Heeft iemand een schema van een timer voor lange tijden (3-5 uur). Ik kan zo 123 niets vinden.
Heeft iemand een schema van een timer voor lange tijden (3-5 uur). Ik kan zo 123 niets vinden.
Klein u-controllertje? (PIC, ARV)
Hoe precies moet het zijn?
Misschien na 123-niets-vinden ook even 456-google-raadplegen?
Eerste hit op Google niet naar je zin? Misschien anders een van de 263000 andere hits?
Honourable Member
Tut tut, niet overdrijven hoor; het zijn er maar 236000 en geen 263000.
Er zijn veel 4060-achtige IC's waarmee dit heel makkelijk kan. Je maakt een puls en telt (deelt) die tot de vereiste traagheid. Met bv. 20 2-delertrapjes (2 IC's?) kun je al tot meer dan een miljoen delen. Stop je daar, zeg, 50 Hz in, dan komt daar 47,7 μHz uit - dat is een periodetijd van bijna zes uur.
Op 29 augustus 2008 10:20:25 schreef Frederick E. Terman:
Tut tut, niet overdrijven hoor; het zijn er maar 236000 en geen 263000.
Google zegt tegen mij
Resultaten 1 - 10 van circa 263.000 voor timer simple schematic (0,06 seconden)
[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 29 augustus 2008 10:47:29 (40%)
Honourable Member
Krijg nou de hik. Tegen mij NU ook. En ik heb het toch echt wel drie keer gecontroleerd voor ik zo'n wijsneuzigheid durfde te debiteren!
Als we hier lang over doorgaan, wordt het trouwens 263001.. of tellen ze niet zo nauwkeurig?
Honourable Member
Dit misschien iets
http://electronickits.com/kit/complete/elec/ck1611.pdf
of deze wellicht
http://www.electronics-lab.com/projects/oscillators_timers/011/index.h…
Natuurlijk had ik gegoogled.
Maar een klein deel van die 263000 resultaten is voor lange tijden. Mijn kennis van de elektronica is erg ingeroest en verouderd (heb bijna 25 jaar niets meer gedaan), dus moet ook veel moeite doen om een ontwerp op z'n waarde of correctheid te schatten. Niet dat voor hobby een probleem is, maar ik moest vlug een goed schema hebben.
Vandaar dat ik de vraag hier stelde, maar zal in het vervolg wel twee keer nadenken voordat ik op zo'n manier om hulp vraag.
De "eerste hit" van jochem_s lijkt me wel wat, die ga ik proberen.
Honourable Member
Ik kan het toch niet hebben... moet je dit zien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2google_20080829.png
Twee vensters, de ene geeft dit, de ander dat.
Als je steeds op F5 duwt wisselt het ook af en toe!
Dit is een goed voorbeeld van wat ik bedoel. De deelfactor is hier 8192.
http://www.discovercircuits.com/PDF-FILES/watchdog.pdf
Je kunt er nog zo'n 4060 achter zetten, waarbij je dan bij die volgende 4060, pen 11 als ingang gebruikt.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 29 augustus 2008 11:33:13 (36%)
Op 29 augustus 2008 11:15:19 schreef jwb:
zal in het vervolg wel twee keer nadenken voordat ik op zo'n manier om hulp vraag.
Laat je niet ontmoedigen door de ietwat botte opmerkingen van sommige leden.
Mwoh, ik vind mijn botte opmerking niet bepaald onterecht, zeker gezien het feit dat ik gelijk met directe link naar een bruikbaar schema verwijs, een daarmee weldegelijk behulpzaam ben.
@FET: Jij bent gewoon aan het photoshoppen, dat kan niet anders
Honourable Member
Ja hoor, zie je me gaan?
Niet dat ik niet slecht genoeg ben om zo mijn gelijk te halen... maar zo snel kan ik het niet.
Sta me toe, dat ik er nog een timertje bij doe, dat èn lang kan tellen èn bovendien nauwkeurig is:
Meer info over het ding op m'n webstek
Moderator
Op 29 augustus 2008 11:15:19 schreef jwb:
Vandaar dat ik de vraag hier stelde, maar zal in het vervolg wel twee keer nadenken voordat ik op zo'n manier om hulp vraag.
Tip: http://www.circuitsonline.net/forum/search
Dat scheelt wat gezeur.
*En wat offtopic geleuter verwijderd.
Als het klein moet zijn en het op 5 volt mag werken, of je hebt geen 50hz ter beschikking dan zou ik voor een Microcontroller kiezen....
(bijvoorbeeld een PIC12F675 met een pot.metertje om de tijd in te stellen)
Dat zou ik ook doen, maar dan met een ATtiny13. Je haalt dan probleemloos tijden van dagen, weken, maanden, al zie ik niet onmiddelijk een nuttige toepassing daarvoor...
Maar die potmeter --met de beperkte ADC-resolutie-- verknoeit de ganse boel, zodat je net zo goed een 555 kan inschakelen.
Vandaar deze alternatieve aanpak.
3-5 uur = 2 uur = 120 minuten / 1024 (resolutie van de pot.meter) = 0,12 minuten.
Dus de timer is in stappen van 0,12 minuten in te stellen !
Dat lijkt mij toch niet slecht !
Een 555 en dat soort tijd vertragings schakelingen zijn niet echt geschikt voor zulke lange tijden lijkt mij...
[Bericht gewijzigd door MMSoft op zaterdag 30 augustus 2008 22:08:14 (24%)
Golden Member
@FET
Je hebt helemaal gelijk hoor, de eerste keren dat ik zocht kreeg ik ook 263000 hits.
Het vreemde is, hoe vaak ik ook ververs, ik krijg nu alleen: Resultaten 1 - 10 van circa 236.000 voor timer simple schematic (0,05 seconden)
/edit
Nu nogmaals geprobeerd, en hoe vaak ik ook ververs, ik krijg nu alleen: Resultaten 1 - 10 van circa 263.000 voor timer simple schematic (0,05 seconden)
Het blijft vreemd..
[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 30 augustus 2008 23:30:11 (30%)