aardlekschakelaar

Tja, een meer installatietechnisch vraagje, dus ik weet niet of iemand van jullie een antwoord heeft, maar goed mijn vraag:

Ik heb in de garage enkele apparaten staan, de aansluiting voor deze apparaten (motoren/lampen) heb ik bij elkaar laten komen in een schakelkast, op deze schakelkast zit een noodstop schakelaar waarmee ik de gehele kast aan en uit zet. Echter soms als ik de stroom aanzet dan valt in de meterkast de aardlek schakelaar uit. Dit gebeurt alleen bij het aanzetten, soms wel drie keer achter elkaar. Verder staan er op de groep waarop deze kast met apparaten geschakeld zijn een wasmachine, een koelkast en een paar lampen, deze zijn nooit allemaal tegelijk aan. Ik weet niet of iemand van jullie weet wat de oorzak van dit kan zijn, hoop dat iemand kan helpen.

De inschakelstroom is waarschijnlijk te groot, zoals je zelf al aangeeft zijn er een aantal zware verbruikers aangesloten.
Als alles uit is zal het wel goed gaan.

Op 12 april 2003 22:58:43 schreef S@nder:
Tja, een meer installatietechnisch vraagje, dus ik weet niet of iemand van jullie een antwoord heeft, maar goed mijn vraag:

Ik heb in de garage enkele apparaten staan, de aansluiting voor deze apparaten (motoren/lampen) heb ik bij elkaar laten komen in een schakelkast, op deze schakelkast zit een noodstop schakelaar waarmee ik de gehele kast aan en uit zet. Echter soms als ik de stroom aanzet dan valt in de meterkast de aardlek schakelaar uit. Dit gebeurt alleen bij het aanzetten, soms wel drie keer achter elkaar. Verder staan er op de groep waarop deze kast met apparaten geschakeld zijn een wasmachine, een koelkast en een paar lampen, deze zijn nooit allemaal tegelijk aan. Ik weet niet of iemand van jullie weet wat de oorzak van dit kan zijn, hoop dat iemand kan helpen.

het lijkt me hetbeste dat je voor die schakelkast in je meterkast een aparte groep plaatst als dat kan toeminste dan heb je denk ik al een probleem minder

Hij doet het ook als er geen enkel apparaat ingeschakeld is, dus als ik gewoon spanning op de kast zet.

Op 13 april 2003 10:45:18 schreef S@nder:
Hij doet het ook als er geen enkel apparaat ingeschakeld is, dus als ik gewoon spanning op de kast zet.

heb je er tl verlichting/schakelende voedingen op zitten
deze veroorzaken vaak dit soort storingen
tl komt door de condensatoren deze geven een piekje t.o.v. aarde
schakelende voedingen geven gelijkspannings pulsjes kunnen sommige ALS niet tegen.

anders is ALS niet betrouwbaar meer direct vervangen voor de veiligheid

welke waarde/merk/type is die aardlek?

Een schizofreen is nooit alleen!

Ja, heb er inderdaad een TL buis aan hangen, geen schakelende voeding. De ALS is van Siemens, SJF 5SV3 011-4A
IN=40A IdeltaN= 0.5A Un= 220V - 380V Ra max 84 Ohm

Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan met een Siemens SFJ 5sv3 071-4a aardlekschakelaar... geen schakelende voedingen of tl's aangesloten. Ik vermoed dat de ALS zelf gewoon een tikkeltje dood is, weet iemand of deze schakelaars nog ergens verkocht worden?

Probeer eens het volgende :

Als er na de ALS automatische zekeringen zitten, leg ze dan allemaal af en vervolgens leg je ze een voor een aan tot de ALS opnieuw springt. Op het cirquit waarvan je het laatst de automaatische zekering hebt aangelegd moet dan de fout zitten.

Als alles op een zekering zit moet je eerst een aantal verbruikers loskoppelen en bij het terug inschakelen van de verbruikers één voor één moet de ALSfout optreden.

Je kan ook eens proberen bij de verbruikers de aarding eens los te koppelen en meten of er een stroom loopt tussen apparaat en aarding.
wel voorzichtig zijn, er kan dan spanning op het metalen omhulsel van het apparaat zelf staan.

Schroef anders ook eens de elektrische draden aan de verbruikszijde van de ALS los, als dan bij het inschakelen de ALS afslaat is de ALS zelf kapot.

Het is ook soms gemakkelijk als je tijdens al je experimenten een aparte amperemeter tussen je hoofdaardingsklem en de hoofdaarde zet (moet wel héél laagohmige meter zijn)

Nou ik heb het een en ander getest, en ik denk dat mijn conclusie van een overleden ALS toch juist is geweest...

Iemand tips waar ik een nieuwe kan halen??

Eh.. Als je aardlekschakelaar een 0.5A exemplaar is, kun je die er wat bij betreft net zo goed uit halen. Bij 230V is een halve A toch een dikke 100W gloeilamp, dan ben jij al lang geelectrocuteerd voordat dat ding er uberhaupt over na gaat denken om uit te schakelen.

Dan voor je probleem...
Als eea. gebeurt bij in schakelen en alle apparaten staan uit, kun je nog eens proberen in te schakelen met alle stekkers uit het stopcontact. Zou best kunnen dat er ergens een onstorings C wat rot wordt.
Gaat de aardlek er dan nog steeds uit, dan heb je een bekabelingsprobleem. Makkelijkste oplossing is dan ff met een megger kijken wat er waar fout gaat.

Zat trouwens net te bedenken... Als een 0.5A aardlek eruit gaat, zal er ook wel een beste (aard)stroom lopen als het ding er net niet uit gaat. Zou je dus met een stroomtang ook moeten kunnen vinden.

Tenslotte kan natuurlijk ook die aardlekschakelaar rot zijn. Nieuwe vind je bij de bouwmarkt of (soms ook nieuw) op marktplaats.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

ALS van een half ampere helpen idd niets bij aanraking, maar wel bij allerlei isolatiefouten die een gewone zekering of automaat niet laten doorslaan.
Dan moet je vooral denken aan situaties zonder harde kortsluiting waar dingen aan het smeulen / pruttelen etc. geraken. Best nuttige dingen ! :)

aardlekschakelaars NOOIT op marktplaats kopen. Zijn vaker rot als je denkt. Ervaring spreekt. En voor een veiligheidje mag je best dokken toch?
Goed weekeinde!