scart switch

Alleen berichten met de trefwoorden “scart” worden getoond. Alle berichten tonen

Als ik op tv een film van mijn laptop wil kijken moet ik steeds achter in de kast de scartkabel uit het tv-toestel trekken. Daarom wil ik een scart switch maken.

|_____________|___|____|
                          |   |
                          |   --------Scart Laptop 
                          ------Scart digibox

Door middel van 1 schakelaar zou ik van apparaat willen wisselen.
Men eerste gedacht is dit te doen door allemaal fet's als schakelaars te gebruiken, maar dit worden er dan een 40-tal(iets te veel naar men zin).
Bestaat er hiervoor geen ic'tje die dit ook kan doen.

Moet er eigenlijk rekening gehouden worden met impedantie matching.
Van welke lijn kan ik eventueel voedingsspanning aftakken?
Kan ik hiervoor die 'function select' (pin 8) gebruiken?

40 Fet's???
meestal word er bij een scart kabel alleen het CVBS signaal gebruikt, en dan het linker en recher geluidskanaal.
Dus in principe zou je met een 3polige wisselschakelaar toe moeten komen.
Wil je't met een ic aansturen, denk ik zo aan de NE4066 of de 4016.

Groetjes Kris

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
joopv

Golden Member

Scart ondersteunt daisy-chaning, dus als je digibox (wat dat dan ook zijn moge) een 2de scart aansluiting heeft kun je je laptop daarop aansluiten.

Zolang dat andere ding dan uitstaat wordt het signaal doorgelust van de ene naar de andere scart plug.

Pin 8 is een schakelsignaal, om de tv te laten weten dat de VCR (of wat dan ook) ingeschakeld is en dan kan de TV naar die scart ingang omschakelen. Het is dus een ingang en je kunt het niet gebruiken als voeding.

Op 27 oktober 2007 17:24:09 schreef hobbyelektro:
meestal word er bij een scart kabel alleen het CVBS signaal gebruikt, en dan het linker en recher geluidskanaal.
Dus in principe zou je met een 3polige wisselschakelaar toe moeten komen.
Wil je't met een ic aansturen, denk ik zo aan de NE4066 of de 4016.

Groetjes Kris

Ok, 40 fets was sterk overdreven :) maar 2x8 draden moeten er toch geschakeld worden!?

1 audio li
1 audio re
1 audio massa
1 Rood
1 groen
1 blauw
1 massa
1 schakeldraad

Hoe ik nu juist moet gaan schakelen weet ik niet.
Over die NE4066 of de 4016 is maar weinig te vinden.
Voor het schakelen met fets heb je dan weer voedingsspanning nodig, vanwaar haal je die dan?
Andere schakelideetjes?

Greetz
Av

Pin 16 moet je ook verbreken, anders krijg je het eventuele rgb signaal van de andere bron te zien.

Ik vraag me af hoe de kwaliteit is van zo'n switchbox, ik heb met een goedkope scartkabel eens last gehad van overspraak, dan zie je dus een spookbeeld van de zender waar de tv op staat door je beeld heen.

En ik me maar afvragen waarom die lettertjes door het beeld heen rolden.

Indeed, component of Y/C is toch het minste dat je wilt zien als je een scart-aansluiting benut. Composite werkt natuurlijk wel, maar dat verschil kun je zelfs op een klein oud CRT-tje nog zien.

If you want to succeed, double your failure rate.

video(en audio) kun je met een 4053 schakelen.
Menig Flipsen en Soniet TV doet dit intern om tussen de diverse scarts te wisselen.