extra groep inductiekookplaat

Hoi,

Wij willen graag een inductiekookplaat in onze keuken plaatsen. Helaas is de hiervoor aanwezige loze leiding op de een of andere reden verstopt. Je komt er niet doorheen.
Nu willen we graag kijken of we op een andere manier deze kookplaat toch aan kunnen sluiten.
Zelf dachten we aan een vmvk kabel, die we langs de plint voeren vanaf de meterkast door de woonkamer naar de keuken.
Hoe zit het met de veiligheid en waar moeten we rekening mee houden, of zijn er eventuele andere opties.

Groetjes Inno

hobby-ist

Honourable Member

Is er een kruipruimte?
Dat is een nettere aktie. VMVK-kabels door de woonkamer trekken is allesbehalve net. Ook niet echt een hot item als je je huis ooit in de verkoop wilt gooien.

Je kunt ook eens een trekveer in de buis duwen, en kijken tot hoever hij eringaat. Dan kun je gokken waar de verstopping zit.
De stofzuiger tegen de lasdoos zetten wil ook nog eens helpen gruis weg te zuigen.
Wat je ook kunt doen is een metalen trekveer vastmaken aan een boormachine (op laag toerental beginnen!!), en dan in de buis ermee.
Dan reutel je ook vastzittende zooi en stofkruimels los.
Misschien in combinatie met de stofzuiger.

Nieuw huis zeker?
Een familielid kocht een nieuwbouw. Elektra erg onvakkundig aangelegd, dat heet het buizennetwerk. We hebben in het nieuw huis de muren open moeten kappen!!!!!!! om 30-graden bochten (een V !!!) bloot te leggen, en netjes moeten leggen. Ze hadden er wel een zwarte VD-draad ingedaan als bewijs dat er een draad door de buis kon. Vervolgens hadden ze de zaak opgevouwen, en met cement in de muur gepleurt.
Maar ja, wat wil je ook voor 280.000 euro.
We hebben meer dan 25% van de buizen in het huis open moeten kappen.

Er ist wieder da...

Hoi,

Dank je wel voor je reactie.
Er is helaas geen kruipruimte. We hebben met een trekveer vanaf de keuken geprobeerd het eindpunt te bereiken, maar dat lukte niet. We weten ongeveer waar de verstopping zit, maar die zit dus onder een betonnen plafond waar je niet doorheen komt (vlakbij de meterkast).
We hebben het nog niet geprobeerd met een trekveer op een boormachine, dat is nog een optie. We wilde de kabels in de kamer achter de plint wegwerken...maar dat gaat zeker weer niet???
Het huis is uit 1980, maar ik hoorde al dat het wel vaker niet eens gecontroleerd wordt of het daadwerkelijk ook open is...en we zijn de eerste die het proberen denk ik .....grrrr

Of even een verenpomp lenen bij... iemand.
Dan sttot je misschien wel door de verstopping heen.

Als je pech hebt dan is het buisje kapot en is er beton in gelopen.

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!

Hoi Inno,
Je mag de kabel door de woonkamer voeren, de kabel is beveiligd door je zekering in de groepenkast.

Je bent niet de eerste met zulke problemen. Ik kan er een dik boek van schrijven wat ik allemaal tegenkom.

benleentje

Golden Member

Toch als het even kan is het vaak beter op toch maar het plafond open te haken dan een kabel door je woonkamer te trekken.
Als je de trekveer ook eens vanaf de meterkast probeert kan je nog beter inschatten waar het probleem zit.

vaak gaat het met flex naar de meterkast net bovenin het plafond , en zit de veer op de mof ertussen vast , dan staat de rand van de flexbuis naar binnen toe , ook helpt het wel eens om de veer een beetje om te buigen aan de top met de bocht mee die er zit . en in het geval van een flexbuis met geknipte rand die opstaat , kun je de punt van de veer eens heet stoken en dan de veer vlug er in trekken dan wil de rand omsmelten van de flexbuis en gaat het ook .

zit er kalk aan de punt van de veer dan is er kalk in de buis gekomen en kun je het van de andere kant proberen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat mag mag je doen.
Je moet dan een VmVK 5 x 2,5 qmm hebben (minimaal)
Je moet er op letten dat deze kabel tegen mechanische beschadigingen beschermt is. Dus de laagste punten moet je misschien een buisje (Hostalit) om heen doen.
De kabel niet te erg knikken als je om een muurtje of zo moet.

Maar ik zou proberen met allerlei middelen de buis open te zien krijgen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
hobby-ist

Honourable Member

Het allerlaatste wat je zou kunnen proberen is de waterleiding met een slang aan te sluiten op de elektrabuis.
Zorg er wel voor dat de buis die in de meterkast uitkomt op een goede dichte slang is aangesloten dat ALS de prop eruitschiet er geen water in je meterkast spuit, maar gewoon in een emmer oid.
In de emmer kun je dan ook zien als er gruis en steentjes meekomen.

Een elektrabuis bestemd voor een kookgroep dient zonder vertakking te zijn aangesloten, dus onderweg zou er geen water in de rest van je buizensysteem moeten lopen.

Dit is een hele extreme methode, maar als alles is mislukt...
Schakel wel alle elektriche groepen uit in je huis voor de zekerheid.

Ik heb dit ook eens geprobeerd met perslucht (compressor) en fietsenpomp. Redelijk goed verlopen toen.

Er ist wieder da...

Hoi allemaal,

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de adviezen.
We hebben nu maar een sleuf gemaakt in de parket van de meterkast tot de keuken (er komt toch een nieuwe laminaatvloer over) en daar een buis ingelegd met de draad er doorheen getrokken. Het is ziet er nu nog wat extreem uit, maar dat komt goed. Er is in ieder geval krachtstroom in de keuken voor de inductie.

Groetjes Inno

zorg wel dat je onder het parket blijft dan , want dit wil met vochtige zomers uitzetten en heeft heel wat drukkracht dan . en hostaliet is slagvast ( grijze buis )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 november 2009 19:09:25 schreef Inno:
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de adviezen.

En misschien had je er ook naar moeten luisteren...