150 LEDS op 240V~

Op 4 april 2010 18:32:16 schreef FullPower:
Een seriecondensator om de stroom te begrenzen is een hele slechte oplossing, ik zeg: een Elektuur oplossing...

Alhoewel ik vind dat mijn laatste schakeling veilig is ( goed beveiligd, en geen kettingreactie-effect als er 1 LED in sluiting gaat, zelfs niet als er 10 in sluiting zouden gaan in 1 tak ), zal ik van dit idee afstappen omdat iedereen dit af raad.
Alhoewel ik het wel jammer vind, gezien de eenvoud van de schakeling.
Ik had ook al begrepen beter geen condensatoren te gebruiken.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Niet alleen vanuit het oogpunt van veiligheid maar denk eens aan de arme energieleveranciers als je daar een bak condensatoren op het net gaat aansluiten.
Allemaal blindstroom..

Het beste kun je het zo simpel mogelijk houden.

Vanuit de veiligheid en de levensduur, kun je het beste naar 12 of 24V gaan. Gewoon een transformator nemen.
Een normale LED neem maximaal 50 mW op.
150 LED's zitten dus nog onder de 10 watt.

Je kunt gewoon op wisselspanning blijven.
Die dikke buffer elco's gaan meestal eerder stuk dan een LED.

De spanning wel dubbelzijdig gelijkrichten en dan een matrix maken van de LED's.

Bijvoorbeeld 10x5 matrix. De weerstanden (10) voor elke matrix kun je uitrekenen als 10 strengen van 5 LED's. Niet reduceren naar 1 weerstand, dat nekt je levensduur.
Je maakt er een matrix van door de strengen ook horizontaal met elkaar door te verbinden.
Gaat er dan 1 LED stuk, dat neme de andere 9 LED's in die rij het over. De totale stroom verdeelt zich over de rest van de 49 LED's.
De stroom door de 9 in de rij wordt marginaal hoger.

3 van deze matrices en klaar is Kees.

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.

Op 3 april 2010 16:15:39 schreef Erelce:
[...]

zoals?

@thevel

misschien gelijkrichten en 3 takken van 50 met telkens een C in serie?

Aangezien de gelijkgerichte stroom in feite pulserend is kan ik dus toch een C in serie in elke tak gebruiken?
Of niet?

De berekening van C is gewoon de berekening van de wisselstroomweerstand bij 50 hz?

NA gelijkrichting heeft een Serie-C geen zin meer...
Hij loopt "vol" met de eerste puls, en blijft dan vol, omdat er geen negatieve puls is in een gelijkgerichte spanning.
Door de LEDs ontlaadt het niet, want die zijn in sper t.o. de lading die in de condensator is opgeslagen, dus ook al zal er een negatieve puls zijn, de C ontlaadt niet meer wanneer het in serie staat met LEDs.
De serie-C moet dus vóór de gelijkrichtbrug in de AC netspanning komen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Niet alleen vanuit het oogpunt van veiligheid maar denk eens aan de arme energieleveranciers als je daar een bak condensatoren op het net gaat aansluiten. Allemaal blindstroom..

Dan mag 70% van alle elektrische zooi uit china ed wel verboden worden, de meeste spaarlampen bv gebruiken ook dit principe in de voeding.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 7 april 2010 07:07:19 schreef Neovo Geesink:
[...]

NA gelijkrichting heeft een Serie-C geen zin meer...
Hij loopt "vol" met de eerste puls, en blijft dan vol...

Ok, dat begrijp ik nu.
Wat denk je van de laatste schakeling?

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
joopv

Golden Member

Op 4 april 2010 18:32:16 schreef FullPower:
Een seriecondensator om de stroom te begrenzen is een hele slechte oplossing, ik zeg: een Elektuur oplossing. Voor snelle transients, die ook op het net staan, is de impedantie van de condensator veel lager: de boel gaat dan stuk...

En bij inschakelen: probeer eens te beredeneren hoe groot de inschakelstroom is als er precies op de top wordt ingeschakeld?? Mag de LED deze piekstroom hebben?? Groot kans van niet...

.... of bedenk eens wat er gebeurd als je contact waarmee je de 230V inschakeld een beetje dendert. Worst-case staat er gedurende een paar milliseconde de dubbele piek-netspanning oftewel bijna 700V over je LED circuit....