tesla coil en dergelijke Deel 1

Dit topic is gesloten

Anoniem

Op 11 juni 2004 20:35:23 schreef Bobbyb:
Hee mensen wat denken jullie hier van.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is een 0-60 kV meter van baco die uit ijmuiden niet heel boeiend maar ze hebben er nog een paar liggen 4,50. Maar goed zoals te zien is zit er tussen de in en uitgang een draad. daarvan gaat er een weerstand naar de spoel van de meter.

Dat dit niet hoort weet ik maar wat is het idee hier achter??

Ik vind het ook wel apart dat de 2 aansluitingen van de meter op minder dan 6 cm afstand van elkaar zitten dus de 60kv kan gewoon door vonken(isolatie ja maar aan de binnenkant zit niets dus het is er niet voor gemaakt)

Zeg Bobbyb, ik kan het niet duidelijk zien, maar dat lijkt me geen hoospanningsmeetinstrument.
Zou het niet kunnen dat deze gebruikt werd tesamen met een zogenaamde meettransformator. Deze transformeren de hoge spanning naar een veilige en handelbare waarde terug.
Jouw meter is dan een gewone laagspannings volt of zelfs amperemeter,met een hoogspanningsschaal.Ook wel leuk.
Meetinstrumenten werken bijna nooit rechtstreeks op hoogspanning!
Stel je voor dat een technieker in een transformatorstation
efkes met zijn potlood op de meter tikt omdat die blijft hangen....

Anoniem

ik heb nog een leuk schema gevonden om zelf hoogspannings generatoren te maken

http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/index.htm

er staan veel voorbeelden op

Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik wil zelf graag ook een schakeling bouwen
dit is me eerste dus ik wil het niet te moeilijk maken.
ik zat zelf te denken om dit voorbeeld na te bouwen:
http://www.loneoceans.com/lo_main/labs/ignitioncoil/index.htm

of kan je deze schakeling ook bouwen met een auto-accu een condensator en de spark-gap dan weer op de min aansluiten, of denk ik nu verkeerd?

en als ik de schakeling maak zoals hij op die site staat, dan sluit ik die aan gewoon op het stopcontact... slaan de stoppen niet door? blijft het ampere zo laag ?

[Bericht gewijzigd door madpat op maandag 28 juni 2004 09:56:04

Hoi madpat.
De link doet het niet, misschien is die site down.
Is het het eerste schema op deze pagina ?
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/simpleign.htm

De condensator zorgt dat er een maximum is aan wat het circuit trekt aan vermogen. De stop gaat er niet uit dus.
Het circuit is wel erg gevaarlijk. De hoogspanning kan een pad creeren voor de 230 zodat dat er een groot vermogen door je heen kan lopen als je een schok krijgt van de bobine.
Als je het veiliger wil doen. kun je dit circuit maken :
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/coildrv.htm
Werkt bijvoorbeeld op een auto accu of een 12 volt voeding van 6 Ampere.
Op een bobine moet je wisselstroom zetten of gelijkstroom pulsjes. Zeker geen constante gelijkstroom. Dit circuit stuurt een blokgolf in de bobine.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Dat circuit is inderdaad hetzelfde.

sorry ik snap dit schema niet helemaal, de zaagtandjes zijn weerstandjes, dacht ik zo te zien?
even een waslijstje was ik dus allemaal nodig heb:
verbeter me als ik iets fout heb, dit is me eerste keer dat ik zoiets bouw, in de tekening wijst af van zoals ik het op school geleerd heb

2x 10000 ohm
2x 1000 ohm
1x 100 ohm
1x transistor 2N3055
1x bobine (heb ik al)
555 timer
0.1 uF condensator ga ik maar vanuit ,daar nog voorkeur in?

de timer en de transistor, krijg je die met zo'n koelblok erbij of moet je die erbij kopen ?

En heeft er iemand een goede duidelijke foto waar goed op te zien is hoe alles is aangesloten ?

alvast bedankt

Zaagtandjes is het amerikaanse teken voor weerstanden.
De condensator is inderdaad 0,1 uF

De twee 10kOhm weerstanden zijn potmeterjes. Een variabele weerstand. Daarmee kun je de frequentie instellen.
Een koellichaam zit niet bij de transistor. Die moet je apart kopen of ergens uitslopen.

ok heel erg bedankt, ik ga denk ik morgen dit bouwen, die 2 variabele weerstanden, waar moet ik dan naar vragen 2 potentie metertjes van 10k ohm ?

Ik heb ook nog nooit een 555 timer aan gesloten, spreekt dit voor zich en lukt het wel met het schema of moet ik nog iets belangrijks weten ?

Hoe lang mag ik deze opstelling laten lopen? of gewoon tot het te heet wordt? (transistor/bobine)?

Hoeveel volt moet de condensator zijn ?

[Bericht gewijzigd door madpat op maandag 28 juni 2004 15:49:39

ik heb meerdere keren langs zien komen dat dit schema niet werkt! de bobine en de tor waren verkeerd om aangesloten ofzo. wie bouwt het even en kijkt of het werkt?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb de flyback variant gemaakt van dit schema. Het enige verschil is dat de condensator die daar inzit 0,01 uF is. Voor de hogere frequenties die nodig zijn bij flybacks.
Bij mij werkt het prima, ik zelf geen bobine liggen om het te testen maar ik zie niet in waarom het niet zou werken. Ik heb er wel een keer een 0,1uF condensator ingestoken en werkte OK.

Die condensator mag geen elco zijn. Gewoon een simpele 100nF (=0,1uF) keramische condensator is OK. het voltage moet boven de voedingspanning zitten. Er komt geen hoogspanning over te staan.

Topic is wat te groot aan het worden.
We gaan verder in het deel II.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op maandag 28 juni 2004 17:41:52

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Dit topic is gesloten