Ik wil graag van de begane grond naar mijn zolder een utp kabel leggen, maar geen gaten boren in plafonds. Nu hebben we heteluchtverwarming en dat luchtkanaal gaat natuurlijk van helemaal boven naar helemaal beneden. Is het mogelijk om daar standaard cat5 utp kabel in te hangen of verouderd de kabel dan erg snel? Ik heb namelijk geen idee hoe heet het in het kanaal wordt. Ik heb nu wel een draadloos internet/netwerk dat goed werkt, maar voor data overbrengen van de ene naar de andere pc is het toch te traag. Wie heeft hier enige ervaring in?

basz

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

alle huizen hier in de wijk die hebben gewoon een kaneel van zolder naar beneden lopen. Erg makkelijk past vanalles door telefoon cat5 alles.

heteluchtkanaal lijkt mij eigenlijk nooit aan te raden al zal het best wel kunnen zolang de kabel geen contact met de wand maakt en als er storing is blaas je hooguit een netwerkkaart van €6 op dus zown ramp is het dan ook niet

Nou, dan laten we maar een kabel zakken in het kanaal.
Bedankt voor je antwoord.

roelvh

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

Op 29 juni 2007 12:57:55 schreef basz:
heteluchtkanaal lijkt mij eigenlijk nooit aan te raden al zal het best wel kunnen zolang de kabel geen contact met de wand maakt en als er storing is blaas je hooguit een netwerkkaart van €6 op dus zown ramp is het dan ook niet

en de router van 70 €

flipflop

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

HETElucht-kanaal? Ik neem aan dat die voor verwarming bedoeld is? Ik schat in dat de lucht daardoor niet echt heet is toch? In dat geval zou het dus best kunnen. En met die storing zal het ook wel meevallen lijkt me. Of zitten er allerlei (schakel)kabels door het kanaal?
Een ethernet poort kan best wat hebben omdat het goed beveiligd is voor ESD en zo.

Een kabel die sowiso niet door een pvc buisje (of een ander soort kanaal) zou ik al een stevigere kabel voor gebruiken. Zo'n standaart UTP kabeltje is niet zo bijster stevig hoor. Zeker niet onder hoge temperaturen...

http://www.conrad.nl/goto/?product=604175

Ik zou iig wat steviger kabel gebruiken. Deze is ook nog afgeschermd, dus ook een betrouwbaardere dataoverdracht.

kluyze

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

Op 29 juni 2007 12:57:55 schreef basz:
... en als er storing is blaas je hooguit een netwerkkaart van €6 op dus zown ramp is het dan ook niet

Op 29 juni 2007 13:35:45 schreef elektro_freak:
en de router van 70 €

Misschien dat de netwerkkaart ook nog wat componenten in de pc mee neemt, dus ook misschien een kapot moederbord.

Denk er ook aan dat warmte zo al een slechtere geleidbaarheid en dergelijke van het koper veroorzaakt.

Ik denk niet dat er temperaturen van meer dan 80 graden door zo'n warmeluchtkanaal gaan. Dat verandert niet zoveel aan de geleidbaarheid van koper :p

flipflop

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Waarom zijn jullie zo angstig voor het opblazen van netwerk componenten? Normaal ligt zo'n kabel toch ook over grote afstanden. En alle inputs zijn goed beveiligd tegen overspannning.

kluyze

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

een temperatuur verschil van 80° kan veel doen aan de geleidbaarheid van bepaalde materialen, op -70° kunnen ze naar het schijnt al supergeleiders bouwen. Die dingen geleiden ook niet zo goed op 10-20°. Dan spreken we wel niet van de koperen draadjes van een utp-kabel.

Maar het gaat ook niet alleen over de geleidbaarheid, ook de bandbreedte signaal-ruisverhouding gaat nogal omlaag bij een temperatuur stijging van 80°.

Misschien dat er ook wat meer thermische ruis op het signaal komt.

...

Nu weet ik niet in hoe verre dit de kwaliteit beinvloed, en zoals hieronder gezegd wordt zal het ook wel geen 80° maar eerder een 40° zijn.

[Bericht gewijzigd door kluyze op vrijdag 29 juni 2007 18:47:46 ]

DE OLDE

Overleden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Hetelucht is echt niet zo heet, anders zou men zich kunnen branden aan de uitblaasroosters in de vloer, je kan hier prima een UTP kabel door hangen , als die versmelt, versmelt ook de folie die er om zit waar de isolatie minder of nul is.

No problem hoor. De maximale inblaastemperatuur van een luchtverwarmingssysteem voor een huis zal max. zo'n 35 graden Celcius bedragen. Kan dat touwtje echt wel tegen.

Dan weet ik het nu zeker :) Van het weekend mooi effe prutsen dus. Bedankt allemaal voor de input.

Anoniem

Op 29 juni 2007 14:38:09 schreef kluyze:
Maar het gaat ook niet alleen over de geleidbaarheid, ook de bandbreedte gaat nogal omlaag bij een temperatuur stijging van 80°.

Het is af te raden zulke knoeiwerkjes uit te voeren tenzij echt niet anders kan. Op zich is dit niet gevaarlijk, maar wie dergelijke oplossingen voorstelt zal wel meer prutswerk leveren.
Een houtje-touwtjeinstallatie kan gevaarlijk, onoverzichtelijk worden en een bron van ellende vormen.
De losse kabel kan geluidsoverlast veroorzaken en omdat UTP meestal rigide kabel is zal hij door de steeds wisselende luchtstroom constant bewegen en op een dag een breuk vertonen door materiaal moeheid.

Dat de bandbreedte van een tiental meter kabel drastisch omlaag zou gaan bij 80¨C is evenwel gewoon uit de (hete)lucht gegrepen.
Waarop baseer je je om dergelijke uitspraken te doen?

kluyze

Ik heb dat helemaal niet voorgesteld :o, ik raad het juist af!

Op 29 juni 2007 18:10:03 schreef grotedikken:
[...]
Dat de bandbreedte van een tiental meter kabel drastisch omlaag zou gaan bij 80°C is gewoon uit de lucht gegrepen.

Ik heb me mis uitgedrukt in die zin, ik had het eigenlijk op de signaal-ruisverhouding ipv de bandbreedte maar ik zat in mijn achterhoofd dat de bandbreedte ook invloed had op de signaal-ruisverhouding, dus om dezelfde signaal-ruisverhouding te hebben moet je bij hogere temp een lagere bandbreedte hebben, maar die kun je hier niet aanpassen natuurlijk. Mijn excuses voor de missing.

Anoniem

Op 29 juni 2007 18:46:38 schreef kluyze:
Ik heb dat helemaal niet voorgesteld :o, ik raad het juist af![...]Ik heb me mis uitgedrukt in die zin, ik had het eigenlijk op de signaal-ruisverhouding ipv de bandbreedte maar ik zat in mijn achterhoofd dat de bandbreedte ook invloed had op de signaal-ruisverhouding, dus om dezelfde signaal-ruisverhouding te hebben moet je bij hogere temp een lagere bandbreedte hebben, maar die kun je hier niet aanpassen natuurlijk. Mijn excuses voor de missing.

Waarom zou de signaal ruisverhouding dan drastisch verslechteren?
Bij dergelijke relatief korte kabels is de ohmse weerstand op zich al klein tov de kabelimpedantie en de stijging van die weerstand door de temperatuur nog veel kleiner.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 29 juni 2007 19:18:18 ]

kluyze

Omdat hoe warmer het is hoe hoger het ruisvermogen

Pruis=kTB

Het signaal gaat natuurlijk gelijkblijven dus gaat de verhouding tussen het signaal en de ruis toch verslechteren. Allez lijkt me toch logisch, of ik moet ergens een denkfout gemaakt hebben.

Ik zeg niet dat dit drastisch is, maar alle beetjes helpen en ik weet uit ervaring dat er al eens wat storingen op bepaalde kabels kunnen komen.

[Bericht gewijzigd door kluyze op vrijdag 29 juni 2007 19:05:57 ]

DE OLDE

Overleden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 29 juni 2007 18:10:03 schreef grotedikken:
[...]

Het is af te raden zulke knoeiwerkjes uit te voeren tenzij echt niet anders kan. Op zich is dit niet gevaarlijk, maar wie dergelijke oplossingen voorstelt zal wel meer prutswerk leveren.
Een houtje-touwtjeinstallatie kan gevaarlijk, onoverzichtelijk worden en een bron van ellende vormen.
De losse kabel kan geluidsoverlast veroorzaken en omdat UTP meestal rigide kabel is zal hij door de steeds wisselende luchtstroom constant bewegen en op een dag een breuk vertonen door materiaal moeheid.

Dat de bandbreedte van een tiental meter kabel drastisch omlaag zou gaan bij 80¨C is evenwel gewoon uit de (hete)lucht gegrepen.

Glasvezel door bestaande gasleiding?? Knoeiwerk?

Marco69

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 29 juni 2007 19:27:46 schreef DE OLDE:
[...]

Glasvezel door bestaande gasleiding?? Knoeiwerk?

Als er ook nog gas door moet, wat mij betreft wel :)

Euh... ik denk dat ik even wacht tot er 25 antwoorden zijn geweest, dan trek ik daar de gemiddelde mening uit :) Zonder dollen, had me niet gerealiseerd dat er meer bij kwam kijken dan alleen uitdroging en uiteindelijk breuk van de kabel. Toch maar draadloos blijven gebruiken dan?

sven

pointers don't kill programs, programmers kill programs

ik heb hier een standaard utp kabel liggen waarop duidelijk 60°C op staat geprint. Waarschijnlijk de temperatuuur waartegen de kabel bestand is? Soms willen die teksten op een kabel echt wel wat zeggen hoor!

Heren, doe niet zo moeilijk met al die moeilijke theorieen. We hebben het over hooguit 35 graden Celcius. Een kabel door een luchtkanaal voeren komt ook in professoionele installaties voor.

~Galaxy

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Vindt ik ook. En als je kabeltje het na een jaar opgeeft, dan trek je er toch een nieuwe in ?..

Als het echt shit wordt, dan wil ik TS best wel een stukkie UTP outdoorkabel sturen.

Dat gedoe over bandbreedtevermindering bij warmte is inderdaad uit de lucht gegrepen.
Bandbreedte wordt primair bepaald door crosstalk, en niet door weerstand.

Om helemaal correct te zijn; door de ACR. (Attenuation Crosstalk Ratio).

[Bericht gewijzigd door ~Galaxy op vrijdag 29 juni 2007 22:05:07 ]

flipflop

Helemaal mee eens. In al die tijd dat deze discussie loopt had ik die kabel al drie keer liggen. Tegen die tijd dat de kabel stuk is ben je al lang verhuist.

joopv

Golden Member

Op 29 juni 2007 18:52:59 schreef kluyze:
Omdat hoe warmer het is hoe hoger het ruisvermogen

Pruis=kTB

Het signaal gaat natuurlijk gelijkblijven dus gaat de verhouding tussen het signaal en de ruis toch verslechteren. Allez lijkt me toch logisch, of ik moet ergens een denkfout gemaakt hebben.

Nee geen denkfout, maar ik stel wel voor dat je een kwantitatieve analyse doet. De ruisbijdrage en signaal liggen zeker 5 ordes van grootte uit elkaar.

Ik zeg niet dat dit drastisch is, maar alle beetjes helpen en ik weet uit ervaring dat er al eens wat storingen op bepaalde kabels kunnen komen.

Ethernet over twisted pair is gebalanceerd en galvanisch gescheiden. Zoals het hoort, zoals ook pots, isdn, firewire, usb en andere transmissie systemen. Weinig kans op storingen.