RGB_SCART op tv_out moederbord

Alleen berichten met de trefwoorden “scart” worden getoond. Alle berichten tonen

Mijn Gigabyte GA-MA69GM-S2H moederbord heeft een tv-out (header als bracket). In beginsel is het duidelijk waar deze voor dient: TV out cable with S-video/ YPbPr interface
(s-video en component (hd) uit).
Zie ook afb:
http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/gbtvout.jpg

Echter Ctrl-F1 in de BIOS brengt je bij dit moederbord in een advanced BIOS, waarin ook de TV-out te regelen is, naast de bekende opties als NTSC, PAL etc. staat hier ook RGB-SCART tussen. Zou het nu zo zijn dat wanneer ik deze optie selecteer de analoge uitgangen van de bracket een RGB signaal geven? En wanner ik deze aan een SCART plug koppel en in een RGB-SCART ingang van m'n tv stop er een RGB signaal binnenkomt?

Nu zal iedereen zeggen: probeer het en je weet het......
Ik moet wel speciaal een kabel solderen en wat mij opvalt is dat in alle RGB (SCART) info die ik vind er altijd gesproken wordt over een sync signaal. Naast de standaard RoodGroenBlauw aders is er een sync signaal nodig. Soms wordt hiervoor de/een composiet video signaal gebruikt, soms een apart sync signaal. Zie ook hier bijv.

In mij tv-out bracket-aansluitingen is geen 'ruimte' voor een/het syncsignaal, en als het al via de composiet video zou gaan, hoe soldeer ik de SCART aan dit geheel?

Ik zou in eerste instantie de volgende connecties maken: Rood aan Rood (scart-pin: 13&15), Groen aan Groen (scart-pin: 9&11) en Blauw aan Blauw (scart-pin: 7&5). Maar dan mis ik ergens de sync (pin 20).

Iemand enig idee?

Wat ik ermee wil doen? Lijkt me duidelijk: het 'computer beeld' op m'n tv krijgen.
Het gaat om een HTPC (mediacenter), ik gebruik nu een VGA-RGB_to_SCART oplossing (deze), maar die is niet al te stabiel (te krijgen). Nu kwam ik deze 'oplossing' tegen en wilde dit verifieren.
Als dit gaat werken lijkt het me een (veel) beter kwaliteit opleveren dan s-video.

Wat voor problemen zie jij dan?

Ik kwam ook deze post hier nog tegen.

Waarschijnlijk, als het idd een SCART_RGB signaal is, zit de sync op de composiet video, dat is de blauwe.

Is het dan voldoende om deze blauwe (signal & gnd) naast pin 7&5 van de SCART ook aan pin 20&17 vast te maken? Om op deze wijze pin 20 van de scart van een sync signaal te voorzien?

(voor de goede orde: SCART_pin17 = composite sync ground, SCART_pin20=composite sync)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 november 2007 17:59:32 (36%)

Er zijn gewoon RGB -> scart verlopen in de winkel te krijgen Moet je tv het wel ondersteunen

-

Zoals in een eerder bericht van mij al staat: zo werk ik nu (vga-rgb_to_scart), maar heb stabiliteits problemen....
Ik wil dus evt. een ander door mijn moederbord aangedragen optie eens proberen.
En ik moet analoog via scart omdat mijn TV niets anders ondersteund/heeft. Het beste wat die te bieden heeft is RGB_over_SCART (daewoo CRT tv).

En als die verloopjes (RGB-->scart) te koop zijn (ik heb ze nog niet gezien overigens), kun je ze ook zelf maken is dan mijn stelling. Alleen blijft de vraag; hoe?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 november 2007 17:57:41 (22%)

Nog even verder zitten zoeken;
mijn 'bracket' geeft een composiet sync signaal af via de Blauwe tulp (AV/Composiet), dus daar heb ik een sync signaal. (zie hier evt. scart pin layout)

Maar stel dat ik de Blauwe intern in de scart connector naast de pin7 ook aan pin20 (composiet sync) vastmaakt, heb ik grote kans (zeker?) dat ik ipv RGB gewoon naar een composiet beeld/signaal zit te kijken. Dus dat is ook niet de oplossing vrees ik......

Scart is het probleem niet. Je kunt nl een extra blanking-signaal meegeven op de scart stekker zodat de TV in RGB mode geforceerd wordt. Dat is 1 van de pinnetjes op iets van +5 of +12 zetten (geloof pin 16). Dan pas wordt de matrix op external-RGB-mode gezet (als je tv het uberhaupt ondersteunt uiteraard).

Of het werkt is een tweede. Ik weet nl niet precies wat jouw moederbord uitvoert aan signalen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 november 2007 17:57:53 (43%)

It's a good day for science!

heeft je pc zelf geen scart ??

maar een vraagje

Op 13 november 2007 18:49:18 schreef free_electron:
heel waarschijnlijk doen ze dan het volgende

de drie tulpstekkertjes brengen rgb naar buiten en de 2 sync signalen zitten opde svideo stekker.
maar normaal heb je die bij RGB ingang van ene tv niet nodig. de sync zit op groen

Ik heb (altijd) begrepen dat sync-on-green nauwelijks voorkomt dat het vrijwel altijd composiet sync is/gebruikt wordt.

En buiten dit; als ik dan de sync uit de s-video zou willen halen, hoe dan? En is dat dan een 'puur' sync signaal die ik op scart-pin20 moet solderen?

En zou een 'video' signaal (van 1volt?) (R, G og B)? genoeg zijn op pin16 om de tv naar rgb te laten gaan? (mijn tv kan ik niet handmatig in rgb modus zetten), anders moet ik ook nog ergens 1-3volt vandaan halen nl.