Tannoy speaker geeft slecht geluid

Oké niet zo goed gekozen. De basweergave is denk ik gelijk met of zonder kapotte tweeter. Het vreemde is dat de kapotte tweeter niet helemaal is uitgevallen maar gewoon erg veel middentonen produceert en weinig tot geen hoog. Meting wijst op een verschil van 0,2 ohm met de goede tweeter. Helaas klinkt het voor zo'n goede speaker gewoon erg goedkoop.

Hans

zit ie mechanisch niet vast? spreekspoel deels gesmolten misschien zodat ie iet meer helemaal rond is?
dan opsturen naar een speakerreparatiebedrijf.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het is volgens mij een horntweeter. Waar kan ik voelen of hij vast zit?

de uitslag van een tweetermembraam is te klein om dat te kunnen voelen.
Als je een poging tot reparatie wil doen, moet je de conus en de centrering enzo losmaken, bekijk de spreekspoel: als daar een blaasje opzit door verhitting of iets dergelijks kan je dat misschien wegschuren.
Ik denk dat je dat alleen moet doen als je geen vervanging kan vinden of als je een reparatiebedrijf te duur vindt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Klinkt niet simpel zo'n reparatie.
De tweeter even alleen aangesloten. Hij doet bijna niks meer. Al het geluid dat uit de box komt is van de woofer! Ik zal op zoek gaan naar een andere tweeter.

groet, Hans

Je kunt toch altijd even proberen om het ding open te maken? Het is toch al stuk, dus je hebt niets te verliezen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Flipflop:Ik post binnenkort wel een foto van de tweeter. Misschien heb je tips om de tweeter te openen. Ik vind het nogal een gesloten en massief geheel.

Hans