[ISRA-aansluiting] Welk aderpaar voor ADSL

Nou, Tele2 heeft me verrast. Als het goed is, komt er vandaag nog een monteur langs om het door te meten.

Chapeau !

Ik post later op de dag wel de resultaten en wat de mogelijke oorzaak was.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Anoniem

Ze hebben dit topic gelezen, kan niet anders.
Succes.

Ben benieuwd :)

Hoe heb je ze eigenlijk bereikt? Per mail ging een tijd terug niet en per telefoon alleen via een achterlijk duur nummer. Gelukkig hadden ze nog wel een antwoordnummer :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Anoniem

Als ik van een lastige en onwillige instantie een antwoordnummer weet ga ik ze bakstenen sturen. Opeens kan er veel meer. Zeer effectief middel.

De reden dat de monteur vandaag al langs komt, heeft denk ik te maken met iets wat ik de jongedame van de TD heb aangegeven, maar waarover ik hier binnen het forum niets kan en zal melden. Dit om te voorkomen dat anderen eenzelfde weg -maar dan onterecht- gaan bewandelen.
Verder heb ik niet het vermoeden dat KPN of Tele2 nu sneller zijn gaan reageren, omdat ik hier in het forum heb gepost.

Waarover ik me wel nog verbaas : ik zie in de thread dat er door een moderator een berichtje van mij is aangepast. Ik kan mij niet herinneren dat ik iets beledigends of iets van een dergelijke strekking heb geschreven in 1 van mijn berichten.

Enfin, de monteur zal vanmiddag nog langskomen, maar ik vind het netjes van Tele2 en KPN dat ze zo snel in actie komen. Ik hoop binnen een paar uur het verlossende bericht hier te kunnen mailen met de oorzaak en de resultaten van het probleem.

klein is fijn

Moderator

Op 30 januari 2009 14:22:13 schreef oxurane:
Waarover ik me wel nog verbaas : ik zie in de thread dat er door een moderator een berichtje van mij is aangepast. Ik kan mij niet herinneren dat ik iets beledigends of iets van een dergelijke strekking heb geschreven in 1 van mijn berichten.

Die post en de dubbelpost van 14:21:51 zijn samengevoegd.

Op 30 januari 2009 14:26:54 schreef klein is fijn:
[...]Die post en de dubbelpost van 14:21:51 zijn samengevoegd.

Dank voor de toelichting.

Monteur is langsgeweest. Uitslag : aansluiting in de wijkcentrale was niet uitgevoerd. Over het "ISRA-punt" hield de monteur zich wijselijk stil en heeft het zo gelaten, aangezien ik er al een stekkerdoos met schroeven achter had gemonteerd.

@Moderators : Dit bericht mag weer samengevoegd worden met de vorige posting :+

mod edit; We zitten natuurlijk niet op werk te wachten..

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op vrijdag 30 januari 2009 19:52:23 (5%)

Op 30 januari 2009 17:20:11 schreef oxurane:
@Moderators : Dit bericht mag weer samengevoegd worden met de vorige posting :+

Als je dat al weet terwijl je typt, kun je misschien beter de edit-knop naast je vorige bericht gebruiken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Maar brandende vraag.. werkt het nu wel?

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Laat me raden: daar moest weer een ander mannetje voor komen ;)

Op 30 januari 2009 18:09:03 schreef VanDee:
Maar brandende vraag.. werkt het nu wel?

Ze heeft in ieder geval telefoon. Dat was prioriteit nr. 1.
Internet is een andere categorie, maar ik kreeg te horen dat het DSL-lampje van de modem brandde. Ik ga er zometeen nog een keer naartoe, om de telefoon te controleren en verder om misschien het internet aan te gaan leggen. Ik heb er vertrouwen in dat het nu goed komt.

@VanDee : Ja, je had gelijk, het was inderdaad dat witte en dat rode kabeltje ! Toppie man ! Trouwens, hoe heet dat systeem voor die bedrading door Nederland ? (Canvas ?)

Mijn moeder heeft VOIP. Belt ze me op: M'n internet doet het niet.... Hoe bel je me mam? Nou gewoon via de telefoon? Vaste? Ja!. OK. Dan doet je internet het dus wel. Nee hoor het werkt echt niet. Moet aan de KPN liggen. Mam je internet doet het, want je kunt bellen.....

Als je VOIP kunt bellen werkt er al een hele hoop....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Canvas is een grote database van KPN waarin alle telefoonaansluitingen vastgelegd worden met allerlei details.

Dat VoIP wel werkt wil nog niet zeggen dat internet werkt. Er kan van alles fout gaan hoor, met dhcp, met kabels, met pc's, met Windows, met de gebruik(st)er.....

Op 31 januari 2009 01:29:27 schreef rew:
Mam je internet doet het, want je kunt bellen.....

*Gniffel*
Fantastisch om dit te lezen, maar een beetje sneu voor je moeder.

Als je VOIP kunt bellen werkt er al een hele hoop....

Ik begin me nu af te vragen of het VOIP is. Want mijn zus zei dat de monteur een testtelefoon had aangesloten op het "ISRA-punt".

Maar goed, ik ben nu net terug en heb de telefoonlijn gecontroleerd. Het bleek overigens dat de monteur toch de wit-blauwe en de wit-rode kabels had aangesloten. Ik denk dat het een kwestie van smaak is, zoals VanDee al indirect vermeldde.

Ik heb het nu als volgt aangesloten :

PC1   PC2
                                             |     |
                                             ---+---
                                             Router
                                                |
Meterkast --> woonkamer --> splitter --> modem =:
                                                |
                                             Homevox 1-5
                                                |
                                    +-----+-----+----+
                                    |     |     |    |
                                  Tel1  Tel2  Tel3  Tel4

PC1 / PC2 = 2 computers
Tel1 .. Tel4 = Telefoon 1 t/m 4

Voorheen hadden ze de telefoons a la sterknooppunt aangesloten.(waardoor ik vermoedde dat de aansluitfactor wel eens te hoog kon zijn. Maar ja, het werkte, dus waar zeur je dan over..)
Met deze centrale ziet het er een stuk netter uit en heb ik er een beter gevoel bij. Wel heb ik het donkerbruine vermoeden dat die Homevox 1-5 geen beller-ID doorschuift. Dat zal het volgende probleem wel worden.

Enfin, de telefoons werken nu, al moet ze nu overal een nul voor gaan draaien, vanwege de Homevox.

Verder zag ik het DSL-ledje van de modem branden, dus ik vermoed dat internet nu ook aanwezig is. Ik had domweg geen puf meer om me naar de slaapkamers te gaan slepen om dan nog eens alle PC's te checken op internetverbinding. Dat mag ze morgen zelf uitzoeken.

@JoopV : Ja, dat van Canvas stond me namelijk nog een beetje bij. Het was als het ware een soort CAD-programma met de nodige gegevens over de koperaansluitingen binnen Nederland.

joopv

Golden Member

Splitter is niet nodig in jouw geval. Er valt niks te splitteren aangezien je geen normaal telefoonsignaal hebt op je aderpaar. Je kunt 'm beter er uit laten.

En om mogelijke problemen met de adsl snelheid en -betrouwbaarheid te voorkomen kun je het modem het beste in de meterkast zetten. Maar dat levert natuurlijk allerlei bekabelings problemen op.

Je internetverbinding werkt, anders zouden die 4 VOIP telefoons het ook vertikken.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Henry S.

Moderator

Op 30 januari 2009 01:06:49 schreef rew:
Wat mij betreft is een ISRA punt een kastje waar je met schroefverbindingen dingen aan kunt maken, niet losse kabeltjes.

Dat is zoals het tegenwoordig is, maar voor die tijd idd niet meer dan een kunststof dop met wat lassen.

Ik heb dezelfde situatie, en deze staat ook afgebeeld in de ADSL handleiding van de KPN.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 31 januari 2009 15:34:18 schreef Ben_:
Je internetverbinding werkt, anders zouden die 4 VOIP telefoons het ook vertikken.

Het zijn geen VOIP-telefoons, maar de bekende analoge toestellen. In het schema zou je het er ook uit op kunnen maken, vanwege de centrale (Homevox 1-5).

Enfin, vanmiddag belde zus omdat
1) 2 telefoons het niet deden
2) er geen nummerherkenning was.
3) er geen internetverbinding was

Wat betreft 1) heb ik geadviseerd om de aangesloten 2 telefoons (op 1 kabeltje) na te lopen, en de kleuren van de aangesloten aders controleren. Ik heb alles netjes op rood en groen aangesloten in de centrale.

Bij 2) had ze de keuze om de centrale er weer tussen weg te halen en alle rode adertjes bij elkaar te knopen en in een kroonsteentje te proppen. Hetzelfde zou ze dan met de groene adertjes moeten doen. (Wel een fantastisch ster-netwerk, maar dat kan me nu niet meer veel bommen)
Het andere alternatief was de telefoon met nummerherkenning direct op de splitter aan te gaan sluiten.

Bij 3) had ik verteld dat ze zelf even de installatiehandleiding moesten nalopen, vanaf de bladzijde dat de netwerkkabel in de Tele2-modem zit.

-=zucht=- ik begin langzamerhand te smachten naar een goed einde.

Op 31 januari 2009 17:15:48 schreef oxurane:
[...]
Het zijn geen VOIP-telefoons, maar de bekende analoge toestellen.

.. die in je modem geprikt zitten, waar de boel via VoIP verder gaat.

joopv

Golden Member

Of een analoge telefoon, aangesloten op de analoge poort van een adsl modem/router/telefonie doos zoals een Nederlandse ISP die met hun alles-in-een pakket meelevert het al dan niet doet heeft heel weinig met de Internet verbinding van een aangesloten pc te maken.

Die telefoonaansluiting gebruikt een apart virtueel prive-netwerk, en dat gaat zeker niet via het publieke internet.

Het enige wat je kunt concluderen van het feit dat de telefoon het doet, is dat er een werkende ADSL verbinding is, en dat er een aantal parameters v.w.b. telefonie goed zijn ingesteld in het modem/router/telefonie doosje.

De uitspraak dat "Internet het dan ook moet doen" gaat iets te ver.

Het andere alternatief was de telefoon met nummerherkenning direct op de splitter aan te gaan sluiten.

Heb je een kiestoon op de telefoonpoort van de splitter dan? Dat lijkt me sterk in deze situatie. Als je telefonie (+internet) over ADSL hebt, heb je over het algemeen geen ouderwetse analoge telefonie meer direct op het KPN koper. Het tel.nummer is dan gemigreerd naar de nieuwe provider en de oude analoge telefoondienst is opgezegd.

Op 31 januari 2009 17:15:48 schreef oxurane:
Bij 2) had ze de keuze om de centrale er weer tussen weg te halen en alle rode adertjes bij elkaar te knopen

We zitten in 2009, dus misschien is het een idee om die bedrade spullen eens eruit te gooien en een leuk DECT setje aan te schaffen? Voor 50,- heb je 2 of 3 handsets. Probleem met nummermelding (clip) gelijk opgelost en het scheelt een hoop draden zooi in huis.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een Homevox heeft idd geen nummerherkenning, is nogal een oud beestje.
Je telefoon aansluiten op de splitter werkt niet, dit wordt door het modem geregeld zoals @joopv al terecht aangaf en heeft niets met een werkende internet verbinding te maken want die heeft een 'username' & 'password' nodig die in het modem worden opgeslagen (althans in de mijne van Ziggo).
Gewoon de bijgeleverde software installeren en de gegevens invoeren (hoeft maar een keer).
Ben ook eens met @flipflop, een DECT setje bied uitkomst.
- nummerherkenning
- geen draden troep
- draadloos

Heb al vele DECT setjes uitgeprobeerd maar het meeste is bagger.
Ik zweer nog steeds op SIEMENS, nooit problemen mee gehad maar kost iets meer.

Bespaart jou @oxurane ook een hoop werk, ik kan me voorstellen dat je hier niet vrolijk van wordt (al is het je zus).

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.