BenQ monitor helft van het beeld is blauw

Hallo,
Als nieuwkomer op dit forum ben ik op zoek naar wat hulp bij het volgende probleempje.
Ik heb een TFT monitor B&Q FP767 deze geeft bij het opstarten even het logo te zien.
Dit beeld is voor de helft blauw en de andere helft is het zwart.
De voorgeschiedenis is dat toen ik hem kreeg er helemaal geen beeld was.
oorzaak was een defecte polyfuse PF 751 van 3A.
Na deze te hebben vervangen heeft de monitor enkele dagen gewerkt met een prima beeld.
Plotseling bij het opstarten ging het beeld wer op zwart en was deze polyfuse weer derect.
Na deze vervangen te hebben weer beeld alleen nu voor de helft blauw en de andere helft zwart.
Wie heeft er tips?
Groeten,
Wout

Die polyfuse weer vervangen of toch eens gaan kijken waarom die toch steeds zo snel stuk gaat.. :)

maartenbakker

Golden Member

De merknaam is benq, en dat is afgeleid van het geluid dat zo'n ding maakt als je hem in de container gooit ;-) In het Engels galmt dat wat langer na, of ze willen dan graag dat je "benkjoe" zegt als hij stuk is. Of er ligt een zwerver in de container waar je hem ingooit die na het neerkomen een kreet slaakt. Ofzo.

Meestal gaan bij deze dingen de inverters stuk, maar half beeld klinkt alsof er iets flink mis is met de logica of de aansturing van het scherm. Ik zou hem zelf archiveren tot er eens een sloopexemplaar langskomt, duurt in principe niet zo lang. Maar misschien heeft iemand anders een beter idee?

Wat dennispochenk zegt is ook nog zo gek niet, je kan meten in welke tak van de voedingsspanning de sluiting zit. Kom je dan bij een duur IC uit dan weet je ook genoeg...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 26 maart 2010 13:01:25 schreef maartenbakker:
De merknaam is benq, en dat is afgeleid van het geluid dat zo'n ding maakt als je hem in de container gooit ;-)

Officieel BenQ, een merknaam van Acer. Geen B&Q, dat is de Engelse Gamma. :P

Wat dennispochenk zegt is ook nog zo gek niet, je kan meten in welke tak van de voedingsspanning de sluiting zit. Kom je dan bij een duur IC uit dan weet je ook genoeg...

Dan zal er ook iets warm worden.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Ik meet meestal spanningsloos, dat vergat ik te zeggen, maar als je het onder spanning doet kan je ook een IR-camera gebruiken ;-) Dat is voor sommige apparatuur een echte troubleshootingmethode alleen de camera's zijn nogal duur...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik wens je succes, je kunt weer even vooruit denk ik zo.
In het vervolg wat beter naar het merk en de inhoud kijken is niet zo'n slecht idee.. Hou ook eens http://tweakers.net in de gaten als je wat wilt kopen of je ondervind problemen.

Ikzelf heb sinds kort een Samsung aan de muur hangen en dat lijkt me een erg goed scherm.

Hier schiet ik echt niets mee op, had wat meer echte info verwacht. Aan het begin van de topic staat dat het een krijgertje is. Begin een betje aan het technisch niveau van sommige recties te twijfelen.

Henry S.

Moderator

Lees dan de posts nog maar een keer.

misschien een stomme suggestie maar probeer eens te zoeken naar een tweede polyfuse. Het kan zijn dat ze het scherm in twee gedeeltes schakelen.

Je kan altijd iets bijleren.

Bart112
Goede suggestie, ga ik naar op zoek, maar in het zwarte deel van het beeld is wel het normale beeld van logo te zien.
Dus er wordt wel informatie geschreven.
Het is alleen dat er in de helft van het beeld één kleur ontbreekt.
Ik dacht de rode. Verder is het beeld normaal.

Zou je misschien een foto kunnen schieten dan kunnen we misschien iets meer licht op de zaak werpen.

Je kan altijd iets bijleren.

dat er constant vanalles kapot gaat,is waarschijnlijk gerelateerd aan de voeding,die zal wel vol zitten met CapXon elco's (al dan niet bol).
Meet de voedingslijnen eens na,de spanning staan 9/10 keer op de onderkant van het voedingsbord.
Ik zou ze,de elco's, zoiezo allemaal vervangen,eerst met de pootjes nog zo lang mogelijk,mocht de herstelling niets worden kun je ze altijd nog een keer voor iets anders gebruiken.Neem zelfde waar qua uF,wel een hoger voltage,25V ipv 16V
Loop ook alle soldering van het powerbord na,daar zullen vast wel een paar slechte tussen zitten.

Op het controllerboard zitten,vlakbij waar de spanningen binnenkomen regulators,daar kun je ook ff meten of daar alles nog wel klopt.
Aan de hand van de typenummers van de regulators ff opzoeken op www.datasheetcatalog.com om te weten wat je moet meten en waar.

Sucses

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Ik wil wel een paar foto's plaatsen maar kan iemand mij vertellen hoe dit werkt.
Ik moet een url opgeven maar heb de foto's gewoon op een sd kaartje staan.

Foto's in dit Forum moet je "hosten" op een Website.

Ik weet zelf geen gratis versie, of Photobucket moet dit zijn...

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Henry S.

Moderator

maartenbakker

Golden Member

Pommes: mijn twee eerdere posts bevatten wel degelijk serieuze informatie, DEUVM (*) zou ik zeggen.

Als aanvullende tip: misschien zijn er wel elco's rot, waardoor de voeding gammele spanningen afgeeft en teveel stroom trekt. Stook hem eens warm of meet de ESR.

(*) Doe Er Uw Voordeel Mee

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 26 maart 2010 19:32:16 (39%)

Beste forum leden
Hier een foto van het probleem.
Misschien zegt dit wat meer.
http://www.uploadarchief.net/files/download/rimg0063.jpg

De helft van het beeld heeft een blauwzweem.
Verder nog twee foto's van het inverterboard en de video kaart.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/rimg0064.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/rimg0065.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 maart 2010 20:36:19 (1%)

Bij een buis kon je hem nog eens een flinke klap geven..

Ik zou toch eens kijken wat er voor die Polyfuse zit en of dat een probleem veroorzaakt.. Als dat een grote IC is zou je op termijn toch meer problemen gaan zien..

(Beetje offtopic: Wat is dat voor blauwe Jack naast het voedingscontact?)

De blauwe jack is de geluidsingang

Ik denk dat de polyfuse zorgt voor de beveiliging richting de inverters van het backlight gedeelte.

Het probleem lijkt mij te zitten in het videodeel.
Helaas heb ik geen schema van het inverterboard dus ik zou niet weten waar ik moet meten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 maart 2010 20:36:40 (78%)

Fuse is idd voor die inverters te voeden.
Meestal zijn die inverter spoelen of hoe het ook noemt los gekomen dus even hersolderen.
Ook moet je de power transistoren er rond is nakijken. 2SC5707 is type. Zijn er 4 in totaal.

anders is BENQ repair op ebay intypen en je weet wat vaak stuk is.
Ikzelf ben zo van 2 benq schermen 1 werkend kunnen maken.

maartenbakker

Golden Member

Het ZOU zomaar kunnen dat er 1 inverter is uitgevallen en dat daardoor het effect komt. Een strakke afscheiding is meestal een aansturingsprobleem, maar afhankelijk van de opbouw van de lichtgeleiders en reflectoren sluit ik niet 100% uit dat een uitgevallen inverter hetzelfde effect heeft. Zou mooi zijn, want dat is een bekend en goed gedocumenteerd probleem.

Als het beeld echt blauw was geweest natuurlijk niet, maar het is slechts een zweem. Daar had je me even op het verkeerde been.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 26 maart 2010 20:36:20 (15%)

Bedankt,
De inverters heb ik al doorgesoldeerd en de 2SC5707 (4x) zijn ook in orde.
Ik heb namelijk wel gewoon de backlights werkend.
Als er iets met de inverters of de 2 sc5707 torren zou zijn heb je mi geen backlight.

Maarten,
Wat je zegt het is een zweem, ik denk dat er voor de helft van het beeld 1 kleur ontbreekt.
Ik denk zelfs dat het de kleur rood is die ontbreekt.
Als je op de foto van het beeld kijkt zie je dat de andere helft gewoon wit in de letters heeft en wit zijn alle kleuren samen dacht ik.
De andere helft heeft het blauwzweem daar ontbreekt dan die rode kleur.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 maart 2010 22:47:31 (45%)

Geachte forumleden,

ik heb een betere foto kunnen maken van het probleem
Door het scherm aan te sluiten op een PC en word te openen is duidelijk zichtbaar dat de helft van het scherm blauw is.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/rimg0068.jpg

Gr
Wout

Op 26 maart 2010 20:25:49 schreef Flupke1
Ikzelf ben zo van 2 benq schermen 1 werkend kunnen maken.

Pommes heeft ook van 1 scherm een halve gemaakt dus die verhouding klopt wel :P