Log/Lin Converter

Hallo,
Ik moet een log/lin converter bouwen voor school. Nu zat ik wat te zoeken overal en kon nergens een schakeling hiervoor vinden. Heb alleen deze:
http://www.armory.com/~rstevew/Public/SoundSynth/00_PenfoldSynth/Fig07.gif
Hier werd ik niet veel wijzer door omdat ik niet weet of dit zo wel klopt, wat dat vierkantje die erin staat betekent en hoe het zit met de variabele weerstanden die erin staan.
Is er ook een simpelere log/lin converter schakeling.

MVG
EazyE

Met de weerstanden kan ik niet helpen, maar zou op zoek gaan naar een component met een verhouding tussen spanning en stroom met een log curve.

Wat voor een signalen?? compleet analoog, of wat is de bedoeling. Anders is er mischien digitaal iets uit te voeren??

Look at me, I can't fly.....

Het is wel de bedoeling dat het een analoge schakeling word.

JoWi

Special Member

Er zijn simpeler schakelingen (voor een simpele voorbeeld schakeling zonder allerlei fout-compensaties voor temperatuur en zo)

Zijn de opamps al behandeld op school ????

En hoe heette dat component ook al weer met een logarithmische of exponentieele curve ?

Een vijf letterwoord, begint met een "D".

Iedereen is op wintersport, alle lijnen staan open dus bel nu voor een gegarandeerde prijs :) :) :)

Ignorance is bliss

Opamps zijn behandeld. En diodes(neem ik aan) ook.
Dus daarmee zou het te doen moeten zijn.
Zal ik eens even hard nadenken.

Tja JoWi, ik wou het niet in ene keer vrijgeven welk component. Maar ik heb lin naar log versterkers gezien met dioden, dus de andere zijde op 'moet' kunnen, al zij het met een beetje extra aan componenten. Het blijft een leuk onder/ontwerp.

Look at me, I can't fly.....
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik wil de TS nog niks voorzeggen, maar er is op dit forum een topic geweest waarin ik een lin/log en een log/lin converter laat zien. Het was rond St. Nicolaas.

In principe met jouw component, maar dat opgepimpt door zijn opvolger te gebruiken. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja die lineaire naar log converters heb ik ook wel gezien.
Maar als je dat op de uitgang een log spanning zet krijg je dan op de ingang een linaire spanning?

JoWi

Special Member

Op 4 januari 2008 17:14:11 schreef EazyE:
Ja die lineaire naar log converters heb ik ook wel gezien.
Maar als je dat op de uitgang een log spanning zet krijg je dan op de ingang een linaire spanning?

Wat denk je zelf ?
Als ik een 12 Accu aansluit op mijn netvoeding komt er dan 220 uit op het netsnoer ??

Maar 5 minuten googelen zou toch de principe schema's voor zowel een log->lin als lin-log verloop geven. Je kan ze beide maken hetzelfde aantal componenten.

Ignorance is bliss

Het is dan zeker wel deze:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Opampexponential.svg/800px-Opampexponential.svg.png
Deze dacht ik eerst al dat het was. Maar bij wikipedia(jaja) stond iets met exponential output dus verder niet meer naar gekeken.
Nu ff gekeken te hebben naar de formules lijkt het wel te kloppen ene is met ln en andere met e-macht dus.

[Bericht gewijzigd door EazyE op vrijdag 4 januari 2008 17:59:13 (16%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, de één zegt: hij gaat log in en lin uit, de ander zegt: hij gaat lin en en exp uit. Dat is gelukkig hetzelfde.
Met een diode in de terugkoppeling inplaats van aan de ingang heb je dan de lin naar log converter.

Je ziet dit ook wel met een (gewone bipolaire) transistor in plaats van de diode. De basis komt dan aan de massa.
De emitterstroom is praktisch onafhankelijk van de collectorspanning, wat vooral bij de lin naar log een voordeel is.

Kijk maar eens op dit forum bij de "2/x functie bouwen." discussie, daar vind je plaatjes.

Ok bedankt, nu zal het wel moeten lukken.
Alleen nog ff uitzoeken hoe het kan dat met deze componenten van log naar lin word gegaan.
Ze gaan hier uit van ideale diodes en opamps ofniet?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het in het oog springende onderdeel is natuurlijk de diode (ofwel een gewone, ofwel de EB-diode van een transistor).
Je zult dus naar de eigenschappen daarvan moeten zoeken, en dan besluiten waarom dat aan de hele schakeling die log-lin eigenschap geeft.

Je gaat uit van een ideale opamp, en van een ideale diode, maar kijk uit, met ideaal bedoel ik niet: altijd nul ohm in doorlaat.
Je moet maar eens zoeken naar de verklaring van de werking van de halfgeleiderdiode, daar staat in wat je zoekt. (een formule).

Heb al een paar formules gevonden.
Maar wat is het effect precies dan de opamp in de schakeling. De diode maakt van de logaritmische I toch alweer een lineaire I volgens de formule: Id=Is*e^(Vd/nVt)-1. Of mis ik hier iets heel belangrijks.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zou ik wel denken ;)
Hoe kan een ding met maar twee draadjes (een diode) nu van de ene stroom een andere maken. D'r gaat maar één stroom door; erin, eruit.
Het verband tussen spànning en stroom daarentegen.. kijk maar naar je formule.
Toch wil je geen uitgangsstroom, maar uitgangsspanning (tenminste, dat wilde de ontwerper van deze schakeling).
Met dat, en hoofdstuk 2 van Hoe werkt de opamp1), zou je eruit moeten kunnen komen.

1)Ik gok maar wat, uiteraard. Kan ook in hoofdstuk 1 staan ;)

Maar door die diode krijg je toch dat bij een logaritmische spanning de stroom door de diode lineair is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 januari 2008 23:20:11 schreef EazyE:
Maar door die diode krijg je toch dat bij een logaritmische spanning de stroom door de diode lineair is.

Ja. Dus niet

De diode maakt van de logaritmische I toch alweer een lineaire I volgens de formule

Dat is iets anders; wel nauwkeurig stellen hoor!

Maar wat is dan het effect van de opamp. De diode zorgt voor een lineaire I, de weerstand zorgt voor een lineaire U op de uitgang.
Of is het enige nut dan de opamp een bufferwerking?

Frederick E. Terman

Honourable Member

De stroom door de diode is afhankelijk van de spanning over de diode.
Dat is het verschil tussen de spanning op de éne kant van de diode, en die op de andere kant.
Als je geen opamp zou gebruiken, wat zou de spanning over de diode dan zijn?

Laat ik het anders zeggen. Teken eens het schema dat jij in gedachten hebt, zonder opamp? Geef duidelijk aan waar ik de uitgangsspanning mag afnemen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 8 januari 2008 15:06:11 (24%)

Daar had ik ook al aan gedacht. Maar toen dacht ik als je nou na de diode de draad aan de ground zet en daarna weer een weerstand. Alleen dat kan niet bedenk ik me nu omdat je I dan ook 0 word, als ik me niet vergis. Als dat klopt begrijp ik de werking van de opstelling en waarom je een opamp nodig hebt.

Nog ff een vraag.
De Uuit kon je berekenen met de volgende formule.
Uuit=-R*Id
Nu is mijn vraag waar dat minteken vandaan komt. Het is toch gewoon toepassing van U=I*R en de enige I die door de weerstand stroomt is de Id en de bij de spanning over een weerstand is toch het potentiaal na de weerstand min het potentiaal voor de weerstand.

[Bericht gewijzigd door EazyE op dinsdag 8 januari 2008 21:56:20 (100%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Què? Stroomt de stroom dan tegen die potentiaal in??

Kijk nu eens goed. Welke kant loopt de stroom op. Waar is de potentiaal dan dus hoger. Welke kant is dus positiever dan de andere...?

En lees nu echt eens hoofdstuk 1 van het dunne opamp boek. :+

pfff
Begin ik nu echt zo in de war te raken???

Maar ik denk dat ik het wel begrijp. Nu nog proberen het op te schrijfen en dan is het helemaal goed.

Bedankt voor je hulp, ook wel goed dat je niet meteen alles voorzegt ofzo :D leer ik ook wat meer.

En voor de kennis nog ff hoofdstuk 2 en 4 van mijn elektronica boek lezen :P