quartz klok omgekeerd laten lopen

Voor het afscheidsfeestje van een collega had ik graag een quartz-klok omgekeerd laten lopen. Nu heb ik al een en ander bekeken, maar het is me niet meteen duidelijk hoe ik deze omgekeerd kan laten draaien. Zou het voldoende zijn om de poling van de 'motor' (het kleine magneetje) om te keren? Dus de verbindingen van de plaatjes die er naartoe gaan te wisselen?

Iemand enig idee hierover?

Analoge wandklok? Dan zal je het mechanisch gedeelte moeten aanpassen om ze omgekeerd te laten lopen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

wijzerplaat loshalen en aan de andere kant van de wijzer hangen?

Hoe wordt eigenlijk bepaald welke kant die op gaat draaien? Is dat iets met een hoek van het aangelegde magneetveld ten opzichte van het magneetje dat de motor vormt? Dit magneetje vormt bij een analoge wandklok de aandrijving van de secondewijzer, het draait een halve omwenteling per seconde. Het veld zal dan ook telkens van polariteit moeten wisselen om een verdraaiing te veroorzaken.

Hugo Welther

Moderator

Anders eens op de bekende veilingsites kijken naar een Millenniumklok.
Die liepen achteruit en worden regelmatig aangeboden.
Een bekend NL biermerk had een aantal versies van.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het handigst is om het uurwerkje gewoon te vervangen door een kappersklok uurwerk, ik heb ze bij Conrad weleens in de catalogus zien staan. Kappersklokken lopen spiegelverkeerd en zijn bedoeld om door een spiegel naar te kijken, dan lopen ze weer goed ;-)

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Het omsolderen van aansluitingen van de spoel heeft geen nut. Om de seconde wordt namelijk een positieve puls en een negatieve puls gegenereerd. De richting van de klok wordt bepaald door de vorm van het juk.

Als je het kastje open hebt gemaakt en het juk wat door de spoel loopt is symmetrisch, dan kun je de richting van draaien omkeren door het juk eruit te halen, omkeren en de andere 'poot' er weer in te doen. Soms zit er een klein plastic pinnetje wat het juk op de plaats houdt. Dat moet je dan afknippen.

Ik heb het al met twee klokjes hier op het werk voor elkaar gekregen ;-)

Edit:
Hier is een website met instructies: http://www.instructables.com/id/Reverse-Clock/

42