555 wil maar niet werken

Hey

Ik probeer al de hele tijd een 40kHz signaal uit een 555IC te halen. Dit is om uiteindelijk een IR-signaal mee ter verzenden. Ik heb een programmatje in de Download-sectie gevonden waarmee ik de berekening heb gemaakt.
Ik gebruik dit schema
Ik heb het schema nagebouwd op een printplaat maar ik kreeg het niet werkende. Uiteindelijk omdat ik geen fouten vond heb ik er een andere 555 in gestoken. Dit werkte ook niet dus heb ik het schema nagebouwd op een breadbord. En zelf hier werkte het niet. Toen heb ik uiteindelijk een puls geprogrammeerd met de Atmega omdat ik dacht dat m'n scoop kapot was maar deze werkte goed. M'n scoop gaat tot 20MHz dus daar zit ook het probleem ook niet. Nu wou ik vragen als er al iemand dit schema gebruikt heeft en ook ergens een probleem gevonden heeft ermee?

Dat is een bijzonder gevaarlijk schema

De discharge is direct verbonden met de condensator dus er kan een hoge stroom gaan lopen. Tevens zou er dan (theoretisch) een duty-cycle zijn van 0%, wat natuurlijk niet kan.
Correcrtie, ik zag de weerstand niet onder die dikke tekst.

Een duty-cycle van 50% zoals te zien is in jouw plaatje is met een gewoon NE555 circuit ook niet mogelijk, maar alleen bij benadering.

Ik zou voorlopig maar dit schema aanhouden, waarbij je de verhouding RB / (RA+RB) zo dicht mogelijk bij 1 houd voor ~50% duty. Dus RA klein groot en RB groot.

http://www.daycounter.com/Calculators/NE555-Schematic.gif

Bereken de waarden hier:
http://www.daycounter.com/Calculators/NE555-Calculator.phtml

Ja, Kif, dat is dezelfde die de ts ook gebruikt, echter heb jij een betere versie dan diegene in de download: ik krijg namelijk ook het zelfde beeld dat ts heeft :(

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Het is me gelukt met het schema van klein is fijn maar wanneer ik de schakeling belast (met een simpele LED) komt er totaal iets anders uit. Een puls met veranderlijke frequentie en een dutycycle van ongeveer 90%.

maartenbakker

Golden Member

Je kan bij dit schema wellicht beter pen 7 als uitgang gebruiken. Let wel dat dit een open-collector is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Belast met één enkele LED?
En een serieweerstand om de stroom door de LED te begrenzen?

Er bestaat zoiets als google en daar vind je datasheets en als ik me niet vergis staan de formules voor jouw toepassing op de derdelaatste pagina van de dataheet.

En om de uitgang stabiel te houden kan je volgens mij een tor grbruiken met eventueel een weerstand in serie met de basis.

MVG deerhunter

Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.

De 555 is een onding, als de puls/pauze-verhouding precies 50/50 moet zijn. Een tweedeler na de 555 (die op dubbele frequentie draait) is dan handig.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
maartenbakker

Golden Member

Hier schreef ik iets waar ik nu toch aan twijfel. Wat voor 555 gebruik je en hoe heb je de LED aangesloten?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 17 maart 2010 22:22:17 (81%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan bij de 555 de OUT-pin gebruiken om de C te laden en te ontladen. door een R tussen OUT (pin 3) en de timing-C te plaatsen. Dat verbetert de puls/pause-verhouding aanzienlijk, ook al wordt ze nooit 50/50. De DISCHRGE-pin kan dan als open-collector uitgang dienst doen.

Kijk naar het plaatje dat KiF tentoonstelt: bij de traditionele 555-schakeling is R2 veel kleiner dan R1, maar hier is het net andersom. Dit ter compensatie, omdat OUT niet netjes tussen GND en Vcc omklapt.

Thevel

Golden Member

Je kunt ook een oscillator met een 4060.
2 weerstandjes, een c'tje en klaar ben je.
Je hebt dan een duty-cycle van exact 50%

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 maart 2010 21:12:06 schreef pros:
De 555 is een onding, als de puls/pauze-verhouding precies 50/50 moet zijn.

Ik vond dat schema, waarbij het laden en ontladen vanuit de uitgang wordt gedaan, altijd heel elegant.
Tot ik me bedacht dat de uitgang niet even dicht bij de voeding komt als dat hij bij de nul komt. Dus gaan laden en ontladen toch niet even snel, zelfs in dat schema. In de Cmos uitvoering gaat het beter, maar toch.
e: Ah, dat staat er ook al. Excuus.

De tweedeler (dus ook alle 4060-achtigen) is het zuiverst.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Voor een gemiddelde IR transmitter heb je echter geen duty cycle van exact 50/50 nodig. Voor dat doel is de 555 op zich dus wel een goede oplossing.

Ik gebruik 'm zelf voor een IR repeater. 555 als in astabiele opstelling, R1=2k, R2=18k. f=38kHz (37,973kHz volgens berekeningen, nog niet gemeten). Duty cycle is ongeveer 52,6/47,4 (thoog = 13,86µs, tlaag= 12,474µs).

Ik heb er nog geen apparaat over horen klagen ;-)

Ik ben wel benieuwd hoe de TS de led heeft aangesloten (met of zonder voorschakelweerstand?) en of hij een 'normale' 555 gebruikt, of de CMOS versie. Ik kan me voorstellen dat een led zonder voorschakelweerstand teveel stroom trekt uit een CMOS 555 (50mA max output current volgens mij).

[Bericht gewijzigd door RvL op donderdag 18 maart 2010 08:13:12 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Maar toch kan er beter een CMOS 555 gebruikt worden, die gaat beter van rail tot rail. Alleen dan een buffer plaatsen of pen 7 als uitgang bezigen.

Dat is zo, ik heb ook niet beweerd dat het anders zou zijn ;-)

Het te zwaar belasten kan echter wel een verklaring zijn van het onvoorspelbare gedrag van een CMOS 555.

Ik werk met een NE555P
Vanzelfsprekend staat er een weerstand voor de LED
http://amathanio.be/555timerLED.gif
Wanneer ik pin7 als uitgang neem krijg ik een gestoorde rimpelspanning van amper een halve volt, met of zonder LED.

Pin 7 is een open-collector uitgang. Je moet LED+weerstand dus tussen Vcc en pin 7 plaatsen.

Inderdaad, via pin7 lukt het wel. De scoop kan moeilijk triggeren maar de receiver begint iets te detecteren dus ik denk dat het begint te werken :)