3 Fasen maar geen Nul?

Hallo ik zit met een probleem mischien kan iemand me helpen.
Heb een boiler (verwarmautomaat iets) van AEG (FDE2231 DDLE 24 basis)
en weet ff niet hoe ik hem moet aansluiten.

Hij heeft een aansluiting van 3 fasen en een aarde maar er zit geen Nul aansluiting op, heb ik deze niet nodig dan???? Is voor mij nieuw op deze manier dus weet niet of het kan.

Groetjes,

Joan

Bij een net van 127/230V heb je geen nulleider nodig. Welke spanning wordt er op de boiler vermeld?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
benleentje

Golden Member

De boiler heeft geen nul nodig omdat er 3 elementen in ster of in driehoek geschakeld zitten. Omdat alle elementen dezelfde zijn verdeelt de spanning zich netjes over de elementen.

als de boiler geen relaissturing heeft inbegrepen dan heeft hij geen nul nodig . is hij wel geschakeld met een thermostaat ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Met wel een relaissturing kan het toch ook gewoon? Ik ken genoeg motorbesturingskastjes waar 400V relais in zitten. Dat moet dus met een boilertje ook wel kunnen.
Bovendien is een trafootje ook nog mogelijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 24 maart 2010 19:50:00 (12%)

Het gaat blijkbaar om een doorstroom-boiler, geschikt voor 3 * 400V. Geen nulleider nodig, dus.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Johan,

Je kunt het je eigen misschien beter voorstellen met een plaatje.

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/3-f_ster_crop.jpg

Je ziet dat er drie spoelen staan aangesloten, aan eén kant. Ze zijn met de andere kant allemaal met elkaar verbonden. Dus is een nul niet nodig. Net wat Benleentje schrijft dus.

Groet,

Anne

Dank jullie allen voor julie antwoorden ik kan weer vooruit!
Het is idd een doorstroom-boiler 3*400V.

Groet en dank,

Joan