video voeding

ha die knutselaars

ik ben bezig met een voeding van een JVC video.
nu zit hier in zo'n rot voeding, je weet wel zo'n print waar geen trafo op zit.
nu is mijn vraag hoe heet zo'n voeding in de volksmond.

en wie kan mij hier iets over uitleggen, hoe je zo'n print het best kunt door meten.

ik heb eens een soortgelijke voeding geprobeerd te repareren, deze kwam uit uit een computer.

na een fikse knal en een flits, toen zat ik in het donker.
en ik kon een nieuwe aardlekschakelaar gaan kopen.

ik heb wel al gehoord dat het een moeilijk iets is om te repareren.........wie kan mij iets vertellen hierover.

alvast beankt

Louis

Diamon

Golden Member

Euhmmmmm, wat staat er op de voeding (type/model).
Heb hier nog een voeding liggen van een JVC video.

video voeding

Op za 23-03-2002 14:11:15 schreef Diamon:
Euhmmmmm, wat staat er op de voeding (type/model).
Heb hier nog een voeding liggen van een JVC video.

ha die Diamon.

en andere voeding heb ik al, maar het gaat mij even om het materie van zo'n voeding.
ik wil er graag iets meer over weten.

maar even goed bedankt

Op za 23-03-2002 14:20:16 schreef Louis Brongers:

[...]

ha die Diamon.

en andere voeding heb ik al, maar het gaat mij even om het materie van zo'n voeding.
ik wil er graag iets meer over weten.

maar even goed bedankt

Zo'n voeding noemt men een schakelende voeding. Deze zijn een stuk energiezuiniger omdat ze meer stroom kunnen opwekken dan een gewone regelaar met het zelfde vermogen wat dus resulteert in een kleinere warmte afstoot

Als zo'n voeding defect is is het meestal de switcher, dit is een schakeltor die de stroom door pulst naar de trafo's die zich weer ontladen met een piek en hierdoor stroom wordt opgewekt. Die kun je horen als je er spanning op zet want dan gebeurt er helemaal niets. Als een schakelende voeding an springt en hij geeft een kleine hoorbare tik, dan is het goed. BLijf de voeding tikken in een vaste frequentie dan is er een krotsluiting opgetreden in de secundaire gedeelte van de voeding.

Succes ermee,
Antoine

video voeding

dus zo'n ding het een schakelende voeding.

ik ga dit even proberen hoor, maar voor zo ver ik nog weet meet ik geen gekke dingen aan die tor.
maar mijn voeding tikt niet en geeft geen stroom he!

is het soms nog mogelijk dat hij van de hooftprint een stroompje terug moet krijgen, net als bij een computer voeding?
dan zou ik dus op de verkeerde print zitten te meten he.

zijn dit een beetje gangbare torren, of hebben ze hiervoor weer van die dingen met fabrieks nummers.

goed ik wil je hierbij even bedanken voor je uitleg.

Louis

Diamon

Golden Member

Heb hier 2 16 poorts hubjes liggen.
En bij allebij hebben de voedingen het begeven.
Ze hebben ze aan gelijk weer uit en weer aangezet.
Gezien ze dit niet echt leuk vinden, zijn d'r een aantal dingen stuk gegaan.

Nu zijn bij beide o.a. de UC3842 (PWM controller) stuk gegaan.
Nadat ik alles wat stuk was vervangen had, hoorde ik ook een tikkend geluid uit de trafo komen.
De UC3842 kwam uit de [url=www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=3622]Voeding tikt[/url].
Nadat ik in die voeding, deze ook had vervangen werkte ook deze voeding weer.
Het hoeft dus niet alijd de trafo te zijn, maar kan dus ook de controller zijn die stuk is.