Dashboard verlichting

Hallo.

Allereerst moet ik melden dat ik nieuw ben hier en in jullie wereldje zo groen als gras. Ja ik kan met een soldeerbout overweg, ja ik kan wat aan elkaar bakken.
En nee, verder weet ik nix over elektronica.

Zoals m'n titel al zegt wil ik de achtergrond verlichting van het dashboard van mijn auto veranderen.
Standaard is dit uitgevoerd in "lamp".
Gevolg: geelachtig schijnsel (best mooi in de '80's).

Nu is het in het autowereldje al niet meer zo'n probleem om deze gloeilampjes te vervangen door led's. Er zijn tegenwoordig webshops in overvloed waar je werkelijk voor elke auto complete led conversie kits kunt vinden.
Been there, done that. foto

Nu heeft opel op z'n nieuwe model de insignia een feature met veranderende kleuren.
Standaard is de verlichting wit, druk je op de sport knop, dan wordt deze rood. Dat wil ik ook!

Nu mijn eerste vraag, zijn er überhaupt tweekleurige led's wit/rood? Ik krijg ze namelijk niet gevonden bij conrad maar dat kan ook aan de "overzichtelijke" site liggen.

Vraag twee, als die led's er zijn, hoe laat je ze dan van kleur veranderen? Ik lees over led's met drie pootjes, ik lees over ompolen, ik weet het niet meer!

Het doel is dus dat als in mijn dash het sport lampje aangaat (hiervan zou ik schakelspanning kunnen stelen) de verlichting ook omschakelt.

Wat moet ik hebben en hoe kan ik het werkend in elkaar braden?

Ik weet echt niet waar ik moet beginnen, dus alle ideeen of suggesties zijn welkom.

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

Groet Wim

http://fcapri.homelinux.com/howto/dashboard/index.htm

gewoon 2 schakelingen maken met 2 soorten lampen. 1 witte en 1 rode. en met de schakelaar de ene aanzetten en de andere uit (wisselschakelaar)

in mijn volgende project komt er groen en rood in het dashboard.

als je normaal rijd, gaat het groene branden, als je sportiever rijd, gaat het rode mee aan en krijg je dus oranje, blijf je sportief rijden, gaan de groene uit en krijg je een rode achtergrond. soort van moodlight van de auto dan.

er zijn wel al systemen waarbij de actergrond blauw is, en als je te hoog in toeren gaat dat alles rood wordt (ff link zoeken)

found it http://www.youtube.com/watch?v=k2K2c3QQgSA

ff specifiek over je vraag.

een led met 3 pinnen zijn eigenlijk 2 leds in 1 behuizing die samen 1 poot delen. zet je spanning op de middelste en de linkse poot, brand er 1 kleur, zet je spanning op midden en rechts, brand andere kleur. zet je overal spanning, heb je ze samen.

bij omgepoolde leds hebben ze allebei dezelfde poten maar zijn ze omgekeerd aangesloten

de ene brand met + links en - rechts
de andere brand met -links en + rechts

als jij nu in elk lampgaatje 2 leds monteerd. massa van beide aan elkaar, maar de plus via aparte draden. dan heb je wit als je aan 1 draad + hangt, en rood als je aan de andere + hangt. dit doen je dan met dat keuzeschakelaartje.

mogelijk kan je de witte ook gewoon laten branden en de rode met de schakelaar gewoon bij aanzetten, de gloed zou volgens mij ook rood moeten worden. rode leds geven meestal meer licht dan witte

PS: de rode en witte leds allebei voorzien van eigen weerstanden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Kijk, daar schiet ik al een heel eind mee op. Duidelijk iemand met ervaring op dit gebied. Dank.

Zijn er nog voorkeuren? Qua type led, wat ik zou moeten halen? Wat levert bij dit soort toepassingen de beste resultaten?

5mm Super bright leds met een grote stralingshoek, je kan er kopen met een kleinere stralingshoek en dan met wat schuurpapier over het kopje gaan om die hoek wat groter te maken.

het zullen aanpassingen worden nu. bij je vorige mod heb je waarschijnlijk de lampjes eruit gedraaid, en hetzelfde sooort voetjes met ledje er gewoon ingeplugd.

nu moet je dus zelf een voet maken, zelf 2 ledjes inbouwen, en voorzien van eigen bekabeling. en deze dan met een schakelaar op de aanwezige stroomvoorziening aansluiten.

het werken met die CCFL buislampjes zou ik afraden. die krengen breken snel.

wat je ook kan doen is je bestaande verlichting vervangen door witte leds. en dan in de behuizing een paar gaatjes boren van 5mm waar je rode leds kan in duwen/lijmen.

dan hoef je enkel een schakelaar te maken die de voedingslijn van de witte leds onderbreekt, en die spanning naar de rode leds die je bij het geplaatst stuurt.

t blijft customizen nu, niet meer setje kopen en inpluggen. en das mijn favoriete stijl. iedereen kan lampjes kopen, maar zoiets speciaals zelf bouwen is toch dat net ietsje meer (en ik doe het op een +30jaar oud barrel :-) )

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Oh noes..

Krijg van dit topic ineens het leuke/idiote idee om de lampjes van m'n auto te vervangen door RGB ledjes, moodlight erachter die bij iedere start / heel rustig (Verloop van een half uur ofzo?) andere kleurtjes te laten zien..

Of verschillende kleurtjes bij verschillende snelheden.. Koppeling aan TomTom die tegenwoordig de maximum snelheid heeft, rood als je 50 km te hard gaat.. (Rijbewijs kwijt enzo)..

Andere kleurtjes bij sportief rijden hoeft van mij niet, dan springen de zuigers door de motorkap.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

@fcapri, je hebt gelijk, het blauwe setje was plug & play.

Ik denk dat ik deze set ga aanpassen naar wit, voetjes hergebruiken, en witte leds erin. Gewoon constant aan als waren het originele lampjes.

Het rood wordt een ander verhaal, die gaan we dus bij plaatsen en zoals je in je eerste post schrijft erbij laten schijnen. Die extra lichtopbrengst is wel een goeie denk ik voor het "schrik" effect.

Maar nu komt vers twee, ik wil het rood mee laten schakelen met het sport programma van m'n motormanagement en versnaperingsbak.
Het makkelijkst lijkt mij om dat gewoon af te tappen van het indicatorlampje "S" van sport in het dash. Maarja, daar zit zo'n 0.2w mini peertje in. Als ik daar een berg led's bijaan ga hangen kunnen we direct opschalen naar uitslaande autobrand. Is daar een simpel schakelingetje voor om daar een externe voeding bijaan te krijgen?

Nu al bedankt voor de reacties, er is ineens een heel ander licht op de zaak komen te schijnen hahaha.

wel, in dat dashbord met die witte ccfl lampen heb ik een fet gebruikt als 'schakelaar'. een IRF740 dacht ik.

als men op de fet zijn gate een +5v zetten, dan begint er tussen drain en source een stroom te lopen. op de ene staat dus 12V, op de andere de leds. (in mijn geval de CCFL lamp). soort van minirelais dus. ik heb dit eens geprobeerd omdat ik een hele benden van die fets heb liggen

k weet niet niet hoeveel stroom die draad kan leveren die naar dat lampje gaat, maar een beetje een lampje verbruikt al meer dan een led.
als daar 12V opkomt kan je daarmee al snel 4-5leds in serie zetten (samen met een aangepaste weerstand) en loopt er door die ledjes dan maar 1 stroom van 15-20mA (als je elk ledje apart aan 12V zet met een weerstand, dan heeft elke led 15-20mA nodig)

als je nu dat indictator lampje eens vervangt door een ledje, dan heb je volgens mij al genoeg stroom over om efficient een aantal ledjes te voeden.

een 1.2watt lampje op 12V is al 100mA. daar kan je eenvoudig 5 ledkringen mee aansturen van elk 20mA.
stel dat je rode leds hebt met een spanning van 2V, dan zijn 4leds in serie goed te halen. dat zijn 20leds die je kan aansturen met hetzelfde verbruik als dat 1.2watt lampje (heb natuurlijk geen idee hoeveel wat die S indikator van u nu is. misschien kijk je dit best eerst eens na

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ho hoooo ho hooooo ho.... Een fet?? Gebruikt als?? DWZ je kunt het apparaat voor meer dingen gebruiken?? Ik kan die termen enzo die je er nu ingooit wel allemaal gaan zitten googlen maar ik wil dit liever nog voor m'n 86ste rond hebben, dus we hebben nog maar 59 jaar!

Dus.. Wat moet ik meten en wat is de zekerste oplossing? Die "print" achter m'n klokkenwinkel is flexibel en ik weet niet wat ik daar allemaal mee kan maken, danwel kapotmaken. Ik weet sowieso niet wat kan en wat niet. Ik ben vrachtwagenchauffeur en geen elektronica expert daarom kom ik bij jullie. Niet dat ik tot nu toe geboden raad in de wind wind ga slaan hoor. Jullie hebben me zeker op weg geholpen hoor, maar dat laatste verhaal, sorry maar ik ben ff de weg kwijt.

Hopelijk kunnen de mensen hier wat voor me betekenen.
Bijvoorbaat dank.

Een FET is een transistor (zwart ding met 3 pootjes) waarmee je met een klein stroompje een grotere stroom kunt schakelen. Het is een standaard onderdeel in de elektronica, en je kunt er talloze verschillende dingen mee maken, maar dat is voor jou nu niet zo belangrijk.

(en nu niet beginnen over stroom/spanning gestuurd en zo, dat weet ik ook wel, ik probeer het even eenvoudig te houden voor de TS)

Maar persoonlijk zou ik me niet zo'n zorgen maken om die uitslaande autobrand hoor, dat dat lampje maar een watt of zo verbruikt, wil niet zeggen dat het knopje, relais of wat dan ook waar dat ding aan hangt, niet meer kan leveren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

sparky, ik zou maar opletten met wat je nu zegt. veel dingen worden aangestuurd door de ecu, en deze is wel redelijk limiet op sommige dingen. t zou de eerste nie zijn die een ecu erdoor jaagd omdat die een aftermarket toerenteller monteerd ipv de standaard dashbord versie.

t is dus wel belangrijk dat je weet of het lampje gevoed wordt door die schakelaar of door het motor management systeem.

een lampje van pakweg 1 watt kan je dus makkelijk vervangen door een aantal serieleds. ik ken nu ook de opbouw van TS zijn auto niet, dus kan hier niet exact gaan zeggen hoe het zit en hoe het moet. zeker als leek op electronica lijkt dit al een moeilijke opdracht. zal er eens over nadenken wat zo het eenvoudigste kan zijn.

ik werk op 30jaar oude wagens, en die kunnen al eens een ampere meer leveren op hetzelfde circuit. bij jongere wagens is dit niet altijd het geval.
maar dat wil ook niet zeggen dat het niet kan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het beste zou natuurlijk zijn om het elektrische schema van de auto te bekijken om uit te zoeken waardoor dat lampje aangestuurd wordt. Je zou het ook kunnen testen door de kabel van de ECU los te maken en te kijken of het lampje het dan nog steeds doet.

Maar 2 series van 5 LEDs die samen 40mA trekken lijkt me niet echt een probleem, in de automobiel industrie wordt de elektronica over het algemeen redelijk overgedimensioneerd.

Het knopje zelf kan trouwens ook nog een aanwijzing zijn; als het een momentcontact is, wordt het lampje waarschijnlijk door de ECU gevoed, en als het een schakelaartje is kan het lampje goed direct achter het schakelaartje hangen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo mensen, daar ben ik weer. Het was even stil maarja, ik heb meer te doen dan enkel ledjes aan elkaar solderen.

Ik heb inmiddels wit,
http://i272.photobucket.com/albums/jj161/tukkersurmeuse/06032009358.jpg
en ik heb inmiddels rood.
http://i272.photobucket.com/albums/jj161/tukkersurmeuse/13032009374.jpg

Nu komt vers 33, waar ik niet mee gerekend had: Wit + Rood = Roze. Help.

Ik ben er dus vanuit gegaan dat de standaard verlichting wit is en ik er rood bij aan doe. Geen goede keus!

Hebben jullie iets om wit uit te doen als rood aangaat??

Gr Wim

Je kunt hiervoor een relais gebruiken.

Spoel zet je in serie in de rode bedrading, en de NO (Normaly ON) van het relais in serie met de witte leds.

Rode leds uit: Relais niet bekrachtigt, Witte leds aan
Rode leds uit: Relais bekrachtigt, witte leds uit.

Dan moeten je witte leds dus wel allemaal via een circuit lopen. Als dat niet zo is meer relais toevoegen :) Ook even opletten dat je je rode leds spanningsbron niet te veel belast.

(Hmm, of met een fet oplossen?)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Nou.. Ik ben even weg geweest, heb ook een leven naast leds braaien namelijk. Maar heb het nu werkend.
Heb er een fijne how to over geschreven met pics en filmpjes bij m'n omega vriendjes. link
Allemaal bedankt voor de tips en info. En als ik nog eens wat heb zal ik me zeker melden.

Gr Wim

Blue Sky

Cableguy

De huidige versie van de Ford Mustang heeft een dashboard waarvan de verlichting in 125 verschillende kleuren kan branden. Link: http://bradbarnett.net/mustangs/timeline/05/05/int.htm#mycolor

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op dinsdag 14 april 2009 17:37:57 (13%)

Waar rook is, is stroom