Foutje met BUZ11?

Wie kan me wat aanwijzingen geven?
Ik heb een BUZ11 als lowside switch in een schakeling geplaatst.
Het probleem is als volgt:
Wanneer ik de verbinding tussen de Drain en de belasting onderbreek en vervolgens de fet met s1 inschakel is de fet defect.
Wat is de reden van het defect gaan?
Hoe kan ik dit oplossen? Ik kan niet voorkomen dat de verbinding naar de belasting niet onderbroken wordt. :)

Evarist

Golden Member

Kan je het schema niet posten? Als je de fet goed aangeloten hebt, zou de stuurspanning te hoog kunnen zijn. Max 15V dacht ik. Is je belasting een spoel? Heb je aan een dempingdiode gedacht?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Als je een mosfet met een schakelaar in werking stelt en daarna de schakelaar onderbreekt, blijft die geleiden.
De gatecapaciteit is hiervan de oorzaak .
De gate eens tegen de massa leggen en uw probleem is opgelost.
Een weerstand (bv 1K) naar de massa NA de schakelaar kan uw probleem voorgoed oplossen.

LDmicro user.

Schema zal ik posten. Bijna klaar.

@evarist; Spanning komt van lab-voeding ingesteld op 13,4 V. Demping diode in BUZ11 geintegreerd en aanvullend een 1N4007 aangebracht.

@MGP: weerstand naar massa 1K is aanwezig.

Evarist

Golden Member

Merkwaardige fout. Ik ontdek niets wat mis is in je schema. De gs spanning mag +/- 20v zijn. En die fet gaat kapot zonder belasting? Heb je geen montagefout gemaakt?

Ik zal m'n printje nog eens na lopen.

Op 24 januari 2007 10:36:45 schreef drieske:
..............
Wanneer ik de verbinding tussen de Drain en de belasting onderbreek en vervolgens de fet met s1 inschakel is de fet defect.
.............

Dat versta ik niet goed...
Als je hem inschakelt, hoe weet je of die defect is?
Brandt de led altijd of wat??

Zoals Evarist al zei,uw schema is juist, maar er zal iets anders niet kloppen.
Is R2 wel 1K ...misschien onderbroken.
Want ik vermoed nog altijd dat die in geleiding blijft, de meest voorkomende 'foutjes' bij studenten.

LDmicro user.

Hoe groot is je voedingsspanning en wat is je last?

Mmm, 13,4V, dat is redelijk goed. Je kan die 100ohm weerstand in dit geval trouwens wel weglaten.

Misschien dat je mosfet niet snel genoeg schakelt, (lst te groot).

En plaats eens een goede protectiediode over de BUZ, intern is die niet zo geweldig.

[Bericht gewijzigd door elmowww op woensdag 24 januari 2007 14:29:42

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 24 januari 2007 14:14:43 schreef MGP:
[...]
Dat versta ik niet goed...
Als je hem inschakelt, hoe weet je of die defect is?
Brandt de led altijd of wat??

Zoals Evarist al zei,uw schema is juist, maar er zal iets anders niet kloppen.
Is R2 wel 1K ...misschien onderbroken.
Want ik vermoed nog altijd dat die in geleiding blijft, de meest voorkomende 'foutjes' bij studenten.

Idd. led blijft aan wanneer ik belasting aansluit.

Wat gebeurt er wanneer je de gate aan de massa legt terwijl die led brand.

LDmicro user.

Op 24 januari 2007 14:25:52 schreef elmowww:
Hoe groot is je voedingsspanning en wat is je last?
...Je kan die 100ohm weerstand in dit geval trouwens wel weglaten.....

Last is 2,7A. Ik dacht dat het altijd beter was om een weerstand in de gate op te nemen. Er loopt anders bij het inschakelen even een oneindig hoge stroom? De gate vormt toch een capaciteit?

@MGP, print licht op het werk. hoop ik morgen even te testen.

Evarist

Golden Member

Op 24 januari 2007 20:45:28 schreef drieske:
[...]
@MGP, print licht op het werk.
[...]

Da's niet best. Dan zal-ie wel stuk zijn.

Je had het erover dat de FET ter ziele gaat op het moment je zonder belasting het ding open stuurt. In de schakeling zoals je die getekend hebt in de gegeven omstandigheden, gaat dat niet gebeuren.

Ik kan me wel voorstellen dat als je die spoel los haalt terwijl er stroom door loopt het ding wat vonkt in de connector (zit die vrijloopdiode direct op je spoel? Of zit die op de PCB? Het eerste geniet uiteraard de voorkeur). Ik kan me ook zo voorstellen dat je voeding een keer stuitert als je de belasting snel uitschakelt. Daarmee kom je wellicht boven Vgsmax.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Even goed geslapen,
Print er weer bijgepakt.
En nu zie ik de fout. Bedrdingsout buiten de print.
De belasting hangt niet aan de plus maar aan de min.
Sorry.... verkeerd aangesloten. :o
Te vroeg richting de Fet gewezen.
Eerlijk gezegd ben ik een beetje huiverig van Fets. 'Gewone' transistors zijn naar mijn gevoel robuuster.
Natuurlijk geen goed gevoel van mij. Ik heb het door praktijk ervaring opgelopen.
Zie d'r maar es van af te komen.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb er toch weer van geleerd.