICE te halen.

Ignorance is bliss

Honderd Herz of niet, het gaat om de schakelsnelheid op de flank. Daar vindt immers dissipatie plaats als dat te langzaam gaat.

Heb hier ook zo een dimmer gemaakt met een PIC en een 20W halogeenlamp, met de emittervolger werd de fet een stuk koeler.

Ik ben ook te lui om SwCadIII te starten.

;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 22 oktober 2006 20:50:02

JoWi

Golden Member

Maar dat was een schakeling met 2 NPN torren denk ik.

Kijk eens hoe het ontladingspad loopt met de PNP tor en met jouw emmittorvolger: allebei over de weerstand. Dus dat bepaalt de snelheid.

Ignorance is bliss

Op 22 oktober 2006 20:52:10 schreef JoWi:
Maar dat was een schakeling met 2 NPN torren denk ik.

Kijk eens hoe het ontladingspad loopt met de PNP tor en met jouw emmittorvolger: allebei over de weerstand. Dus dat bepaalt de snelheid.

- Klopt, twee npn torren, maar TS wil een niet-inverterende driver.

- Klopt ook, sourcen wel sinken niet, daarom mijn laatste schakeling, de niet push pull. :)
Ah, je bedoelt de gate weerstand!

Wegens storing op HF ben ik met deze dimmer gestopt, maar ik bouw hem eerdaags weer op, vind het toch wel interessant.
Ik zal de stroomsturing nog eens onder de loupe nemen.

Techneuten,

Ik wil via een wiringboard (wiring.org.co) een motor (DC 36V / max. 2,5 A)aansturen in snelheid en richting.
Dit wil ik mbv een H-brug doen, die ik dan wil aansturen met PWM.
Mij is geadviseerd om de BUZ11 te gebruiken, maar deze kan ik niet rechtstreeks met mijn wiringboard aansturen.

Ik heb dit geprobeerd op te lossen door met een opamp (LM324) dit signaal te versterken. Deze opamp stuurt maximaal 27,5V uit. Hiermee wordt de BUZ11 niet helemaal open gestuurd. Zie schema (hier wordt de motor nog met 24V gevoed, maar dat moet dus 36V zijn. De LM324 wordt echter gevoed met 30V):

http://www.uploadarchief.net/files/download/H-brug%20schema.jpg

Verder wordt de BUZ11 heel erg heet (ruikbaar).
In het topic "Warm worden van BUZ11" (http://www.circuitsonline.net/forum/view/5665) las ik dat de gate-spanning hoger moet zijn dan de spanning die de BUZ11 schakelt, dus groter dan 36V. Dit gaat dus niet lukken met de LM324 aangezien hij tot max. 32V gaat.

Heeft er iemand een idee/schema hoe ik mijn H-brug/motor wel kan aansturen? Of weet iemand een opamp die ik hier wel voor kan gebruiken?

Ik hoor het graag!

Sjef

Het kan simpeler.
Een kleine transistor aan de PIC, daarachter een zener op een hogere spanning, die spanning als gatespanning.
Als je bijv. 8 mosfets moet aansturen neem je gewoon een ULN2003 als gatedriver.

RES

Nog simpler is het gebruik van logic level mosfets.
Bv de BUK100 , ondermeer te koop via Conrad

http://www.ortodoxism.ro/datasheets/philips/BUK100-50GL_1.pdf

- Vertical power DMOS outputstage
- Low on-state resistance
- Overload protection against over temperature
- Overload protection against short circuit load
- Latched overload protection reset by input
- 5 V logic compatible input level
- Low operating input current
- ESD protection on input pin
- Overvoltage clamping for turn-off of inductive loads

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Nog simpler is het gebruik van logic level mosfets.
Bv de BUK100 , ondermeer te koop via Conrad

Die BUK100 is inderdaad interessant.
Is het mogelijk om de BUK100 rechtstreeks aan te sturen vanuit het wiringboard?
Want in dat geval zou ik 4 BUK100's nodig hebben om een H-brug te maken. En is het klaar, toch?

Ik las ook in het topic:
MOSFET sturen met microcontroller dat Roland van Leusden gebruikt maakte van de HIP4081AIP. Is het ook mogelijk om de HIP4081AIP te gebruiken om de BUZ11's aan te sturen?

Rechtstreeks de gate (via 47 Ohm weerstand) op een PICje aansluiten gaat wel. Alleen bij hoge frequenties gaat de mosfet wat extra warmte produceren door de schuine flanken van de blokpuls. (PIC uitgang levert niet genoeg stroom aan de gatecapaciteit tijdens verandering van signaal)
Ik heb een PWM motorregeling op 1 kHz draaien op deze manier, gaat goed.
Je krijgt steilere flanken als je drie pic-uitgangen ieder met een eigen weerstand van 47 Ohm de gate laat aansturen! :D
En neem een logic level mosfet met lage gatecapaciteit.

Henry S.

Moderator

@Sjef: Geen topics kapen maar je eigen topic openen!

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Henry S. en andere techneuten,

Mijn excuses voor het "Topic kapen". Maar het is de eerste keer dat ik iets post op een forum. Ik had de FAQ gelezen, maar heb niets over "kapen" of "kicken" zien staan?

Ik zal een nieuw topic openen.