Hallo.
Allereerst moet ik melden dat ik nieuw ben hier en in jullie wereldje zo groen als gras. Ja ik kan met een soldeerbout overweg, ja ik kan wat aan elkaar bakken.
En nee, verder weet ik nix over elektronica.
Zoals m'n titel al zegt wil ik de achtergrond verlichting van het dashboard van mijn auto veranderen.
Standaard is dit uitgevoerd in "lamp".
Gevolg: geelachtig schijnsel (best mooi in de '80's).
Nu is het in het autowereldje al niet meer zo'n probleem om deze gloeilampjes te vervangen door led's. Er zijn tegenwoordig webshops in overvloed waar je werkelijk voor elke auto complete led conversie kits kunt vinden.
Been there, done that. foto
Nu heeft opel op z'n nieuwe model de insignia een feature met veranderende kleuren.
Standaard is de verlichting wit, druk je op de sport knop, dan wordt deze rood. Dat wil ik ook!
Nu mijn eerste vraag, zijn er überhaupt tweekleurige led's wit/rood? Ik krijg ze namelijk niet gevonden bij conrad maar dat kan ook aan de "overzichtelijke" site liggen.
Vraag twee, als die led's er zijn, hoe laat je ze dan van kleur veranderen? Ik lees over led's met drie pootjes, ik lees over ompolen, ik weet het niet meer!
Het doel is dus dat als in mijn dash het sport lampje aangaat (hiervan zou ik schakelspanning kunnen stelen) de verlichting ook omschakelt.
Wat moet ik hebben en hoe kan ik het werkend in elkaar braden?
Ik weet echt niet waar ik moet beginnen, dus alle ideeen of suggesties zijn welkom.
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
Groet Wim