CAI en KPN (pot) aansluiting verleggen

Hoi,

Ik heb pas een nieuw huis gekocht (1968) en ben volop met de verbouwing/renovatie bezig.

Nu zit bij deze huizen de KPN-POT (analoge telefoon) aansluiting in de woonkamer, en deze wil ik verleggen naar de meterkast.

Ik weet dat dit officeel niet mag, maar die aansluiting moet echt weg uit de woonkamer :/

De aansluiting zal niet gebruikt worden, aangezien ik geen KPN klant ben, maar ik wil de klus wel goed en officeel-ogend uitvoeren.
Ik heb inmiddels een gietmof, en ligt een invoer-buis vanaf de gevel naar de meterkast.

Wat ik nog niet heb is de orginele kabel, deze is blauw en met
blauw-geisoleerde staaldraad omwikkeld als wapening.
De eigenlijke kabel met 4 aders en folie afscherming en is zo`n 7mm dik.

Wie weet hoe deze kabel heet, en waar ergens een meter of 5 a 6 te halen is?

Alvast bedankt voor julie raad en draad,

Max

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

iig getwiste kabel gebruiken en ook het beste 0,8mm2 . niet met lasdoppen of een kroonsteen maar twisten en een sokje eroverheen .
het best is om de originele doos als lasdoos aan te houden en er een blindplaat over te zetten , voor het geval je erbij moet ,ivm erdoorboren oid. ook alle aders lassen en de aarde ook , dit is belangrijk voor adsl snelheid , hoe meer laspunten en slechte kabel hoe trager de het internet wordt .

die groene kabel is per meter te koop , niet bij de bouwmarkt maar de instalateur heeft deze wel . op mijn werk liggen er nog haspels zat van en word ook nog gebruikt voor eib systemen ed.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 8 maart 2010 14:56:58 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Om even te reageren op je andere topic die 1 op 1 gecopieerd is waarna je enkele aanpassingen hebt gemaakt:

Ga nou niet illegaal je aansluitingen verleggen!
Je krijgt dikke shit als ze er achter komen.

Wat is je volgende topic?

Op 8 maart 2010 09:25:42 schreef minimax:
Hoi,

Ik heb pas een nieuw huis gekocht (1968) en ben volop met de verbouwing/renovatie bezig.

Nu zit bij deze huizen de Gasleiding in de woonkamer, en deze wil ik verleggen naar de meterkast.

Ik weet dat dit officeel niet mag, maar die aansluiting moet echt weg uit de woonkamer :/

Wat ik nog niet heb is de orginele buis, deze is van koper met een tectiellaag omwikkeld.
De invoerbuis is 22mm dik en zit op een of andere meter.
Wie weet hoe deze buis heet, en waar ergens een meter of 5 a 6 te halen is?

Alvast bedankt voor julie raad en draad,

Max

Dat je denkt veilig te zijn door alleen te rommelen aan lage spanningen of aan signaaldragers-omdat-ze-toch-wel-werken-met-een-lasje-van-de-Gamma, wil niet zeggen dat je niet illegaal bezig bent.
Nu woon je in UPC gebied en heb je ook telefonie van hun, afgaande op je opmerking dat je "toch niets met de KPN leiding doet".

Even een scenario.
Jij werkt de telefoonkabel onprofessioneel weg omdat niemand er wat van ziet én omdat je toch belt via de kabel.
Hetzelfde doe je met de CAI.
En dan krijg je een storing aan je telefoon. Kut UPC! Slecht bedrijf etc.
JE vraagt een monteur te komen en enkele dagen later staat daar een mannetje gelijk Fantomaz die constateert dat je CAI kabel illegaal verlegd is.
Die zal -als het tegen zit- je kabel origineel moeten (laten) maken.
Met alle bijkomende kosten. En dan heb je hem weer in de woonkamer!
Wil je hem dan toch naar de Meterkast hebben, betaal je daar ook flink voor.
Je baalt, vervloekt jezelf, maar meer nog UPC en besluit de boel op te zeggen.
Maar je wilt wél je telefoon en snel Internet hebben. Eeehh Waar zat die leiding ook alweer achter het stucwerk?

Jongen, als je jezelf een plezier wilt doen, graaf dan buiten in je tuin die 8m C12 in vanaf je invoer naar de meterkast.
Monteer daar alles af en bel UPC om aan te geven dat je kabel te kort is of geoxideerd, (paar keer tegen die kabel pissen helpt!) en vraag de monteur of hij de kabel kan oplassen naar jouw keurig gelegde kabel.
Als je mazzel hebt, doet hij dat voor je en zal voorrijkosten rekenen en reparatiekosten.
Bij Ziggo is dat 2x 35,-.
Dan heb je het officieel geregeld.

Of je doet het nog officieler.
Je legt die kabel op de beschreven manier. (verdiep je daar anders eens in) Monteert alles af in de meterkast en belt UPC om dit te herstellen.
Zo heb ik bij mijn schoonouders zelf een C6 vanuit de meterkast naar de stoep gegraven waar het kabeltracee lag, incl. de kabel van mijn schoonouders die enkele meters verder de tuin inging naar de voorgevel.
UPC is gebeld en zij hebben dat keurig laten herstellen, intekenen en registreren. Kostte 200,- omdat al het voorwerk was gedaan.
Maar wél alles officieel.
Ik had het zelf gekunt omdat ik in dat vak zit, maar niet voor UPC werk.

Wat ik wil aangeven is dat je je niet moet verkloten want de kosten kunnen de pan uit rijzen en echt, er zijn rechtzaken om gestart!
Het is het netwerk van UPC en als het tegen zit kun je een bron van storing in de wijk zijn wanneer je het verkeerd doet.
Ze zoeken je en vinden je en je mag lappen.

Een gepaste waarschuwing van een CAI monteur. ;)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

daarom ook de originele lasdoos laten zitten en een blindplaat erop , zoals gezegd hierboven als er een losse draad komt of anders dan kun je er niet meer bij en de kpn weet hoe draad uit 68 eruit ziet .met een las in de grond is dit niet te doen ,en bij verkoop van het huis en de volgende eigenaren willen een aansluiting dan komt het ook boven water , en een kpn israpunt is niet zo makkelijk aan te komen . je kunt de aansluiting beter laten zitten en een kabel leggen naar de mk en er modern schakelmateriaal opzetten . vanaf dat punt is het niet hun probleem en verandering van afdekmateriaal is niet illegaal .

testman, ik probeer hier en daar zelf maar wat punten, komma's en uitroeptekens ertussen te zetten en kom dan tot de conclusie dat je het niet hebt over de CAI.
Ook de KPN verlangt dat hun hoofdaansluiting op een ISRA punt zit.
En aan de "IS" van de ISRA, mag je niet komen.
Ga je ook nat mee...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Allereerst een excusus voor de eventuele verwarring over het stellen van de vragen in twee topics.

Wat betreft de aansluitpunten, hier kan ik wel een boekje over opendoen.
Alle zaken zitten "koud" op de muur, dus geen inbouwdozen, gewoon een gat in de gevel.

De KPN aansluiting zit vanaf de grondkabel rechtstreeks in de 4-polige contactdoos, geen tussenmof of andere verzegelde abonee aansluiting, Geen ISRA dus....

UPC maakt het nog bonter, die hebben bij de vorige bewoners simpelweg het AOP verwijderd, een f-connector aangeknepen en deze vervolgens op het cai-telefoonmodem aangesloten (vandaar uit een RTV aansluiting komt)

Als nieuwe bewoner vraag ik UPC: "Wat moet ik met die witte kast? (die modem) UPC antwoord, "ogh die.. die gooi maar weg... sluit je TV op de losse kabel aan!!! "

Dus GEEN AOP, geen galvanische scheiding etz.. BBBrrrr...

Voor de goede orde, de aansluiting wordt officeel ogend (met de juiste moffen, kabels, en koppelingen verlegd)
Een en ander ligt netjes 60-diep langs de gevel, en niet achter stucwerk of in een verborgen doos (die zijn er ook niet)

Dus geen broddelwerk, Moet UPC of KPN over een paar jaar maar eens hard maken dat de modificatie door mij is gedaan (en niet in opdracht van de reeds overleden vorige bewoners)
Aangezien de administratie van die bedrijven bagger is, Die case durf ik nog wel aan!!

(moet circuits-online tegen die tijd wel deze tread wissen ;-)

Grtz,
Max

maartenbakker

Golden Member

Galvanische scheiding is bij mijn weten niet verplicht (en ik meen zelfs niet gebruikelijk), en betere kwaliteit dan met de kabel zo op je TV zal je moeilijk krijgen. Bij mij in de flat heb ik het toendertijd met modem ook zo opgelost. De galvanische scheiding van de splitter moest zelfs middels het bijgeleverde stropje worden overbrugd om een goede signaalkwaliteit voor het modem te krijgen... Na verdwijnen modem, zit de coax rechtstreeks op de splitter, netjes met F-connectoren e.d.

Hoe dan ook, ik zou verlengen zo veel mogelijk vermijden en zelf van onder de vloer je kabels uit de muur trekken en naar je meterkast laten lopen. Als dat mogelijk is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 maart 2010 23:39:08 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

klopt ,met een splitter voor het modem is er zelfs kans op fouten met aanmelden van het modem of problemen met mail ophalen ivm demping . ik heb dit thuis gehad omdat pa perse de huiskamertv op de hoofdaansluiting wou . toen kwam dit probleem aan het licht en heb ik alles via een cai versterker gedaan en het originele modem radio /tv splitterpunt gebruikt alvorens de versterker in te gaan . overigens is het aop ook verlegd van upc maar wel zo dat de las ( in huis )bereikbaar is en met koka799 en f connectoren gemaakt . het is wel beter om een galvanische scheiding te hebben in het aop anders kun je brom en beeldproblemen krijgen .

en ik ken 10 mensen die al jaren met upc in een rechtszaak liggen door fouten bij upc zelf omdat het een zooitje is en ook blijft .

Blue Sky

Cableguy

Op 8 maart 2010 23:49:08 schreef testman:
klopt ,met een splitter voor het modem is er zelfs kans op fouten met aanmelden van het modem of problemen met mail ophalen ivm demping

Als je een splitter gebruikt voor het modem wordt de upstream van het modem belemmerd waardoor hij offline KAN gaan. Als je een motorola of een arris modem hebt kun je die zelf uitlezen via 192.168.100.1 Deze functie werkt niet in Ziggo gebied. Als je problemen met je mail hebt en niet met internet is er wat anders aan de hand want die twee gaan hand in hand.

Waar rook is, is stroom

@Fantomaz: Ik kan je reactie wel begrijpen hoor, maar als je hoort wat UPC zelf voor aanbevelingen doet, dan kun je het net zo goed netjes zelf oplossen. Als ik de insteek van minimax zo lees, dan wil hij echt niet gaan 'kloten'.

Ik had destijds alleen een stukje groen draad dat uit de muur kwam. UPC gebeld om een abonnement af te sluiten en gemeld dat ik geen AOP had. De mevrouw aan de telefoon raadde me aan om zelf even een doosje bij de bouwmarkt(!) te halen, want als UPC dat moest komen doen werd het erg duur. Waar betaal ik dan aansluitkosten voor?! Ohja, ze vroeg ook nog of het bij mij in huis in de woonkamer of in de meterkast binnen kwam. Daar hebben ze dus ook al geen administratie van.

Uiteindelijk alles maar zelf gedaan, inclusief verleggen van aansluitpunt van woonkamer naar meterkast (kon kabel in kruipruimte zo terug halen). Het zit nu een stuk beter dan dat ik het aantrof.

If you want to succeed, double your failure rate.

KPN weet helemaal niet meer wat er ergens "hoort" te zijn.

Dus ik vermoed dat alles gewoon goed komt als je gewoon een grijs kabeltje met vier adertjes (blauw, rood, wit, oranje) naar een ouderwetse nederlandse PTT stekker in de meterkast laat lopen. De KPN zal daar dan de eerste keer dat ze in dat huis moeten zijn er dan een ISRA op monteren....

In 1968 was alles tot en MET de telefoon van de PTT. Dus was er geen officiele ISRA, en was het niet van belang te noteren wie dat wel en wie dat niet had.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb in mijn oude huis ook mijn CAI en KPN ISRA punt naar de meterkast verplaatsd, daarna internet via de kabel genomen (UPC). De monteur was heel blij dat ik alles netjes in de meterkast had geplaatsd en heeft alles weer netjes afgewerkt met een einddoos, ik heb er toen niets voor hoeven bijbetalen.

Ik had wel de luxe dat de kabellengte in de kruipruimte ruim voldoende was dus ik hoefde niet te verlengen...

Als je het netjes doet zijn ze er alleen maar blij mee want de aansluitingen in de meterkast zijn veel beter te bereiken omdat er geen meubelen voor staan zoals in de woonkamer.

[Bericht gewijzigd door djoveld op dinsdag 9 maart 2010 10:57:22 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Op 9 maart 2010 07:14:13 schreef Blue Sky:
[...]

Als je een splitter gebruikt voor het modem wordt de upstream van het modem belemmerd waardoor hij offline KAN gaan. Als je een motorola of een arris modem hebt kun je die zelf uitlezen via 192.168.100.1 Deze functie werkt niet in Ziggo gebied. Als je problemen met je mail hebt en niet met internet is er wat anders aan de hand want die twee gaan hand in hand.

Sorry testman en Blue Sky voor de verwarring, ik schreef het onduidelijk: de eerste splitter (die met stropje tegen de galvanische scheiding) was natuurlijk het bij het modem bijgeleverde bandfilter. De tweede splitter in m'n verhaal was wel een normale splitter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 9 maart 2010 07:38:17 schreef Jochem:
Ik had destijds alleen een stukje groen draad dat uit de muur kwam. UPC gebeld om een abonnement af te sluiten en gemeld dat ik geen AOP had. De mevrouw aan de telefoon raadde me aan om zelf even een doosje bij de bouwmarkt(!) te halen, want als UPC dat moest komen doen werd het erg duur. Waar betaal ik dan aansluitkosten voor?! Ohja, ze vroeg ook nog of het bij mij in huis in de woonkamer of in de meterkast binnen kwam. Daar hebben ze dus ook al geen administratie van.

Sterker nog, ik heb de CAI kabel onder de gemeentestoep vandaan gehaald, 9 meter geul gegraven (de oprit lag er toch uit), een invoer geboord en een AOP aangesloten. Bij het aansluiten is toen mijn AOP vervangen door hun eigen, verder geen opmerkingen.

Dat terwijl vroeger bij de aanleg alle aansluitgegevens per adres op papier gezet zijn, dat weet ik van een ex-kabelmonteur. Maar UPC en administratie...

Conlusie is dat je best je AOP kan verhuizen, controle is er niet, maar zorg wel dat je geen storingen achteraf hebt waarbij ze naar jou kunnen wijzen. Bijv door een verkeerde kabelmof of beschadigde kabel.

De telefonie: Laat je ISRA intakt (in 1968 was dat een dop met een beugeltje), of weet hoe je met die kabel om moet gaan. Maar ik zie dat die al met een een 4-polige doos ingaat, daar is al gerommeld.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 9 maart 2010 18:00:10 schreef Henry S.:
De telefonie: Laat je ISRA intakt (in 1968 was dat een dop met een beugeltje), of weet hoe je met die kabel om moet gaan. Maar ik zie dat die al met een een 4-polige doos ingaat, daar is al gerommeld.

Misschien was dat nog een loden dop Henry, je zit op de grens van Lood/PVC in dat jaartal.
Maar tegenwoordig heeft iedereen met een vergunning die diensten op het 'voormalig exclusief voor PTT/KPN koperen net' aanbied de sleutel van kabelhuisjes en (eind)centrales.
Ik heb hier monteurs over de vloer gehad waarbij ik dacht, waar ben je mee bezig.
Als je de aansluiting deskundig verlengd met een spuitmof (wat de TS al aangaf) dan is er niets aan de hand.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

De kabel heet 1x4 gpew/glad zou even de bouw afstruinen er zal best wel een paar metertjes ergens liggen.

Op 8 maart 2010 23:33:21 schreef minimax:
De KPN aansluiting zit vanaf de grondkabel rechtstreeks in de 4-polige contactdoos, geen tussenmof of andere verzegelde abonee aansluiting, Geen ISRA dus....

Ik heb dat ook in mijn huis van, zeg, 1986. Echter is de 4-polige wandcontactdoos wel uitgerust met een stuk meer aansluitstrips onder het kapje. Misschien dat je dit dus toch als ISRA-punt kunt zien?

If you want to succeed, double your failure rate.

Als het aansluitpunt in de muur zit is dat geen ISRA punt maar het aansluitpunt van KPN,bij oudere woningen zitten meestal Lasdoppen en dat is dus ook geen ISRA punt. Deze horen vervangen te worden door een ISRA doosje omdat eigenlijk iedere klant een eigen scheidingspunt dient te hebben.

klopt. Maar omdat het ontzettend veel geld kost om "effe" 12 miljoen aansluitingen af te lopen om er een isra te gaan maken, doen ze dat dus gefaseerd. Zodra er iemand bij jou thuis moet komen, en hij ziet zo'n ouderwetse ontbrekende ISRA, monteert ie er live eentje voor je. Mijn huis is van 1910 ongeveer, dus toen was er vast geen telefoon. Ik woon hier sinds 1997, en IK heb de kerel over de vloer gehad die "even" het ISRA heeft gemaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

ISRA is ook synoniem voor het overgangspunt tussen KPN en gebruiker.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Hoi,

Bedankt voor alle aanmoedigingen (en afradingen ;-) )
Inmiddels heb ik een net stuk C12 coax, gekregen van een bevriende bouwvakker.
De kpn kabel laat nog even op zich wachten, maar dat zal nog we gaan goedkomen.

Grtz,
Max

coax 12 is niet om in te graven , daar heb je de groene coax 6 voor nodig die heeft een betere mantel en dikkere binnenader .

Op 8 maart 2010 23:33:21 schreef minimax:
Allereerst een excusus voor de eventuele verwarring over het stellen van de vragen in twee topics.
...
UPC maakt het nog bonter, die hebben bij de vorige bewoners simpelweg het AOP verwijderd, een f-connector aangeknepen en deze vervolgens op het cai-telefoonmodem aangesloten (vandaar uit een RTV aansluiting komt)

Dat is een tijdje het beleid geweest bij UPC.
Tellabs modem op het CAI net ipv op het AOP.

Als nieuwe bewoner vraag ik UPC: "Wat moet ik met die witte kast? (die modem) UPC antwoord, "ogh die.. die gooi maar weg... sluit je TV op de losse kabel aan!!! "

Met zulke situaties dus als gevolg, inderdaad.

Op 8 maart 2010 23:37:31 schreef maartenbakker:
Galvanische scheiding is bij mijn weten niet verplicht (en ik meen zelfs niet gebruikelijk), en betere kwaliteit dan met de kabel zo op je TV zal je moeilijk krijgen.

Een galvanische scheiding is wel verplicht tegenwoordig.
Tenminste... Als je de definitie van verplicht bij je kabelaar neer legt.
Of het wettelijk vast ligt weet ik niet.

Bij Ziggo moet het wel.
Zeker wanneer de kabel in de meterkast binnenkomt.
Qua signaalverlies maakt het niets uit. Theoretisch doen ze maar een half dB.

Op 8 maart 2010 23:49:08 schreef testman:
klopt ,met een splitter voor het modem is er zelfs kans op fouten met aanmelden van het modem of problemen met mail ophalen ivm demping.

Testman...
Gelul.
Het heeft niets met fouten bij aanmelden te maken.
En al zeker niets met je mail.
Een splitter dempt het inkomende signaal met ca 3,7dB. Dus het modem heeft iets minder signaal. Dat hoeft geen probleem te zijn als het signaal voldoende sterk in de woning binnenkomt. Een internetaftakking dempt zelf ook 10dB. Als je 68dBuV binnenkrijgt op je reguliere PAL TV kanalen, heb je 65dBuV voor je internet en na die aftakking is dat 55dBuV. Haal daar nog eens 3,7 vanaf en je hebt ~52dBuV (RX level van -8dBmV als je in je modem kijkt) en dat kan genoeg zijn.
Heb je een zwakker signaal in je woning, merk je dat evenredig aan je internetsignaal (let op! Niet direct Aan je verbinding) Als het onder de 48dBuV (-12dBmV in je modem) komt, kom je buiten de specificaties en kun je uitval krijgen.
Ook je teruggaande signaal wordt met die 3,7dB gedempt, waardoor je modem 3,7dB meer kracht moet leveren om zijn signaal bij de provider te krijgen.
Soms staat een modem met 35dBmV te zenden en dan zal hij niet moeilijk doen wanneer dat plotseling 39dBmV wordt. Staat hij echter al op 49dBmV te zenden en het wordt dan 53dBmV, wordt het kritiek!
56 is het maximale waarna het modem offline gaat!
De kracht waarmee het modem zendt hangt af van de configutatie in het CAI netwerk. De verdeelpunten in de kast zijn daarbij enorm bepalend.
Wat een van de grootste problemen echter is, bij het gebruik van een splitter vóór de internetaftakking, is dat de uitgang die naar de tweede TV loopt, voor veel rotzooi kan zorgen.
Een slechte massa in een stekker maakt van een lange kabel een antenne. Omdat het vóór die internetaftakking zit, worden die stoorsignalen niet geblokkeerd, waar ze dat wel doen op de TV aansluiting. (tenminste, dat is bij Ziggo het beleid)
Ook een slechte TV boven kan voor reflecties en staande golven zorgen waardoor het inkomende en uitgaande internetverkeer verstoord wordt. Veel packetloss als gevolg. En de verbinding wordt traag.

Op 9 maart 2010 07:38:17 schreef Jochem:
@Fantomaz: Ik kan je reactie wel begrijpen hoor, maar als je hoort wat UPC zelf voor aanbevelingen doet, dan kun je het net zo goed netjes zelf oplossen. Als ik de insteek van minimax zo lees, dan wil hij echt niet gaan 'kloten'.

Ik drukte me ook wat te gortig uit inderdaan, Jochem. :)
Maar je moet ze de kost geven die de boel grof aan elkaar leggen en dan klagen over het bedrijf als het fout zit.
Vooral de term Gietmof deed mijn nekhaartjes rijzen. ;)

Uiteindelijk alles maar zelf gedaan, inclusief verleggen van aansluitpunt van woonkamer naar meterkast (kon kabel in kruipruimte zo terug halen). Het zit nu een stuk beter dan dat ik het aantrof.

Je hebt de mazzel gehad dat je overlengte had.
Zo kom ik ze gelukking ook vaak tegen. En wat moet je dan zeggen?
MAg niet, want je mag niet aan ons AOP komen?
Hetzelfde wanneer mensen een AOP verkeerd hebben aangesloten bij een Doe-het-zelf installatie. Dat ga ik niet verrekenen in voorrijkosten oid.
Wij (in mijn geval Ziggo) verlangen dat mensen hun hoofdaansluiting aanpassen omdat wij niet voor elke installatie een monteur willen sturen. En laten we eerlijk zijn, het is geen grote klus en omdat kabelinternet bij zoveel mensen bekend is, is er altijd wel iemand in de vrienden/kennissenkring die dat kan.
Gaat het dan eens fout, kan ik ze dit beleid niet kwalijk nemen.
Wij laten dus oogluikend toe dat klanten aan onze hoofdaansluiting komen.
Ánders wordt het, wanneer men de boel gaat verléngen met slechte koppelingen en te lange en/of verkeerde kabel.

Op 9 maart 2010 18:00:10 schreef Henry S.:
Sterker nog, ik heb de CAI kabel onder de gemeentestoep vandaan gehaald, 9 meter geul gegraven (de oprit lag er toch uit), een invoer geboord en een AOP aangesloten. Bij het aansluiten is toen mijn AOP vervangen door hun eigen, verder geen opmerkingen.

Dat terwijl vroeger bij de aanleg alle aansluitgegevens per adres op papier gezet zijn, dat weet ik van een ex-kabelmonteur. Maar UPC en administratie...

Alles hoort op papier te staan, maar dat heeft een monteur niet bij zich natuurlijk.
Je kunt een kabel ook best "terugbrengen" als dat beter uitkomt. Met hetzelfde excuus als sleutelen aan het AOP. Zolang de kabel maar niet verlengt wordt. En als die kabel daardoor 5 meter korter wordt is geen man overboord. Daar hebben wij nog nooit moeilijk over gedaan.
En die ex-kabelmonteur... Die wâldpyk met die dikke glazen die eerst slaat en dan vraagt? Was wel een goeie. Jammer dat hij ermee gestopt is. Dat is de enige die ik ken die uit die wereld is gestapt. :)

Conlusie is dat je best je AOP kan verhuizen, controle is er niet, maar zorg wel dat je geen storingen achteraf hebt waarbij ze naar jou kunnen wijzen. Bijv door een verkeerde kabelmof of beschadigde kabel.

Juist!
Had jij bij die 9m sleuf nou verlengt of juist ingekort??

Op 10 maart 2010 21:34:38 schreef Henry S.:
ISRA is ook synoniem voor het overgangspunt tussen KPN en gebruiker.

InfraStructuur/RandApparatuur :)

Op 10 maart 2010 22:17:21 schreef minimax:
Bedankt voor alle aanmoedigingen (en afradingen ;-) )
Inmiddels heb ik een net stuk C12 coax, gekregen van een bevriende bouwvakker.

Ik hoop dat het wel C12 grondkabel is?
Probeer je las op een toegankelijke plaats te krijgen. Dat scheelt wanneer er ooit een storing door onstaat en je hem weer moet vinden.

Maar nogmaals, ik raad het je af! Is vooral Beroepsmatig ;)

Op 10 maart 2010 23:00:57 schreef testman:
coax 12 is niet om in te graven , daar heb je de groene coax 6 voor nodig die heeft een betere mantel en dikkere binnenader .

En dan tot slot...
Testman, hou nou nog es op met je slechte adviezen. |:(
Je kontverhalen kan ik je moeilijk ontnemen, want daar heb je niemand mee!
Het is je zeer onkundige adviezen die je geeft aan mensen die waarde hechten aan (ogenschijnlijk technische) oordelen en tips van mede forum gebruikers.
Ik heb je hier vaker op gewezen. Jouw adviezen kunnen mensen bewegen totaal verkeerde beslissingen te nemen of verkeerde materialen aan te schaffen.
Ook nu weer; Op je reacties op andere vakgebieden kan ik je kennis niet beoordelen, maar hier ga je helemaal fout. :(
Denk jij dat TS een overgang C12-C6 heeft liggen? Of dat hij zoiets bij de Gamma kan kopen? Of dat hij daar stekkers op gaat aansluiten?
Alsof die kabel over zo'n klein stukje überhaubt nog invloed heeft.
Stel dat TS de kabel 10 meter wil omleggen. Met 10M C6 heb je op zijn hoogst 1,2dB demping. Bij C12 is dat het dubbele!
Dat verschil van 1,2dB is kleiner dan wat het signaal kan schommelen tussen een warme zomerdag en de koele nacht die daar achteraan komt.
Gelul uit de ruimte!

Op 8 maart 2010 23:37:31 schreef maartenbakker:
Galvanische scheiding is bij mijn weten niet verplicht (en ik meen zelfs niet gebruikelijk)

He verdikkie nou, heb ik vandaag voor niks met mijn maat 60 AOP's staan afmonteren in een nieuwbouwflat... :r
En het stond nog wel op de opdrachtbon die ik van Ziggo had gehad...