Dvd geeft beeld zonder klank

Hoi iedereen,

Ik heb hier een oude tv staan met 1 scart aansluiting.
Als ik mijn dvd speler ook via scart verbind met de tv dan heb ik wel beeld maar geen geluid.
Ik heb hier ook een kabel (die ik tussen de dvd-speler en de scartkabel kan steken) die een audio signaal geeft naar de 'vtr audio input' en de 'tv audio input' van mijn versterker. Als ik deze gebruik dan kan ik het geluid horen via mijn stereoketen. In de scart kabel zitten 12 pinnen en 8 lege plaatsen. Via het menu van mijn tv kan ik geen specifieke audio of video bron selecteren. Hij gaat automatisch naar het ext-1 kanaal waar ik dus beeld zonder klank heb. Ik heb mijn scart kabel ook even omgedraaid maar dat geeft geen verschil. Weet er iemand een oplossing ?

Groeten Hans

Moet je ook niet iets in het menu van de dvd-speler onder audio-instellingen wijzigen?

Fordman

Volgende instellingen heb ik nu op mijn dvd speler:
Bij videoinstellingen:

TV-systeem : auto(kan ook nog NTSC of PAL gekozen worden)
Video uitgang: RGB(kan ook nog S-video,component of P-scan zijn)

Bij audioinstellingen:

Enkel "voorste luidsprekers" is geselecteerd (want er is geen surround systeem, enkel de tv speakers)
Testtonen: uit
Vertraging middenluidsprekers : geen vertraging
Vertraging surr luidsprekers: geen vertraging
Digitale uitgang: uit ( kan ook PCM of alle zijn)
Nachtmodus: uit
Downsampling: uit

Henry S.

Moderator

Volledige scartkabel gebruiken.

Zie hier welke pinnen je mist: http://nl.wikipedia.org/wiki/SCART

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Deze kabel kreeg ik wel bij de dvd speler bijgeleverd.
Volgende pinnen zijn bekabeld:

1 AUDIO, rechteruitgang
2 AUDIO, rechteringang
3 AUDIO linkeruitgang
4 AUDIO nuldraad
6 AUDIO Iinkeringang
8 functiewisseling
10 D²B-ingang
12 D²B-uitgang
17 VIDEO/Sync/(*)Luminantie nuldraad
18 Blankingsignaal nuldraad
19 VIDEO/Sync/(*)Luminantieuitgang
20 VIDEO/Sync/(*)Luminantieingang

Ik zal eens kijken of ik ergens een volledige kabel heb liggen.

Scartkabel omdraaien kan ook nog wel eens helpen, sommige bijgeleverde kabels van goedkope DVD-spelers hebben zelfs aan 1 kant 'DVD' en aan de andere 'TV' op de stekker staan.

Maar een bijgeleverde kabel die op geen enkele manier het geluid doorgeeft aan de TV heb ik nog niet eerder gezien.

Kun je eens een ander apparaat op de SCART van je TV aansluiten, zoals een videorecorder, andere DVD-speler, etc? Wellicht heb je wat losse solderingen rondom de SCART op de PCB van je TV, komt vaker voor.

If you want to succeed, double your failure rate.