impedantie luidsprekers

Ik heb daarstraks luidsprekers gekregen, hier stond niets op vermeld van de impedantie of het vermogen.
Toen ik de luidsprekers open haalde vond ik een woofer waar op stond 150W RMS impedantie 16 Ohm.
De woofer was nog parallel verbonden met 3 tweeters.
Wordt de impedantie dan kleiner of groter?
Er zaten ook geen filters in de luidsprekers voor de hoge en lage tonen maar is dit noodzakelijk of mogen ze zonder filters blijven?

impedantie word lager. het zijn waarschijnlijk piezo tweeters hebben niet perce een filter nodig. waarschijnlijk niet bepaald kwaliteitsspeakers?

Het zijn inderdaad piezo tweeters.
Ik denk dat de kwaliteit van de luidsprekers inderdaad niet zo goed is.
Ik heb ze nog niet uitgetest maar het merk van de woofers is gemini en ik denk dat die hun woofers niet bepaald heel goed zijn.
De tweeters die erin zitten zijn van het merk motorola en de kasten zijn volgens mij van nog een ander merk maar dat kan ik niet meer goed lezen dat zal ik nog eens moeten proberen te ontcijferen.

Kan ik de impedantie met een gewone multimeter meten?
Ik had eens ergens gehoord dat dit niet ging maar een vriend van me zei dat dit wel ging.
Als ik de impedantie met een multimeter mat kwam ik op 12 Ohm.
Ik moet dit nog eens nakijken want In de ene luidspreker zijn er 3 van de 4 tweeters kapot en in de andere zijn ze alle 4 kapot maar uit 1 komt nog een klein beetje geluid.

Ik wou binnen kort de tweeters eventueel gaan vervangen maar hebben alle tweeters van dezelfde soort (hiermee bedoel ik ronde of langwerpige) dezelfde impedantie?
Op de achterkant van de tweeters staat namelijk iets van vermogen of impedantie.

Hugo Welther

Moderator

De impedantie van een luidspreker kan je niet meten met een multimeter. Met een multimeter meet je de gelijkstroom weerstand van de spreekspoel.
De impedantie is de wisselstroomweerstand, meestal bij een frequentie van 1000Hz.
Voor die tweeters zal dat een veel hogere frequentie zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Schimanski

Golden Member

Impedantie is de wisselstroom weerstand, met je multimeter meet je de weerstand van de spoelen + de rest wat er nog in zit.

De impedantie wordt meestal gemeten bij 1Khz (maar je kunt ook een grafiek opnemen van b.v. 10hz tot 10Khz)

Je hebt nodig.

• Een 1 Khz wisselspanningsbron (signaal generator)
  • Twee (kan ook met één) wisselspanningmeters (RMS)welke geschikt zijn voor 1Khz
  • Potmeter van ong. 1Kohm

Maak een serie schakeling van de box en de potmeter. Sluit parallel aan de box één meter aan. Sluit parallel aan de potmeter de tweede meter aan. Sluit de serieschakeling aan op de generator. Stel gen. in op 1Khz en een lage uitgangsspanning (anders piepen je oren een uur later nog).

Draai nu langzaam aan de potmeter. Als beide meters gelijke spaning aanwijzen zijn de impedanties gelijk. Koppel de potmeter los (voorzichtig, niet aan draaien) en meet de weerstandswaarde. Deze is gelijk aan de imp. van de box.

Als je de impedantie van 10Hz tot 1Khz opneemt zul je zien dat dit geen rechte lijn is. Hij varieert bijvoorbeeld tussen de 2 en 15 Ohm. Er zit een duidelijke piek in op een bepaalde frequentie.

[e] Hugo was me al voor.[/e]

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

De meeste luidsprekers geven op DC een weerstand die 3/4 van de werkelijke impedantie bedraagt. Een 8 Ω speaker geeft doorgaans 6 Ω, dus een 16 Ω speaker zal ongeveer 12 Ω meten op een multimeter.

Daar heb je echt geen testopstelling voor nodig.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat is nu inmiddels de vraag precies geworden?

Van de woofer weet je de impedantie, die staat erop: 16Ω. En de gelijkstroomweerstand heb je gemeten als 12Ω dus dat klopt wel.
Van de tweeters weet je dat je ze gaat vervangen, omdat 7 van de 8 kapot zijn. Dan weet je toch ook wat erin komt?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Schimanski

Golden Member

Op 3 maart 2009 08:43:33 schreef Fuzzbass:
...Daar heb je echt geen testopstelling voor nodig.

Dat is zo, maar omdat je de impedantie niet direct met een multimeter kunt meten leg ik uit hoe je met eenvoudige middelen de impedantie wel kunt bepalen. Stukje algemene technische informatie dus.

Men kan verder zelf uitmaken of men de vuisteregel of de testopstelling gebruikt.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

[...]Dat is zo, maar omdat je de impedantie niet direct met een multimeter kunt meten leg ik uit hoe je met eenvoudige middelen de impedantie wel kunt bepalen. Stukje algemene technische informatie dus.

Hoe had je gedacht om een potmeter van 1K(log??) op 16 ohm in stellen? Verder zul je met een heel lage spanning moeten meten anders brandt het 16 ohmgedeelte van je potmeter er uit.

Ton

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met een log potmeter zou het nog wel gaan. Maar je zou misschien een lagere waarde kunnen nemen.
Ik vind het verder wel een slimme methode, omdat je dan niet genept kunt worden door veranderingen in de output van je testgenerator of zoiets.
Eruitbranden gaat niet zo gauw met een gewone audiogenerator. Meer wil je ook niet, vanwege de herrie, toch? ;)

Wat gebeurt er als je de gen nu harder laat uitsturen?

Anoniem

Op 3 maart 2009 08:43:33 schreef Fuzzbass:
De meeste luidsprekers geven op DC een weerstand die 3/4 van de werkelijke impedantie bedraagt. Een 8 Ω speaker geeft doorgaans 6 Ω, dus een 16 Ω speaker zal ongeveer 12 Ω meten op een multimeter.

Daar heb je echt geen testopstelling voor nodig.

Dat klopt en heeft mij ook altijd verwonderd.
Dat betekent dan meteen ook dat 75% van het toegevoerde vermogen gewoon in warmte in de luidsprekerspoel wordt omgezet en dat luidsprekers een gruwelijk slecht rendement hebben. Zeker de kleinere.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, om te beginnen! Van die overige 25% komt het leeuwendeel óók niet in de kostbare geluidsgolf terecht..

Alleen hoorns hebben wat meer rendement, geloof ik.

Goede hifi luidsprekers komen met moeite boven de 1% rendement. Dus de ohmse weerstand van de spoel is nog niet eens het ergste verlies.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 3 maart 2009 08:48:24 schreef Frederick E. Terman:
Wat is nu inmiddels de vraag precies geworden?

Ik zou de luidsprekers aan willen sluiten op een versterker waar luidsprekers van 4-8 Ohm op aangesloten kunnen worden maar ik zou moeten weten of de impedantie dan ongeveer 8 Ohm zou zijn met nieuwe tweeters.
Helaas snap ik niet zoveel van de impedanties van een tweeter.
Op de site van conrad stond bij een tweeter 40 Ohm en bij een andere stond 4-8 Ohm maar ik vraag me dus af of ik deze gewoon kan kopen of dat er zijn met speciale impedanties en of ik deze ook gewoon parallel kan aansluiten zoals ze nu aangesloten zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt het beste voor het aantal ohms het getal aanhouden wat erop staat. En dan verder daarmee rekenen. De totale parallelschakeling mag dan niet te laag worden voor je versterker.

Iets anders is, dat sommige soorten tweeter het niet fijn vinden als ze dezelfde tonen krijgen die de woofer ook krijgt. De lage tonen zouden teveel voor ze kunnen zijn.
Vandaar dat je vaak wisselfilters ziet (in nieuw-Nederlands: cross-over networks).
Zorg er dus achter te komen of ze gewoon parallel mogen of niet.
Andersom, dus de hoge tonen op de woofer, is geen probleem voor de woofer.