Blond....en zelf de magnetron maken? kan dat....

Dit topic is gesloten

Ik heb een MDA magnetron die niet meer verwarmt. Het plateau draait nog, lampje brand maar dat is het.... Ik begrijp dat het de zekering is en nu de vraag.... kan ik dat zelf repareren... en zo ja; hoe? Wil hem niet kwijt want hij is zo mooi!!!!

klein is fijn

Moderator

Het binnenste van een magnetron is een combinatie van hoogspanning en microgolven. Je wilt zo'n ding niet openmaken als je niet weet waar je mee bezig bent.

Dat heeft overgens weinig met blond te maken. :)

DE OLDE

Overleden

Als de zekering er uit ligt zou je er een nieuwe in kunnen doen, gaat hij weer stuk, dan is er meer stuk. Heel vaak de gelijkrichter-diode. Pas op !!!! magnetrons werken met echte hoogspanning en daarbij ook nog een behoorlijke stroomsterkte. Dat is echt dodelijk!!!!!!!!!!!!!!
Aanvulling : KIF was me net voor.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
GJ_

Moderator

Als je de vraag stelt zou ik hem laten repareren.
Aan een magnetron zitten een paar lelijke gevaren waar ik als ik jou was je blonde bolletje niet over zou willen laten breken. :-)

:') Ik wil (toch zeker de titel) dit bericht nomineren tot 'grappigste bericht van het jaar'. En het jaar is nog maar pas bezig, dat beloofd :p

Gut. Zoals klein is fijn al zegt, open draaien is geen goed idee. Dat is zelfs voor de meer ervaren rood/bruin harigen onder ons niet altijd een goed idee.
Eventueel kan je eens kijken of er een zekering aan de buitenkant te benaderen is. Al betwijfel ik dat het een zekering is, toch zeker geen 'hoofd zekering', want dan zou er niks meer werken.

Edit: Een vraag van mijn kant, wordt een glas/keramische zekering eigenlijk zo gebruikt bij een microgolf? Ik zie bv keramische zekeringen tot 32A. Maar wordt dat gedaan? En zo nee, is daar een specifieke reden voor?

[Bericht gewijzigd door kluyze op woensdag 21 januari 2009 21:40:47 (18%)

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 21 januari 2009 21:23:00 schreef annette 7466:
hij is zo mooi!!!!

wat mooi is wil je niet kwijt, een reden te meer het aan iemand toe te vertrouwen met verstand van zaken.

Mama look, -a-booboo
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
klein is fijn

Moderator

En vervolgens zeuren dat er nooit vrouwen op CO komen..

Gek he? Als ik vrouw zou zijn zou ik ook hard wegrennen!

Henry S.

Moderator

Op 21 januari 2009 21:23:00 schreef annette 7466:
Blond....en zelf de magnetron maken? kan dat....

Als je er verstand van hebt wel...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

het valt me op dat de "mod-antwoordverhouding" (ander woord voor ratio, "verhouding" past beter bij dit item...) op dit topic beduidend hoger is dan het gemiddelde van andere CO topics.:-)

Mama look, -a-booboo
Shiptronic

Overleden

wat is er mis met de "buurmannen" vandaag de dag?

Voldoen die niet meer ? >:)

maar serieus; ik schat je net zo hoog in als een man dus daar gaat 'ie: :)

1 Haal de stekker uit de magnetron , en stop die nooit eerder terug in het stopcontact voor dat alles terug is geplaatst en de kap voledig is gesloten.

2 bij het insteken van de stekker NOOIT !!!! het apparaat aan raken !!!!

3 Bij het inschakelen van het toestel zo ver mogelijk uit de buurt blijven en zorgen dat je zo snel mogelijk de stekker uit de WCD kunt halen,gebruik eventueel een Haspel of verleng snoer, zodat "als" er iets fout gaat je niet eest de keukentrap op moet om een stekker uit een keuken kastje te halen, de "gevaarlijke" magnetron staat hier dan juist onder :)

kijk nu op de achtekant of je ergen een stikker ondekt waaruit je op kunt maken of er een zekering in het apparaat aan wezig is , bevind zich deze zekering ook nog toegankelijk van af de achterkant , zonder het apparaaat te openen, gewoon vervangen en het weer proberen.

evt kun je de aanwezige zukering testen met een multie meter, dieze moet zo dicht molgelijk in de buurt van 0 OHM zijn (als de meter piept is hij nog goed)

Als je weet wat een condensator is , en deze weet te herkennen , kun je een poging wagen om het apparaat te openen.

probeer niets aan te raken , Zeker de condensator niet ( dodelijk !!!!! ), en kijk of je een zekering kan ontdekken

evt, vervangen bij defect en weer proberen.

was de zekering gesprongen ? heb je 2 kansen:

1 Of hij doed het nu,
2 de zekering sprint weer.

1 gefeliciteerd
2 verder zoeken, het kan in een diode liggen, maar ook duerschakelaars willen nog wel eens voor rare fratsen zorgen.

ik ken magnetrons die als beveiling voor het openen van de deur ( met ingeschakelde buis) de volle netspanning kortsluiten .

zet dus ook altijd de magnetron eerst STOP al voor je de deur opend.

ik zie veel mensen de deur gewoon open doen, hij gaat toch vanzelf uit ???? |:(

dit is geen feature, maar een beveiliging !!!!

doe je dit vaak, loop je dus het ricico die deur schakelaar te slopen met een volle sluiting tot gevolg als je de deur opend met de buis nog ingeschakeld.

somige schakelaars gaan helemaal in sluiting.

---------

was de zekering nog heel , tja dan word het moelijker .

heb je een multimeter in huis?

je kunt bv. simpel meten of het snoer niet defct is, of dat er ergens een slechte verbinding is.

als je het aan durft de kap te demonteren, maak eens duidelijke foto's van de binnen kant , 1 plaatej zegt meer dan 1000 woorden.

en je wil iet weten welke ongeloofelijke wonderen ik hier al heb gezien, allean maar door het posten van een DUIDELIJKE foto, dus geen webcam ding of foto toestel brol

Als je je profiel invult wil ik wel kijken of ik je buurman niet ben :P

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
hobby-ist

Honourable Member

Annette,

Ik vind het geweldig dat je als vrouw zonder techniek-ervaring toch een poging wilt doen om je magnetron te fixen.

Echter, ik raad het je af.
Magnetrons en tv's zijn bij uitstek ZEER gevaarlijke apparaten voor leken.
Zelfs het vervangen van de zekering is gevaarlijk.
Ken je niemand die technisch is (of nog liever vakkundig)?
Misschien tijd om je vrouwelijke charmes in de strijd te gooien?
Zet eens een foto van je op dit forum, inclusief je adres.
Dan heb je binnen 24 uur 50 man voor je deur die je komen helpen :)

Er ist wieder da...
maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed sterk dat het verhaal van shiptronic over de deurcontacten niet helemaal klopt. In consumentenapparatuur geldt dat elke bediening die mogelijk is, per ontwerp geen schade veroorzaakt. Het is dus een fabeltje dat je eerst apart op de stop-knop moet drukken. Een eventuele uitzondering zou gevormd kunnen worden door magnetrons uit de tijd dat ze hier nog niet of nauwelijks op de markt waren, dat zou ik niet weten.

Behalve de interlocks zit er bij een moderne magnetron op de deur gewoon een contact dat de electronica vertelt dat de deur open is. Vaak heeft deze een pauze-functie, zodat je na het sluiten van de deur weer op start kan drukken en door kan gaan met koken. De genoemde kortsluiting bestaat wel als faillure mode, als de interlocks niet meer op hun plaats zitten of stuk zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb eigenlijk sterk het vermoeden dat er geen zekering inzit. Wat er regelmatig kapot gaat is het verwarmingselement. Heb er zelf al een paar gerepareerd waar elke keer het element defect was.

Fighting for peace is like fucking for virginity...
maartenbakker

Golden Member

In een grill of heteluchtoven zit inderdaad geen andere zekering dan alleen een thermische (die ook stuk kan trouwens), maar daar gaat het hier helemaal niet over. In een microgolfoven is de boel wel degelijk goed afgezekerd omdat er veel meer en ernstiger storingen kunnen optreden. De TS is er inderdaad niet helemaal duidelijk over, maar tussen de regels door lees ik dat het om een magnetron gaat en er geen sprake is van grill of hetelucht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alleen rubensvrouwen met lang bruin haar zijn zelf in staat hun magnetron te repareren.Maar magnetrons zijn te gevaarlijke apparaten om zelf iets aan te repareren door de hoogspanning en de magnetronbuis laat er dus een deskundig iemand naar kijken!!!!

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
DE OLDE

Overleden

Op 22 januari 2009 19:22:01 schreef hobby-ist:
Annette,

Ik vind het geweldig dat je als vrouw zonder techniek-ervaring toch een poging wilt doen om je magnetron te fixen.

Echter, ik raad het je af.
Magnetrons en tv's zijn bij uitstek ZEER gevaarlijke apparaten voor leken.
Zelfs het vervangen van de zekering is gevaarlijk.
Ken je niemand die technisch is (of nog liever vakkundig)?
Misschien tijd om je vrouwelijke charmes in de strijd te gooien?
Zet eens een foto van je op dit forum, inclusief je adres.
Dan heb je binnen 24 uur 50 man voor je deur die je komen helpen :)

Hoor ik daar hormonen kraken???? ;)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
fripster

Golden Member

TS? waar ben je? Toch niet gemicrowaved hoop ik...;-)

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

TS ligt in een deuk...

Komaan, wat een stelletje pubers loopt er hier rond?
Als iemand anders zo'n post hier had geplaatst was de eerste en enige reply geweest "handjes af als je er geen verstand van hebt".
Nu plaatst er iemand bij dat ze een vrouw is, en hupla, het is koppen lopen.
Nuja, TS is niet veel beter. 60 jaar vechten voor rechten en gelijkwaardigheid, maar als er dan iets misloopt lekker terug lopen naar "oh ik ben vrouw en blond dus dom hihihi" archetype.

Wat zijn we er toch op vooruitgegaan allemaal...
En ondertussen heeft TS nog steeds niets van zich laten horen, ongeacht de vele antwoorden die wel goed zijn, en de bijvragen die heel wat kunnen uitklaren.
Dat hier nog altijd geen slotje op staat verbaast me.

Maar rubensvrouwen zijn wel de liefste vrouwen!!

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
Evarist

Golden Member

Dit is geen beschuldiging maar is het geen trol?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Henry S.

Moderator

Jullie lijken wel een stel wijven met dat geroddel...

Slotje want dit gaat nergens meer over, als Anneke wat toe wil voegen dan graag een mailtje.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten