Op 8 maart 2010 23:33:21 schreef minimax:
Allereerst een excusus voor de eventuele verwarring over het stellen van de vragen in twee topics.
...
UPC maakt het nog bonter, die hebben bij de vorige bewoners simpelweg het AOP verwijderd, een f-connector aangeknepen en deze vervolgens op het cai-telefoonmodem aangesloten (vandaar uit een RTV aansluiting komt)
Dat is een tijdje het beleid geweest bij UPC.
Tellabs modem op het CAI net ipv op het AOP.
Als nieuwe bewoner vraag ik UPC: "Wat moet ik met die witte kast? (die modem) UPC antwoord, "ogh die.. die gooi maar weg... sluit je TV op de losse kabel aan!!! "
Met zulke situaties dus als gevolg, inderdaad.
Op 8 maart 2010 23:37:31 schreef maartenbakker:
Galvanische scheiding is bij mijn weten niet verplicht (en ik meen zelfs niet gebruikelijk), en betere kwaliteit dan met de kabel zo op je TV zal je moeilijk krijgen.
Een galvanische scheiding is wel verplicht tegenwoordig.
Tenminste... Als je de definitie van verplicht bij je kabelaar neer legt.
Of het wettelijk vast ligt weet ik niet.
Bij Ziggo moet het wel.
Zeker wanneer de kabel in de meterkast binnenkomt.
Qua signaalverlies maakt het niets uit. Theoretisch doen ze maar een half dB.
Op 8 maart 2010 23:49:08 schreef testman:
klopt ,met een splitter voor het modem is er zelfs kans op fouten met aanmelden van het modem of problemen met mail ophalen ivm demping.
Testman...
Gelul.
Het heeft niets met fouten bij aanmelden te maken.
En al zeker niets met je mail.
Een splitter dempt het inkomende signaal met ca 3,7dB. Dus het modem heeft iets minder signaal. Dat hoeft geen probleem te zijn als het signaal voldoende sterk in de woning binnenkomt. Een internetaftakking dempt zelf ook 10dB. Als je 68dBuV binnenkrijgt op je reguliere PAL TV kanalen, heb je 65dBuV voor je internet en na die aftakking is dat 55dBuV. Haal daar nog eens 3,7 vanaf en je hebt ~52dBuV (RX level van -8dBmV als je in je modem kijkt) en dat kan genoeg zijn.
Heb je een zwakker signaal in je woning, merk je dat evenredig aan je internetsignaal (let op! Niet direct Aan je verbinding) Als het onder de 48dBuV (-12dBmV in je modem) komt, kom je buiten de specificaties en kun je uitval krijgen.
Ook je teruggaande signaal wordt met die 3,7dB gedempt, waardoor je modem 3,7dB meer kracht moet leveren om zijn signaal bij de provider te krijgen.
Soms staat een modem met 35dBmV te zenden en dan zal hij niet moeilijk doen wanneer dat plotseling 39dBmV wordt. Staat hij echter al op 49dBmV te zenden en het wordt dan 53dBmV, wordt het kritiek!
56 is het maximale waarna het modem offline gaat!
De kracht waarmee het modem zendt hangt af van de configutatie in het CAI netwerk. De verdeelpunten in de kast zijn daarbij enorm bepalend.
Wat een van de grootste problemen echter is, bij het gebruik van een splitter vóór de internetaftakking, is dat de uitgang die naar de tweede TV loopt, voor veel rotzooi kan zorgen.
Een slechte massa in een stekker maakt van een lange kabel een antenne. Omdat het vóór die internetaftakking zit, worden die stoorsignalen niet geblokkeerd, waar ze dat wel doen op de TV aansluiting. (tenminste, dat is bij Ziggo het beleid)
Ook een slechte TV boven kan voor reflecties en staande golven zorgen waardoor het inkomende en uitgaande internetverkeer verstoord wordt. Veel packetloss als gevolg. En de verbinding wordt traag.
Op 9 maart 2010 07:38:17 schreef Jochem:
@Fantomaz: Ik kan je reactie wel begrijpen hoor, maar als je hoort wat UPC zelf voor aanbevelingen doet, dan kun je het net zo goed netjes zelf oplossen. Als ik de insteek van minimax zo lees, dan wil hij echt niet gaan 'kloten'.
Ik drukte me ook wat te gortig uit inderdaan, Jochem. 
Maar je moet ze de kost geven die de boel grof aan elkaar leggen en dan klagen over het bedrijf als het fout zit.
Vooral de term Gietmof deed mijn nekhaartjes rijzen. 
Uiteindelijk alles maar zelf gedaan, inclusief verleggen van aansluitpunt van woonkamer naar meterkast (kon kabel in kruipruimte zo terug halen). Het zit nu een stuk beter dan dat ik het aantrof.
Je hebt de mazzel gehad dat je overlengte had.
Zo kom ik ze gelukking ook vaak tegen. En wat moet je dan zeggen?
MAg niet, want je mag niet aan ons AOP komen?
Hetzelfde wanneer mensen een AOP verkeerd hebben aangesloten bij een Doe-het-zelf installatie. Dat ga ik niet verrekenen in voorrijkosten oid.
Wij (in mijn geval Ziggo) verlangen dat mensen hun hoofdaansluiting aanpassen omdat wij niet voor elke installatie een monteur willen sturen. En laten we eerlijk zijn, het is geen grote klus en omdat kabelinternet bij zoveel mensen bekend is, is er altijd wel iemand in de vrienden/kennissenkring die dat kan.
Gaat het dan eens fout, kan ik ze dit beleid niet kwalijk nemen.
Wij laten dus oogluikend toe dat klanten aan onze hoofdaansluiting komen.
Ánders wordt het, wanneer men de boel gaat verléngen met slechte koppelingen en te lange en/of verkeerde kabel.
Op 9 maart 2010 18:00:10 schreef Henry S.:
Sterker nog, ik heb de CAI kabel onder de gemeentestoep vandaan gehaald, 9 meter geul gegraven (de oprit lag er toch uit), een invoer geboord en een AOP aangesloten. Bij het aansluiten is toen mijn AOP vervangen door hun eigen, verder geen opmerkingen.
Dat terwijl vroeger bij de aanleg alle aansluitgegevens per adres op papier gezet zijn, dat weet ik van een ex-kabelmonteur. Maar UPC en administratie...
Alles hoort op papier te staan, maar dat heeft een monteur niet bij zich natuurlijk.
Je kunt een kabel ook best "terugbrengen" als dat beter uitkomt. Met hetzelfde excuus als sleutelen aan het AOP. Zolang de kabel maar niet verlengt wordt. En als die kabel daardoor 5 meter korter wordt is geen man overboord. Daar hebben wij nog nooit moeilijk over gedaan.
En die ex-kabelmonteur... Die wâldpyk met die dikke glazen die eerst slaat en dan vraagt? Was wel een goeie. Jammer dat hij ermee gestopt is. Dat is de enige die ik ken die uit die wereld is gestapt. 
Conlusie is dat je best je AOP kan verhuizen, controle is er niet, maar zorg wel dat je geen storingen achteraf hebt waarbij ze naar jou kunnen wijzen. Bijv door een verkeerde kabelmof of beschadigde kabel.
Juist!
Had jij bij die 9m sleuf nou verlengt of juist ingekort??
Op 10 maart 2010 21:34:38 schreef Henry S.:
ISRA is ook synoniem voor het overgangspunt tussen KPN en gebruiker.
InfraStructuur/RandApparatuur 
Op 10 maart 2010 22:17:21 schreef minimax:
Bedankt voor alle aanmoedigingen (en afradingen
)
Inmiddels heb ik een net stuk C12 coax, gekregen van een bevriende bouwvakker.
Ik hoop dat het wel C12 grondkabel is?
Probeer je las op een toegankelijke plaats te krijgen. Dat scheelt wanneer er ooit een storing door onstaat en je hem weer moet vinden.
Maar nogmaals, ik raad het je af! Is vooral Beroepsmatig 
Op 10 maart 2010 23:00:57 schreef testman:
coax 12 is niet om in te graven , daar heb je de groene coax 6 voor nodig die heeft een betere mantel en dikkere binnenader .
En dan tot slot...
Testman, hou nou nog es op met je slechte adviezen. 
Je kontverhalen kan ik je moeilijk ontnemen, want daar heb je niemand mee!
Het is je zeer onkundige adviezen die je geeft aan mensen die waarde hechten aan (ogenschijnlijk technische) oordelen en tips van mede forum gebruikers.
Ik heb je hier vaker op gewezen. Jouw adviezen kunnen mensen bewegen totaal verkeerde beslissingen te nemen of verkeerde materialen aan te schaffen.
Ook nu weer; Op je reacties op andere vakgebieden kan ik je kennis niet beoordelen, maar hier ga je helemaal fout. 
Denk jij dat TS een overgang C12-C6 heeft liggen? Of dat hij zoiets bij de Gamma kan kopen? Of dat hij daar stekkers op gaat aansluiten?
Alsof die kabel over zo'n klein stukje überhaubt nog invloed heeft.
Stel dat TS de kabel 10 meter wil omleggen. Met 10M C6 heb je op zijn hoogst 1,2dB demping. Bij C12 is dat het dubbele!
Dat verschil van 1,2dB is kleiner dan wat het signaal kan schommelen tussen een warme zomerdag en de koele nacht die daar achteraan komt.
Gelul uit de ruimte!