audiobuisjes.

ik heb vandaag wat buisjes gekocht( ze waren maar 20 cent per stuk dus daar kan je je geen bult aan vallen lijkt me)

ik heb nu de volgende buisjes thuis:

PCL82
UY85
PCF20(kan ook 201 zijn)
PCC 85

nou van de eerste weet ik nu dat het een penthode/dubbeltriode is maar van de rest kan ik helemaal nix vinden heb hier op co al gezcoht en op google ook maar wordt niet veel wijzer.

weet jullie mssn wat over deze buisjes en hebben jullie misschien ook een kleine versterker die ik met die buisjes kan maken?

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 30 oktober 2006 16:27:26 schreef timmie:
ik heb vandaag wat buisjes gekocht( ze waren maar 20 cent per stuk dus daar kan je je geen bult aan vallen lijkt me)

ik heb nu de volgende buisjes thuis:

PCL82
UY85
PCF20(kan ook 201 zijn)
PCC 85

nou van de eerste weet ik nu dat het een penthode/dubbeltriode is maar van de rest kan ik helemaal nix vinden heb hier op co al gezcoht en op google ook maar wordt niet veel wijzer.

weet jullie mssn wat over deze buisjes en hebben jullie misschien ook een kleine versterker die ik met die buisjes kan maken?

PCL82 is een penthode/dubbeltriode.
UY85 is een enkelvoudige gelijkrichter buis.
PCF201 is een penthode/triode.
PCC85 is een dubbele triode.

Veel meer info kan ik je helaas ook niet geven.
Deze info heb ik hier vandaan:
http://www.hupse.nl/radio/frameset.htm?&ContentFrame -> Lampen

/edit
Welkom in de wereld van de buizen :) :p

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

met pcl82 kan je wel ene mooi se versterkertje bouwen ofzo
de uy85 kan miss nog als gelijkrichter dienen ook dat wete ik nu zo niet direkt.

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op maandag 30 oktober 2006 16:56:58

My Tube is bigger then yours

Op 30 oktober 2006 16:59:33 schreef Blanckaert Tim:
volgens mij heeft TS google dan toch niet goed gebruikt :P

Probleem met google is dat je soms 'te veel' resultaten krijgt. ;)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Hugo Welther

Moderator

Op 30 oktober 2006 17:03:40 schreef chipje:
[...]
Probleem met google is dat je soms 'te veel' resultaten krijgt. ;)

Zoeken met Google is de kunst van het weglaten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

als ik zo eens kijk in de datasheet van de pcl82 zie ik een trode en penthode in ene behuizing kan ik ze tegelijkertijd aansturen?

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Hugo Welther

Moderator

Op 30 oktober 2006 17:46:55 schreef timmie:
als ik zo eens kijk in de datasheet van de pcl82 zie ik een trode en penthode in ene behuizing kan ik ze tegelijkertijd aansturen?

Het penthode deel van de PCL82 (ECL82) is de eindversterker. Het triode deel de voorversterker.
schema http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/ecl82_4.htm

http://www.bonavolta.ch/hobby/images/audio/ecl82_4.gif

Het is een beetje spartaans getekend, dit was de manier waarop de Fransen het in "the old days" tekenden.
Overigens een levensgevaarlijk ontwerp.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

hugo heb je mssn een iets minder gevaarlijk schema voor me?

ik denk dat k er maar een paar bij ga halen en dan knutselen.

beetje vreemd trowens dat ze de nul en fase direct(zonder trafo) aan de schakeling kopplelen.

[Bericht gewijzigd door timmie op maandag 30 oktober 2006 17:58:39

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Dubbel, de kat postte het bericht ...

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 30 oktober 2006 17:59:36

Leuk schema, doet mij denken aan de boeken van E. Aisberg, uit de reeks van Zo gaat ....

Voor de uitgangstrafo kan je een nettrafo nemen van 230 naar 8 volt.

Hugo Welther

Moderator

Op 30 oktober 2006 17:57:34 schreef timmie:
hugo heb je mssn een iets minder gevaarlijk schema voor me?

ik denk dat k er maar een paar bij ga halen en dan knutselen.

beetje vreemd trowens dat ze de nul en fase direct(zonder trafo) aan de schakeling kopplelen.

Zal wel een oud ontwerp zijn van een portable draaitafel ampje.

Trafo vervangen door een echte voedingstrafo. Voor de HSP kan je een tweede trafo rug aan rug (RD21Tf uitdrukking) zetten met de trafo voor de gloeispanning.

Als UGT kan een 203V/8V trafo wel werken als er niet te veel stroom loopt. Een voedingrafo heeft geen luchtspleet en gaat dan snel in verzadiging. Een ringkern is dan welicht beter.

@Rd21Tf. Ik dacht dat jouw katten beter waren afgericht.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@ Timmie
Ik heb anders ook nog wel wat PCL86 buisjes voor je. (iets) grotere broertje van de PCL82. Heb er zelf ook een ampje van gemaakt. Mail maar als je interesse hebt.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

die hsp hoeveel moet die zijn? 230V bij XX mA?
dus rug aan rug is voeding van de heater(6,3 V)direct aan een trafo hangen van 6.3V naar 230V?

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 30 oktober 2006 17:52:13 schreef Hugo Welther:
[...]
Het penthode deel van de PCL82 (ECL82) is de eindversterker. Het triode deel de voorversterker.
schema http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/ecl82_4.htm

[afbeelding]

Het is een beetje spartaans getekend, dit was de manier waarop de Fransen het in "the old days" tekenden.
Overigens een levensgevaarlijk ontwerp.

??? even ongevaarlijk als de U ontvangers van de lampenclub :-)

Mama look, -a-booboo

jij begrijpt wat ik bedoel;)

hoeveel mA moet de output zijn en die hsp is dat gwoon AC

[Bericht gewijzigd door timmie op maandag 30 oktober 2006 18:23:33

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
DE OLDE

Overleden

Even een opmerking de PCL82 is een tv buis voor serievoeding van 300ma voor de gloeidraad, het schema is voor een ECL82 6,3 volt parrallel voeding voor de gloeidraad. Wil je de PCL gebruiken dan moet de gloeispanning veel hoger zijn dan 6,3 volt (ca 16 V) wellicht is het goedkoper om een ECL te gebruiken met een 6,3 volt trafo dan een moeilijke 16 volt

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

hmmm die 16 hoeft niet zo heel moelijk te zijn natuurlijk maar moet het wel veilig houden.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 30 oktober 2006 18:22:07 schreef timmie:
jij begrijpt wat ik bedoel;)

hoeveel mA moet de output zijn en die hsp is dat gwoon AC

Bij experimenteel gebruik zal een stroom van 100mA volstaan. Minder is ook wel goed, ik verwacht niet meer dan 4 Watt uit die versterker.

@Hugo:
Ja de katten hebben mij goed afgericht. ;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 30 oktober 2006 18:46:09

output is 2watt zegt men.

heb vandaag wat buisjes gehad.
oa de PCL86, PCL85, PCL84, ECC85, PCC85

jammer genoeg nog geen trafo's

thnx roestkrabber

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide